سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقابله با نفوذ چین؛ محور گفتگوی تیلرسون و مودی در دهلی نو

«رکس تیلرسون» در دیدار با نخست‌وزیر هند درباره مقابله با افزایش قدرت نفوذ چین در آسیا با وی گفتگو می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه آمریکا، شب گذشته در ادامه سفرهای آسیایی خود وارد دهلی نو شد. او امروز (چهارشنبه) با «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند، دیدار و گفتگو خواهد کرد. محور مذاکرات این دو مقام عالی رتبه گسترش همکاری های اقتصادی و بکارگیری استراتژی برای مقابله با نفوذ در حال افزایش چین در آسیا است.

تیلرسون پیش از ورود به دهلی نو، سفری یک روزه به پاکستان، رقیب دیرینه هند، داشت. وزیر خارجه آمریکا درباره سفر به اسلام آباد گفت پاکستان یک متحد مهم منطقه ای، به ویژه جایی که کشور جنگ زده افغانستان در آن حضور دارد، برای واشنگتن محسوب می شود.

تیلرسون یک هفته پیش طی سخنانی در واشنگتن گفته بود: آمریکا مایل به برقراری همکاری های گسترده با هند است و این کشور را یک شریک کلیدی برای مقابله با نفوذ منفی چین در آسیا می داند.

قرار است تیلرسون در ابتدا با «سوشما سوآراج»، همتای هندی خود، دیدار کند و پس از آن به ملاقات با مودی برود.

هند به عنوان کشوری که با سرعت در مسیر توسعه اقتصادی گام برمی دارد، یک بازار مهم و سودآور برای آمریکا به حساب می آید. ارزش همکاری های تجاری دو کشور در سال گذشته به 115 میلیارد دلار رسید و تلاش می شود تا سال 2022 به 500 میلیارد دلار افزایش یابد.

همکاری های دفاعی دو کشور نیز با سرعت در حال گسترش است بطوری که دو شرکت «لاکهید مارتین» و «بوئینگ» برای ساختن کارخانه های خط تولید در هند برنامه ریزی می کنند.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در دیدار ماه ژوئن خود با مودی به وی گفته بود خواستار بهبود روابط تجاری با هند است. ترامپ قصد دارد بوسیله گسترش همکاری های اقتصادی با هند، حجم صادرات به این کشور را افزایش داده و فرصت های شغلی بیشتری برای شهروندان آمریکایی فراهم کند. تراز کسری تجاری آمریکا و هند در سال گذشته نزدیک به 31 میلیارد دلار اعلام شد.

 

انتهای پیام/

تیلرسون با مودی درباره چین گفتگو می‌کند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.