سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیوگرافی ابراهیم آشتیانی مدافع فقید پرسپولیس

ابراهیم آشتیانی پیشکسوت فقید باشگاه پرسپولیس در سن 71 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، خبر ناراحت کننده ای دقایقی پیش منتشر کرد که بسیاری از هواداران و فوتبال دوستان را شوکه کرد. ابراهیم آشتیانی ستاره تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های 1972 و یکی از عوامل صعود ایران به المپیک مونیخ درگذشت.  آشتیانی 10 آذر ۱۳۲۵ در تهران متولد شد وسال های زیادی را درفوتبال کشور به عنوان بازیکن و مربی گذراند. او بازی های زیادی برای تیم ملی انجام داد و بیشتر سال هایش را در پرسپولیس گذراند. 

 همچنین او  دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی بود و مدت ها به عنوان استاد دانشگاه هم فعالیت می کرد .

آشتیانی دوران جوانی خود را در تیم‌های بوستان و پولاد (تیم زیر شاخه شاهین) گذراند و از فصل ۱۳۴۳ توسط عباس اکرامی به تیم بزرگسالان شاهین راه یافت و توانست بزودی در ترکیب اصلی قرار گیرد.

در فصل ۱۳۴۶ و در بازی با تهرانجوان آشتیانی در نیمه اول یک کارت قرمز دریافت کرد و همین کارت زمینه ساز ایجاد درگیری در این بازی شد بطوری که درگیری این بازی منجر به صدور اعلامیه از سوی سازمان تربیت بدنی و انحلال باشگاه شاهین شد.

آشتیانی در فصل ۱۳۴۷ به طور رسمی به پرسپولیس پیوست و با این تیم در جام باشگاهای آسیا شرکت کرد. این اولین حضور یک تیم ایرانی در این جام بود که آشتیانی نیز در آن حضور داشت.

آشتیانی در فصل ۱۳۴۸ همراه با اکثر بازیکنان پرسپولیس بر اساس قراردادی که مابین عبده(مالک باشگاه پرسپولیس) و خیامی (مالک باشگاه پیکان) منعقد شد به مدت یک سال به باشگاه پیکان نقل مکان کرد. در همان سال توسط رایکوف به تیم ملی راه یافت.

در فصل ۱۳۴۹ او و بازیکنان پرسپولیس دوباره به باشگاه قدیمی خود پیوستند. در فصل ۱۳۵۰ و بازی با هامبورگ آلمان بازی زیبای آشتیانی باعث شد تا مسئولین این تیم آلمانی پیشنهاد به خدمت گرفتن این مدافع ۲۵ ساله را به مسئولین پرسپولیس بدهند که کارشنی‌ها مانع این انتقال شد و ابراهیم در ایران ماندگار شد. او علاوه بر حضور در دیدار پرسپولیس و هامبورگ دو روز قبل از آن در جریان دیدار دوستانه تاج برابر هامبورگ نیز به عنوان یار کمکی تاج به میدان رفت. همچنین در این سال در مسابقات جام دوستی به عنوان یار کمکی برای پاس به میدان رفت.

در فصل ۱۳۵۱ همراه با پرسپولیس قهرمان مسابقات منطقه‌ای ایران شد و در فصل ۱۳۵۲ به مقام قهرمانی جام تخت جمشید دست یافت در همین سال بود که پرسپولیس برد تاریخی ۶ بر صفر مقابل استقلال را کسب کرد که گل اولین این دیدار با حرکت از جناح راست و پاس دیدنی آشتیانی و ضربه حسینعلی کلانی به ثمر رسید.

در سال ۱۳۵۳ آشتیانی همراه با خداحافظی بازیکنان قدیمی باشگاه در حالی که ۲۸ سال سن داشت به عنوان کاپیتان پرسپولیس انتخاب شد و در همان سال جام سوم تخت جمشید را به عنوان کاپیتان تیم بالای سر برد. آشتیانی در فصل ۱۳۵۵ با کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ تخت جمشید از عرصه بازیگری خداحافظی کرد.

آشتیانی از از سال 1348 تا 1353 برای تیم ملی فوتبال ایران 35 بار به میدان رفت که حاصل آن یک گل و البته پاس گل های بسیار مهمی بود که نقش زیادی در نتایج تیم ملی داشت. همچنین او در جام ملت های 1972 که با دومین قهرمانی تیم ملی کشورمان همراه شد توانست بهترین بازیکن رقابت ها لقب بگیرد.

او همچنین تجربه مربیگری تیم ملی امید در سال 1360 ، تیم پورا در سال 1369  و عنوان سرپرستی و عضو هیات مدیره پرسپولیس را در کارنامه خود دارد.

تمام افتخارات کسب شده توسط ابراهیم آشتیانی به شرح زیر است :


جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸: قهرمان
جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲: قهرمان
بازی‌های المپیک ۱۹۷۲: صعود با ایران
جام عمران منطقه‌ای ۱۹۷۰: قهرمان
باشگاهی
جام باشگاهی تهران
۱۳۴۳: قهرمان با شاهین
لیگ منطقه ای
۱۳۵۱: قهرمان با پرسپولیس
جام تخت جمشید
۱۳۵۲: قهرمان با پرسپولیس
۱۳۵۳: نایب قهرمان با پرسپولیس
۱۳۵۴: قهرمان با پرسپولیس
۱۳۵۵: نایب قهرمان با پرسپولیس
مرد سال ایران: سال 1349
بهترین بازیکن جام ملتهای آسیا:1972

ابراهیم آشتیانی سرانجام پس از مدتی حضور در بیمارستان در دوم آبان 1396 و در سن 71 سالگی درگذشت.

انتهای پیام/

نگاهی به زندگی ابراهیم آشتیانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
روحش شاد باشد . خداوند بیامرزدش .
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
روحش شاد و یادش گرامی