سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با کمک بخش خصوصی آغاز شد؛

واکسیناسیون دام های ریگان علیه تب برفکی

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت:مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی گاوی در شهرستان ریگان در حال انجام است و پیش بینی می شود تا پایان طرح 5000 راس گاو و گوساله شهرستان با مشارکت بخش خصوصی بر علیه این بیماری واکسینه شوند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  محسن دهقانیان مدیر دامپزشکی ریگان گفت : باتوجه به قرار گرفتن شهرستان در مسیر تردد دام قاچاق واکسیناسیون دامها با اولویت دامداریهای متراکم و روستاههای در مسیر تردد دام ، در حال انجام است .


وی افزود:  تب برفکی يا «بيماری دهان و پا» يک بيماری عفونی و گاهی کشنده ويروسی است که موجب بيمار شدن حيوانات زوج سم، از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: ويروس عامل بيماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شديد ايجاد نموده و متعاقبا تاول‌هايی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حيوان شود.


دهقانیان تاکید کرد: اين بيماری بسيار واگيردار است و انتشار آن از طرق تماس مستقيم با دام آلوده و از طریق هوا و باد امکان پذير است.


وی افزود: ازجمله اقدامات لازم درکنترل وپيشگيری ازاين بيماری انجام واکسيناسيون دامهای منطقه، رعايت اصول و ضوابط قرنطينه ای و کنترل ورود و خروج دام ، ضدعفونی وانجام اصول مديريت بهداشتی جايگاه دام است .


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان از دامداران خواست همکاری دامداران با اکیپهای عملیاتی اعزامی در اجرای هر چه بهتر طرح و پوشش مناسب واکسیناسیون تاثیر بسزایی خواهد داشت.

دهقانیان اظهار کرد: قاچاق دام و حمل و نقل بی ضابطه آن يکی از عوامل گسترش بيماری و افزايش احتمال درگيری دام‌ها به بيماری تب برفکی است وهمچنين باعث ورود سويه های جديد بيماری و در نتيجه ناکارآمدی اقدامات پيشگيری خواهد شد .

انتهای پیام/ح


واکسیناسیون دام های ریگان علیه تب برفکی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.