سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

خرمشهری که تا قلب اسرائیل امتداد دارد/ گرز آهنین در مقابل گنبد آهنین

طبق توافق هسته‌ای؛ جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی برای توقف برنامه دفاعی موشکی خود نداشته و ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رژه ۳۱ شهریورماه امسال نیروهای مسلح با رونمایی از دستاوردی جدید همراه بود و موشک خرمشهر به عنوان دومین موشک بالستیک بدون بالک و اولین بالستیک دوربرد بدون بالک ایرانی، در نمایش با شکوه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حاضر شد.

تسلیحات مورد نیاز کشورها را می توان به دو بخش تقسیم کرد: تسلیحات تهاجمی و تسلیحات دفاعی. برخی تسلیحات مانند بمب اتم هم عموما جزء تسلیحاتی به حساب می آید که برای در امان ماندن از دشمن تولید می شود و نه برای حمله به دشمن چون به جز ایالات متحده هیچ کشوری تا به حال از این سلاح استفاده نکرده و کشورها زمانی به سمت تسلیحات اتمی می‌روند که بخواهند به دشمن بگویند اگر به ما حمله کنید ما چنین تسلیحاتی را داریم.

 موشک‌ها هم جزء همین تسلیحات به حساب می‌آید. در واقع شما نمی توانید با استفاده از موشک ها مخصوصا بالستیک آن، کشوری را مورد تهاجم نظامی قرار دهید و فقط می توانید به کشور مقابل آسیب برسانید و این تسلیحات بیشتر برای این استفاده می‌شود که بتوان طرف مقابل را بر حذر داشت که اگر دست به ماجرا جویی نظامی بزند با واکنش مواجه خواهد شد وعمق استراتژیک دشمن در تیررس است.

کلاهکی که در موشک خرمشهر مشاهده می‌شود از نوع مخروطی ساده با یک نوک غیر تیز با انحنای کم برای کاهش اثرات مخرب حرارت در سرعت های پروازی بالا و هایپرسونیک است، اما می توان انتظار داشت کلاهک های دیگری که در موشک هایی مانند سجیل و قدر از نوع سه مخروطی نصب شده برای موشک خرمشهر نیز طراحی شود. بر اساس شکل ظاهری کلاهک خرمشهر در ناحیه دماغه، می توان سرعت این موشک را بیش از ۱۵ ماخ تخمین زد. هنوز اعلام نشده این موشک از نوع سوخت جامد یا مایع است اما در هر صورت با توجه به قطر بالاتر این موشک، یک طراحی کاملاً جدید ولی بر اساس تجربیات موفق گذشته به انجام رسیده است.

موشک خرمشهر با توجه به ساختار خود و عدم نیاز به بالک و طول کمتر نسبت به موشک های قدر و سجیل و عماد، کاندیدای اول بکارگیری در یک پرتابگر زیرسطحی در آینده است. این موشک نیز مانند قیام، در مرحله روشن بودن پیشران، تنها با اتکا به سامانه «کنترل بردار رانش» هدایت می شود. کلاهک جداشونده آن نیز می تواند با اتکا به تجربه موشک عماد که دارای خطای چند متر در برد ۲۰۰۰ کیلومتری است با قابلیت هدایت تا انتهای مسیر طراحی شود هر چند که تجهیزات کنترل آیرودینامیکی روی کلاهک نمونه رونمایی شده خرمشهر دیده نمی شود.

در عین حال با توجه به اینکه وزن کلاهک این موشک بالستیک جدید، ۱۸۰۰ کیلوگرم اعلام شده، می‌توان با مقایسه اعداد اعلامی برای سایر موشک‌های رونمایی شده کشورمان، آن را مرگبارترین موشک ایرانی برای حمله به دشمن و هر متجاوز توصیف کرد. در عین حال، قطر بیشتر این موشک جدید به نسبت نمونه های دوربرد دیگر ایرانی، این امکان را به آن می دهد که چنین کلاهک سنگین تری را حمل کند.

 

البته این قابلیت موشک خرمشهر که در فاز نهایی، کلاهک آن تبدیل به چند کلاهک با قابلیت اصابت به اهداف گوناگون شود، یک جهش قابل توجه در طراحی ها و حمله به اهداف مختلف محسوب خواهد شد به گونه ای که عملا، هر موشک خرمشهر، می تواند وظیفه ۲ یا ۳ موشک بالستیک را بر عهده بگیرد و با کمک مدل جدید طراحی خود، اطمینان و اثربخشی بیشتری را به دنبال داشته باشد.

با احتساب موشک خرمشهر، شمار موشک‌هایی که ایران با آن قادر است، اهداف مختلف را در فاصله 2000 کیلومتری هدف قرار دهد، به 3 رسید. این به معنای آن است که در صورت وقوع هر نوع جنگی، جمهوری اسلامی ایران قادر است تمام اهداف مورد نظر به خصوص اهداف مختلف در سرزمین‌های اشغالی، از تاسیسات گازی صهیونیست‌ها در غرب سرزمین‌های اشغالی تا بقیه نقاط این رژیم را به دقت بالا با موشک‌های 2000 کیلومتری هدف قرار دهد.

واکنش‌ها به خبر ساخت موشک خرمشهر

 رابرت آینهورن، مشاور امور تسلیحاتی دولت سابق آمریکا گفت: رونمایی ایران از این موشک و اظهارات رئیس‌جمهور ایران تا اندازه زیادی پاسخ ایران به هدف دولت ترامپ برای اعمال فشار بر ایران جهت پذیرش محدودیت‌هایی در زمینه برنامه موشک بالستیک بودند.

 خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ایران در چالش با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در یک رژه نظامی از سامانه موشکی جدید خود رونمایی و اعلام کرد که این موشک را به طور موفقیت‌آمیز آزمایش کرده است. ایران با بی‌اعتنایی به هشدارهای ترامپ که گفته است می‌خواهد از توافق هسته‌ای خارج شود، از موشک جدید خود با نام خرمشهر رونمایی کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام خبر رونمایی از سامانه موشکی خرمشهر اعلام کرد: سپاه پاسداران ایران در حالی از موشک جدید خود رونمایی کرد که این موشک دور برد قابلیت هدف قرار دادن بیشتر نقاط خاورمیانه، از جمله اسرائیل را دارد. این اقدام یک عرض اندام مستقیم در برابر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا است که در ماه اوت طرحی را به امضا رساند که تحریم‌هایی را علیه ایران به بهانه برنامه موشکی این کشور وضع می‌کند. ظاهرا ایران دست از برنامه موشکی خود برنمی‌دارد و به توسعه ظرفیت‌های نظامی‌اش ادامه می‌دهد.

روزنامه لس آنجلس تایمز نیز نوشت: حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران هم‌زمان با رونمایی از سامانه موشکی جدید این کشور در یک رژه نظامی تاکید کرد که جمهوری اسلامی به هر قیمتی، با وجود پرخاشگری آمریکا و اسرائیل از خود دفاع خواهد کرد و از هیچ کس برای دفاع از سرزمین خود اجازه نمی‌گیرد. موشک بالستیک جدید ایران حدود 2 هزار متر برد دارد که می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد و چند کلاهک حمل کند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: در حالی که جنگ کلامی میان تهران و واشنگتن شدت می‌گیرد، رئیس جمهور حسن روحانی تاکید کرد که ایران به توسعه برنامه موشکی‌اش ادامه می‌دهد و برای این کار از هیچ کس اجازه نمی‌گیرد. اگرچه آمریکا تلاش می‌کند فناوری موشک‌های بالستیک ایران را محدود کند، توافق هسته‌ای که سال 2015 میان این کشور و قدرت‌های جهانی حاصل شد، ایران را از توسعه این تسلیحات منع نمی‌کند.

روزنامه‌ها آرتص نوشت: ایران به طور موفقیت‌آمیز موشک بالستیک جدیدی را آزمایش کرد که می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد و چندین کلاهک را حمل کند.

 روزنامه تایمز آو اسرائیل نیز نوشت: ایران با وجود هشدارهای آمریکا موشکی جدید آزمایش کرد که می‌تواند به اسرائیل برسد.

شبکه سی ان ان گزارش داد: ایران از یک موشک بالستیک جدید رونمایی کرد. همزمان رئیس جمهور این کشور با دفاع از حق ایران برای تقویت توان دفاعی‌اش فشار بر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را افزایش داد.

 

 زمانی که ایالات متحده آمریکا همه دشمنان قسم‌خورده ایران در منطقه را تا دندان مسلح می‌کند، نخست وزیر اسرائیل هر روز تهدید به حمله نظامی علیه ایران مراکز حساس ایران می‌کند، نامه پادشاه عربستان به ایالات متحده برای حمله به ایران توسط ویکی لیکس لو می رود و بسیاری از فتنه‌های دیگر؛ هیچ کس نمی‌تواند از ایران توقع داشته باشد که دست روی دست بگذارد و منتظر حمله بماند. بدیهی است که ایران هم برای ایجاد موازنه قدرت دست به ساخت تسلیحاتی کند که بتواند توسط آن طرف مقابل را بر حذر دارد که اگر به ایران حمله کند هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

طبق توافق هسته‌ای؛ جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی برای توقف برنامه دفاعی موشکی خود نداشته وندارد، ولی برای تنش‌زدایی تلاش داشت کارهایی که منجر به ایجاد تنش با طرف های مقابل می شود را انجام ندهد. در مقابل هم توقع بود که طرف‌های مقابل ایران همه تحریم‌های مالی و اقتصادی بر ضد ایران را لغو کنند و از سنگ اندازی در اجرای توافقات اقتصادی بین المللی با ایران دست بردارند که اینگونه نشد. اما وقتی که ایالات متحده حاضر نیست به تعهدات خود عمل کند نباید از ایران توقع داشت که به اموری که اصلا در متن برجام هم به آن اشاره نشده عمل کند.

طبق همه مقررات بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی ایران حق دارد که تسلیحات دفاعی مورد نظر خود را تولید کند و بر همین اساس هم ایران به تولید تسلیحات دفاعی خود ادامه می دهد، بدیهی است هر چه قدر تهدید علیه ایران بیشتر باشد، ایران نیز به نوبه خود اقدام به تولید و تهیه تسلیحات دفاعی مدرن تر و پیشرفته تر خواهد کرد.

 گزارش از حمیدرضا قربانی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
سرباز وطن
۲۲:۰۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
مطمئن باشین ما موشکهایی بابردهای مختلف وبا کوبندگی بسیاربالایی را هم داریم ولی بنا به دلایلی نمیشه همه چیزو رو کرد وبقول رهبر اسراییل عمری کمتر از 25را دارد پس به توانمتدیهمون اصلا شک نکنید
رضا
۱۳:۰۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
درودبرایران،افتخارمیکنیم به یکپارچگی ملت ایران
میلاد پیروندی
۱۳:۳۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۶
از اینکه کشورم قدرت دفاعی قوی دارد بسیار خرسند هستم
امیر
۰۸:۵۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۷
ازقدرت دفاعی کشورت راضی وخوشحال هستی ، شیرمادرحلالت
میلاد پیروندی
۱۳:۳۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۶
از اینکه کشورم قدرت دفاعی قوی دارد بسیار خرسند هستم