وی در ادامه افزود: با توجه به وجود راههای ارتباطی فراوان در کشور و نیز گسترش شهرسازی و شهرنشینی طی سال های اخیر، بهرهگیری از فناوری های نوین در صنعت راه سازی ضروری بوده و در این بخش تولید آسفالت و قیر به عنوان ماده اولیه این صنعت بسیار حائز اهمیت است.
آخوندی تصریح کرد: باید در نظر داشته باشیم هر یک میلیون تن قیر در حدود یک هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد و وقتی تبدیل به آسفالت میشود، ۳ هزار میلیارد تومان هزینه در بر میگیرد، بنابراین دو میلیون تن قیری که در قانون آمده، یک کسب و کار ۶ هزار میلیارد تومانی است. به همین جهت ما در این حوزه با ارقام بزرگی سروكار داریم.
عضو كابینه دولت دوازدهم گفت: به همین دلیل هر یک درصد صرفهجویی، بهرهوری و عمر بیشتر قیر و آسفالت چون در ارقام بزرگ ضرب می شود، تأثیر زیادی در اقتصاد ملی خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی با تاكید بر اینكه بهرهوری از قیر و آسفالت كشور موضوعی است كه باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: این موضوع اگر چه به ظاهر ساده است اما كار مهندسی بسیار پیچیدهای است كه میتواند مورد توجه جامعه مهندسی ایران باشد و موجب افزایش سرمایه ملی شود.
وی با تاكید بر اینكه نحوه اجرا و كیفیت قیر و آسفالت به جامعه مهندسی و جامعه پیمانكاری مربوط است، گفت: به دلیل تغییرات مختلف روكشها یا گاهی اجراهای ناصحیح، تصور عمومی از عمر آسفالت تصور درستی نیست و به همین دلیل افزایش كیفیت و بهبود آن باید مورد توجه قرار گیرد.
آخوندی ادامه داد: همه باید تلاش كنیم تا این برداشت عمومی كه آسفالت، عمر مفید كوتاهی دارد را اصلاح كنیم و در صدد افزایش نرخ بهرهوری قدم برداریم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین تصریح كرد: روسازی راهها به جهت صرف هزینههای زیاد در موقع احداث راه و تعمیر و نگهداری آن برای ارائه سرویس مطمئن و پایدار جزو سرمایههای ملی است كه به عنوان یک پسانداز برای نسلهای آینده باقی خواهد ماند.
آخوندی با بیان اینکه این کالا از جهت اقتصادی امکان صادرات را دارد و ما می توانیم درآمد خوبی از محل صادرات قیر به دست آوریم، گفت: وقتی در داخل از قیر استفاده می شود باید نرخ بهره وری شایسته ای داشته باشد.
در پایان، وزیر راه و شهرسازی از محصول جدید مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی به عنوان «قیر پودر لاستیکی» که محصولی برای افزایش بهره وری و کیفیت قیر و افزایش طول عمر آسفالت می شود، رونمایی کرد.
خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طی 12 ساله گذشته قیمت قیر در کشور 250 برابر افزایش داشته است، گفت: با این افزایش قیمت نمی توان مانند گذشته مصرف آسفالت داشته باشیم.
وی با بیان اینکه باید در این حوزه، ارتقای بهره وری را در دستور کار قرار دهیم،اظهار کرد: در حوزه روسازی آسفالت نه تنها پیشرفت نداشتهایم بلکه متاسفانه عقبگرد هم در این بخش شاهد بودهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش قیمت قیر بر روی آسفالت تاثیر دارد،گفت: متاسفانه ما در این بخش هیچ حرکتی انجام ندادهایم.
خادمی با اشاره به افزایش 35 درصدی هزینه روسازی جادهها گفت: با این افزایش قیمت ضروری است در زمینه اجزای مختلف آسفالت تجدید نظر کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل توضیح داد: ما هنوز به دنبال منابع رودخانهای مصالح هستیم، در حالی که با افزایش قیمت قیر باید به سراغ سایر مصالح برویم، به طوریکه در فواصل 100 کیلومتری استفاده از مصالح کوهی بسیاری با صرفهتر است.
خادمی با بیان اینکه متاسفانه در پروژههای عمرانی ما یک درصد اتلاف قیر داریم، گفت: این یک درصد رقم بسیار بزرگی است که باید هرچه سریعتر حذف شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: متاسفانه کیفیت تولید قیر در کارخانجات بسیار پایین است که باید تمامی کارخانجات مجهز به کنترل کیفیت شوند.
وی به افزایش سن ادوات تولید قیر و سیمان اشاره کرد وگفت: متاسفانه تا 7 سال گذشته سن دستگاه ها به 50 سال میرسید که برای جلوگیری از اتلاف قیر اقدام به نوسازی این ادوات کردیم.
خادمی اظهار کرد: آموزش های لازم برای اکیپ های اجرایی در این حوزه ضروری است و نداشتن آموزش باعث شده است که دستگاه ها در ناهمواری های جاده با مشکل روبرو شوند.
انتهای پیام/