وی ادامه داد: این مقدار گندم توسط هزار و ۴۹۳ واگن به سیستان و بلوچستان حمل شده است.
ارجونی بیان کرد: تامین بخشی از نیاز گندم سیستان و بلوچستان از ۲۶ بهمن ماه پارسال از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جنوب شرق کشور انجام میشود.
وی تصریح کرد: ۹ هزار و ۷۳۵ تن گندم پارسال از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جنوب شرق کشور وارد سیستان و بلوچستان شده است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: این مقدار گندم در سال ۹۵ توسط ۱۷۷ واگن حمل شده است.
ارجونی اظهار داشت: کاهش بار ترافیکی جادهها، تصادفات، هزینه جابجایی، سوخت و آلایندههای زیست محیطی و همچنین افزایش ورود گندم با بالاترین کیفیت و سلامت از مهمترین مزایای حمل گندم با قطار است.
وی با اشاره به میزان هزینه حمل گندم با قطار باری افزود: حمل و نقل ریلی به ازای هر تن ۸۰۶ ریال به اقتصاد کشور کمک میکند. حمل گندم از طریق ناوگان ریلی به ازای هر تن ۸۰۶ ریال به اقتصاد کشور کمک میکند.
وی بیان کرد: با جابجایی گندم از طریق قطار میتوان از تردد ۲۰ هزار کامیون در جادههای سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جادههای معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - کرمان و در آینده نزدیک مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور به دلیل قرارگرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و ۳۳۰ کیلومتر را آغاز کرده است.
سیستان و بلوچستان با ۱۹ شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۴ نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب میشود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
انتهای پیام /ع