وی افزود: کیفیت سوخت در برخی شهرها همچون شیراز و اصفهان از حد استاندارد بالاتر رفته است، اما میزان کیفیت سوخت طی سالهای ۹۲ تا ۹۶ پایین آمده است.
تجریشی گفت: اطلاعات کیفیت سوخت را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار میدهیم، چراکه آلودگی یا به موضوع سوخت یا گرد و خاک باز می گردد.
وی ادامه داد: ایران از جمله کشورهایی است که در زمستان مصرف سوخت بالایی دارد و به همین منظور نیروگاههایی که گاز تولید میکنند، مجبور به استفاده از سوخت مازوت میشوند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: دولت در فصل زمستان مجبور می شود که سوخت نیروگاههای گاز را به مصارف خانگی برساند، به همین دلیل نیروگاه ها مجبور به استفاده از سوخت مازوت میشوند.
تجریشی افزود: با وزیر نفت در رابطه با تامین سوخت مصرفی گفتگوهایی داشتیم و قرار شد تا هر پالایشگاهی که نمیتواند سوخت استاندارد تولید کند، تعطیل شود، چراکه برای ما تولید سوخت پاک مهم است.
وی ادامه داد: اطمینان میدهم که تعداد نمونه برداری و اندازهگیری از جایگاه های سوخت به زودی افزایش یابد.
همچنین در ادامه مسعود زندی رئیس آلودگی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خودروسازان به جای تولید خودروهایی با استاندارد یورو 4، ملزم به تولید خودروهای با استاندارد یورو۵ هستند.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به صورت مرتب از سازه های خودروسازان پایش میکند.
زندی گفت: خودروسازان برای کاتالیست هر خودرو ۴میلیون تومان باید پرداخت کنند.
وی ادامه داد: در قانون هوای پاک، تجهیزات خودروها باید به استاندارد کشور برسد.
رئیس آلودگی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برای خودروهای دیزلی زیرساخت های استاندارد یورو ۵ مهیا نیست. همچنین برای خودرو نیسان که استاندارد نیست نیز اخطاریه ارسال شده و اگر تولید این خودرو منطبق با استاندارد نباشد، متوقف میشود.
مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در ادامه گفت: سازمان محیط زیست دستگاه حاکمیتی است که باید از نظر علم و تکنولوژی در سطح بالایی باشد. به آزمایشگاه ملی برای اجرای قانون هوای پاک پیشنهاد داده شد که بر روی خودروهای تولیدی تست هایی صورت گیرد و در سال ۹۶ بودجه آن نیز درخواست شده است.
تجریشی با اشاره به تردد خودروهای سنگین در شب در سطح شهر تهران اظهار کرد: ۱۰۰هزار خودرو در شب در سطح شهر تهران تردد می کنند. از ساعت 11 شب تا 5 صبح در تمام زمان ها شاهد افزایش چشمگیر ورود خودروهای سنگین در شهر تهران هستیم.
وی ادامه داد: اگر از همان قانون هوای پاک استفاده کنیم،حدود 80 درصد این خودروها نباید در شهر تردد کنند.
انتهای پیام/