سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسئول دفتر فنی رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان مطرح کرد:

پایان مرمت پشت بام اتاق آئینه خانه تاریخی بروجردی

مسئول دفتر فنی رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از پایان مرمت پشت بام اتاق آئینه خانه تاریخی بروجردی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سمیه فرهادی، با بیان اینکه خانه تاریخی بروجردی اکنون به عنوان نماد خانه های تاریخی شاخص جهانیان است گفت: چند ماه پیش از طرف دبیرکل یونسکو خانه تاریخی بروجردی کاشان با معماری بی نظیرش به عنوان زیبا ترین خانه تاریخی قاره کهن  در سال 2016معرفی شد.

به گفته وی با زنده سازی این بنای تاریخی فرصتی ارزشمند برای گردشگران ایجاد و بر غنای فرهنگی محله «سلطان امیر احمد» افزوده می شود.
وی با اشاره به اینکه ساماندهی و  مرمت خانه های تاریخی کاشان  از مهم ترین اهداف اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان است افزود:سبکسازی پشت بام ها و آواربرداری،استحکام بخشی بام ها شامل گچ و خاک کف مال و اجرای پالانه آجری،دوخت و دوز ترک ها،اجرای قید بندی پشت بام،اجرای غوره گل برای شیب بندی و اجرای دولایه کاهگل برای حفاظت نهایی بام ها با اعتباری با از اقدامات این پروژه مرمتی است.

این خانه توسط بازرگانی به نام سید حسن نطنزی در دوره قاجاریه ساخته شده است. در کتیبه های حیاط های نورگیر سرپوشیده، تاریخ 1294 هجری قمری که سال انتهایی ساخت بنا می باشد مشخص گردیده است. به دلیل این که مالک خانه از بروجرد مال التجاره وارد می کرده و با تجار این شهر نیز در ارتباط بوده است، به آقای حسن بروجردی مشهور شده و این خانه نیز به نام بروجردیها موسوم گردیده است.

خانه ی تاريخي بروجردي به شماره 1083 در تاريخ 13/3/1354 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

 

انتهای پیام/م

 

 زیبا ترین خانه تاریخی قاره کهن  درکاشان مرمت شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.