سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غلامی در صحن علنی:

آمده‌ام که باری از دوش وزارت علوم بردارم/برای شنیدن انتقادها گوش شنوایی خواهم بود

وزیر پیشنهادی علوم گفت: من آمده ام که باری از دوش وزارت علوم بردارم، در این مسئولیت همه باید دست به دست هم دهیم.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: به عنوان خادم کوچک ملت از حسن نظر و توجه رئیس جمهور محترم و معرفی اینجانب تشکر می‌کنم و همچنین از نمایندگان محترم که در بررسی صلاحیت بنده مرا مورد لطف قرار داده‌اند، سپاسگزارم. همچنین بر روح پرفتوح شهدای پرافتخار این زادبوم که راه ما را برای اندیشه و جهان ایجاد کرده‌اند درود می‌فرستم و برای رهبر فرزانه که در روند تعیین سرنوشت کشورمان نقش بسزایی دارند، آرزوی تندرستی می‌کنم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اگر با رأی شما برای این خدمت انتخاب شوم، در معرض آزمون دشواری قرار می‌گیرم، اما حمایت همه ارکان کشور و نهادهای حاکمیتی می‌تواند عبور آنرا آسان کند.

غلامی افزود: با آگاهی از این بار مسئولیت وظیفه خود دانستم که اعتبار خود را در اختیار دولت تدبیر و امید قرار دهم، هرچند پیش از من بزرگانی بوده‌اند که میراث آنها رساندن به جایگاه قابل قبول امروز بوده است.

وی افزود: حافظ دانشجویان ایران، نام نیک این عزیزان است، بنابراین خود را متعهد به قانون و اتخاذ رویکردهای تحول‌آفرین در جامعه دانشگاهی می‌دانم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: سرمایه‌ای جز سادگی و صداقت ندارم و از امتیاز ویژه‌ای هم برخوردار نیستم، فرزند جهاد سازندگی دانشگاهی و نهاد و تشکل‌های علمی هستم، خدمت را در پایین‌ترین سطح آموزشی و اداری آغاز کرده‌ام و هم‌اکنون 12 سال است که در یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور در پست مدیریتی قرار دارم. از این جهت خوشحالم که افتخار خدمت در مناطق محروم را داشته‌ام.

غلامی افزود: از دل دانشگاهی برآمده‌ام که بر مسئله بنیادی آموزش تأکید می‌کنم. امروز شاهد طرح تأسیس مورد توافق کشورهای در حال توسعه اسلامی موسوم به D8 در دانشگاه بوعلی هستیم و در این راه تلاش می‌کنیم.

وی بیان داشت: رویکرد اصلی من دانش‌محور است که بر مبنای علم بنا شده، چرا که من فرزند انقلابم و برای پیشبرد آرمان انقلاب کوشیده و می‌کوشم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علاوه بر مسئولیت علمی نسبت به نیازها و تحولات جامعه حساس و مسئولیت‌پذیر هستم و دانشگاه را مکانی امن برای رشد و توسعه علمی می‌دانم، بنابراین آزادی علمی و اجتماعی و احساس امنیت استاد و دانشجو را با فراهم آوردن محیط بانشاط لازمه حیات علمی می‌دانم. دانشگاه نهاد تفاهم است و این نهاد باید عبادتگاهی شود که با نهاد اخلاقی پیوند خورد.

غلامی تصریح کرد: با وجود آنکه برآمده از اصلاحات هستم، اما بر این باورم که تمام طرف‌ها چه اصولگرا چه اصلاح‌طلب باید بنشینند و باهم گفتگو کنند و گوش من برای این گفتگوها بسیار شنوا است.

وی یادآور شد: جلسات زیادی را با فراکسیون‌ها داشته‌ام و نقدهای آنها را در رسانه‌ها دنبال کردم. با این وجود احساس همدلی می‌کنم، اما به برخی از آنها به اعتبار اعتقادات و پیشینه‌ام حق نمی‌دهم. در همه جا هم اصولگرا و اصلاح‌طلب حق دارند حساس و منتقد باشند. اما باید راه درست را پیش بگیرند که همان گفتگو است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: امروز آمده‌ام باری از مسئولیت‌های آموزشی و علمی بردارم ، آقای هاشمی در روزهای اول سال تحصیلی سرپرستی خوبی داشته‌اند و اینک مسئولیت مهم وزارت علوم به عهده من سپرده شده و امیدوارم در این مقطع دست به دست هم همگی برای توسعه کشور و انجام کارهای زیربنایی آن آماده شویم.

غلامی بیان داشت: آمده‌ام با همکاری مدیرانی متعهد تحولی ایجاد کنم و کیفیت آموزشی و پژوهشی را ارتقاء دهم.

وی بیان کرد: به دقت در رفع برخی مشکلات علمی تلاش می‌کنم و به خصوص در طرح اجرای اقتصاد مقاومتی برنامه مفصلی را تقدیم نمایندگان مجلس کرده‌ام که ماهیتی عملیاتی داشته و بر بنیاد نظام پژوهشی کشور استوار است. علاوه بر این با 13 رئیس دانشگاه‌های طراز اول کشور ملاقات کرده‌ام و از تجارب آنها بهره‌ برده‌ام که مهمترین آنها براساس اسناد بالادستی ارائه می‌شود.

غلامی درادامه اذعان داشت: حذف رشته‌های ناکارآمد در راه اندازی رشته‌های جدید بین رشته‌ای متناسب با نیاز جامعه صورت خواهد گرفت.

وی افزود: استفاده از توان دانشگاه‌ها در مراکز پژوهشی‌ و فناوری در کمک به دستگاه‌های مسئول برای رفع بحران پیش رو نظیر اشتغال، آسیب‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی، مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و به ویژه مراکز تازه تأسیس در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وزیر پیشنهادی علوم سوق دادن تدریجی موسسات عالی به سمت دانشگاه‌های جامعه محور، کارآفرین و خلاق را یکی دیگر از برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: اهتمام ویژه به علوم انسانی به عنوان زیرساخت تولید فکر، اندیشه، پیشران درایت و راهوری جامعه و نهادینه کردن کرسی‌های آزاداندیشی، تقویت پارک‌های علم و فناوری برای تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

غلامی ادامه داد: انتقال دانش فنی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان متناسب با اقتضائات هر منطقه و استان در برنامه‌ها پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه توسعه دیپلماسی علمی یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری است، گفت: توسعه همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه و استفاده از ظرفیت‌های علمی ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین افزایش جذب دانشجوی خارجی برای تحصیل در ایران مدنظر قرار داده شده است.

وزیر پیشنهادی علوم تداوم، تقویت و توسعه بنیادهای خیریه و نیکوکاری به منظور کمک به توسعه علم و فناوری را یکی دیگر از برنامه‌های خود عنوان و تأکید کرد: توسعه و مشارکت بخش غیردولتی در حوزه علم و فناوری با رعایت قانون مداری همراه با نظارت بر رعایت استانداردهای آموزش عالی، توسعه تشکل‌های دانشجویی، فرهنگی، سیاسی و صنفی با بهره گیری از ظرفیت آنها برای کمک به دانشگاه‌ها صورت خواهد گرفت.

غلامی رشد دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها را فرصتی بزرگ خواند و اظهار کرد: این مسئله فرصتی برای رشد و تحول اجتماعی کشور است و بر همین اساس نقش‌ آفرینی جامعه زنان در توسعه همه جانبه و فراگیر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مستلزم توجه ویژه است.

وی ایجاد فضای ضابطه‌مند و امن‌سازی محیط دانشگاه برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های قانون‌مند فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان یکی دیگر از برنامه‌های خود عنوان و بر ضرورت اجتناب از برخوردهای انضباطی با رویکرد سیاسی و امنیتی تأکید کرد.

وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه هیچ تشکل دانشجویی به شرط رعایت قانون نباید با محدودیت فعالیت در دانشگاه‌ها روبرو باشد، اظهار کرد: تلاش من برای ارتقای وضع موجود دانشگاه‌ها و جلب مشارکت همه اعضای خانواده بزرگ آموزش عالی تأکید بر محوریت قانون، تفاهم همگانی، ایجاد و توسعه محیط دانشگاهی و کاستن از نگاه امنیتی به آن است.

غلامی خاطرنشان کرد: دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه دانشگاه و علوم و تحقیقات دارای شفافیت بوده و برای ما راهگشاست.

وی با تأکید بر اینکه به پیوندهای هم‌سنگ میان شرایط مساعد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نشاط، تحرک علمی، آموزشی و پژوهشی اعتقاد دارم، بیان کرد: تعامل بخشی و نهادینه ساختن آن از نگاه من جزء رسالت‌های انقلابی در کشور است.

وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به حضور چند روزه خود در مجلس و گفت و شنود با نمایندگان ملت گفت: مشاهده توان کارشناسی، دلسوزی و علاقمندی در کمیسیون‌های گوناگون و به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات و تجربه همکاری با نمایندگان مجلس در بیش از 12 سال مسئولیت احساس خوب و نویدبخشی را برای آینده در من ایجاد کرده است.

غلامی با تشکر از نمایندگانی که در مقام مخالفت تذکراتی را دادند، اظهار کرد: بسیاری از این نکات در متن برنامه‌ها و آیین نامه‌های اجرایی مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه از نمایندگان موافق هم تشکر کرد و گفت: آرزومندم اگر توفیق داشتم رأی شما را جلب کنم در تمامی برنامه‌ها به ضرورت تشکیل کارگروه‌های تخصصی فکری و اجرایی برای تحقق همه آنها حرکتی وسیع را آغاز کنم.

انتهای پیام/

جلسه رای اعتماد به دو وزیر دولت 

رای اعتماد مجلس به اردکانیان و غلامی 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.