سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محسن فر مطرح کرد:

پیشرفت و توسعه در گرو جایگاه رفیع علوم انسانی در کشور

دانشیار دانشگاه شاهد گفت: پیشرفت و توسعه در جوامعی اتفاق می‌افتد که جایگاه علوم انسانی در آن بالا باشد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن فر‌مهینی فراهانی دانشیار دانشگاه در مراسم چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در سالن همایش های صدا و سیما که برگزار شد، در زمینه چیستی سواد فرهنگی گفت: محققان جهان 34 نوع سواد را تعریف کردند.

وی در تعریف سواد فرهنگی گفت: سواد فرهنگی مجموعه‌ای از اطلاعات و آگاهی‌هایی است که هر یک از خوانندگان در یک فرهنگ خاص باید آن را بدانند در حقیقت سواد فرهنگی پیش زمینه‌ای است که باید هر فرد جامعه باید از آن مطلع باشد، سواد فرهنگی از مطالعه روزمره بالاتر و پایین‌تر از سواد تخصصی است.

دانشیار دانشگاه شاهد پیرامون خصوصیات سواد فرهنگی گفت: سواد فرهنگی به بهبود قدرت یادگیری و افزایش تمرکز می‌انجامد و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و بر مقبولیت پذیری بیشتر و احترام به فرهنگ‌های گوناگون می‌انجامد همچنین سواد فرهنگی در نظام آموزشی می‌تواند به افزایش آگاهی نسبت به ارزش‌های موجود و ایجاد نگرش مطلوب نسبت به جهان موثر باشد افزون بر این آگاهی بخشی نسبت به پیشرفت‌های روز علوم در جهان است و به طور کلی سواد فرهنگی را می‌توان از دو منظر درون جامعه‌ای و برون جامعه‌ای بررسی کرد.

محسن فر در توضیح مولفه‌ها و بخش‌های سواد فرهنگی گفت: یکی از مولفه‌هایی که در سواد فرهنگی وجود دارد مو‌لفه بررسی تاریخی است، یک از محققان بزرگ این حوزه به نام «هرش» در کتاب خود در بخش تاریخی شخص امام خمینی(ره) را معرفی کرده است.

وی  افزود: پیشرفت و توسعه در جوامعی اتفاق می‌افتد که جایگاه علوم انسانی در آن بالا باشد، سواد فرهنگی به افزایش اطلاعات عمومی خصوصا در زمینه علوم انسانی می‌انجامد.

محسن فر تاکید کرد: بدون سواد فرهنگی فراگیران از تربیت کلی و دانش عمومی لازم برای غنی سازی زندگی محروم خواهند شد، ما برای تحول در علوم انسانی اسلامی به یک بستر مناسب نیاز‌مندیم و سواد فرهنگی با توجه به ویژگی‌هایش باید این بستر را فراهم سازد.

انتهای پیام/

لزوم ارتقا سوادفرهنگی و علوم انسانی در کشور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.