سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سردار مویدی:

بزرگترین دغدغه جامعه اعتیاد است/ افزایش 11 درصدی کشفیات مواد مخدر در سال 96

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بحث پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با موادمخدر از جمله مباحث مطرح و جزء دغدغه‌های جامعه و تشکل‌های مردم نهاد است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار علی مویدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در همایش فرهنگی و ورزشی جمعیت احیای انسانی (کنگره60) که امروز(جمعه) برگزار شد، اظهار کرد: بحث پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با موادمخدر از جمله مباحث مطرح و جزء دغدغه‌های جامعه و تشکل‌های مردم نهاد است.

وی ادامه داد: آن چه را که من در این جلسه درک کردم، نگاه دغدغه‌مند این نهادها و تشکل‌های مردمی نسبت به اعتیاد است.

سردار مویدی تصریح کرد: در جمع شما بهترین و موثرترین افراد در جامعه وجود دارند که توانسته اند مطابق با جامعه پیش بروند.

وی افزود: برای درمان اعتیاد در کشور از انواع و اقسام روش‌ها استفاده می‌شود و یکی از این روش‌ها تشکیل انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی در راستای ترک اعتیاد است.

مویدی گفت: تشکل ها و انجمن های مردم نهاد باید امکانات و زمان لازم را برای ترک اعتیاد در اختیار داشته باشند تا بتوانند نقش موثر خود را نمایان کنند.

وی ادامه داد: در دوران فعالیت جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰، این کنگره توانست بر اساس فکر و برنامه و با استفاده از روش‌های مناسب و استاندارد درمان اعتیاد، افراد بسیاری را به جامعه تحویل دهد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: خوشبختانه ستاد مبارزه با مواد مخدر پتانسیل خوبی در میان نهادهای مبارزه با اعتیاد دارد.

وی افزود: تمرکز اصلی ما بر سرمایه های اجتماعی است و به همین منظور توانستیم طی 2 دهه گذشته با همکاری نهادهای مردمی در راستای مبارزه با اعتیاد گام برداریم.

سردار مویدی گفت: تاکید رحمانی فضلی وزیر کشور بر درمان اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر و همچنین حمایت از مشارکت های مردمی، ما را در راه مبارزه با موادمخدر راسخ تر کرد و امروز نتیجه این حمایت ها را می‌بینیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه بامواد مخدر تصریح کرد: شرکت در این نشست ها و چنین فضاهای فکری با بهبود یافتگان اعتیاد باعث همدلی و همراهی ما خواهد شد تا بتوانیم بیماران جامعه را به سلامت باز گردانیم.

در ادامه این نشست حسین دژاکام رئیس جمعیت کنگره 60 گفت: جامعه معتادان کشور را فقط کارتن خواب‌ها تشکیل نمی‌دهند، بلکه فقط 1.5 درصد از معتادان، کارتن‌ خواب‌ها هستند.

وی با بیان اینکه اعتیادیک بیماری مرموز است، تصریح کرد: ترک مواد مخدر شامل مراحل مختلفی از جمله فیزیولوژی درمانی است و تنها به خارج شدن سم و مواد از بدن باز نمی‌گردد، بلکه باید درمان‌ها مرحله به مرحله پیش برود.

رئیس کنگره 60 با اشاره به فعالیت‌های این سازمان مردم نهاد افزود: این کنگره هم اکنون با 200 پزشک متخصص درمانگر اعتیاد در سراسر کشور همکاری و هماهنگی دارد.

پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این همایش اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار به دست آمده بیش از 50 هزار نفر از درمانگران اعتیاد کشور عضو کنگره 60 بوده و 10 هزار نفر نیز تحت درمان برنامه‌های این کنگره در استان‌های مختلف کشور هستند.

وی افزود: حدود دو هفته بعد از اربعین، جلسه ویژه با پزشکان و کلینیک‌های درمان که همکار کنگره 60 هستند را برگزار خواهیم کرد و تلاش داریم تا در این جلسه حمایت‌های لازم را بعد از شنیدن مشکلات آن‌ها داشته باشیم.

همچنین در این نشست برخی کارشناسان و پزشکان راهکارهای مراحل ترک اعتیاد و درمان را برای مسئولان ذی‌ربط توضیح دادند. بازدید از فعالیت‌های ورزشی صدها تن از معتادان بهبود یافته بخش پایانی این همایش بود.

400 تن مواد مخدر در 6 ماهه ابتدایی سال 96 کشف شد

سردا علی مویدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های ستاد در کشور اظهار کرد: تمرکز ستاد مبارزه با مواد مخدر در طی سال‌های اخیر بر محور پیشگیری بوده است، به همین سبب بر سازمان‌های مردم نهاد فعال متمرکز شده‌ایم.

وی افزود: در 6 ماهه نخست سال 96 بیش از400 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده است که نشان دهنده افزایش 11 درصدی میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

شناسایی و کشف مافیای موادمخدر در شرق کشور

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: به تازگی نیروی انتظامی در شرق کشور توانسته‌‌ شبکه پیچیده و مافیای مواد مخدر که نقش عمده‌ای در ترانزیت مواد داشته و حتی در شهادت تعدادی از همکاران دخیل بوده‌اند را شناسایی و سرشبکه آن را کشف کند.

سردار مویدی گفت: همچنین نیروهای واجا در کرج هم این باند مافیایی را شناسایی و متلاشی کردند که از آن‌ها نیز اموال بسیاری کشف و ضبط شد که جزء کارهای نادر در چند سال اخیر بوده است.

وی درباره میزان کمک‌های بین‌المللی برای درمان اعتیاد به جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح کرد: این کمک‌ها آنقدر نبوده که قال ذکر باشد، اما اخیراً علائمی نشان داده شده که حاکی از اقبال خوب نهادهای بین‌المللی در جهت مبارزه ایران با مواد مخدر است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نقش جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با مواد مخدر در جهان نقش برجسته است و تا امروز این حقانیت از سوی این نهادهای بین‌المللی پذیرفته نمی‌شد، اما اخیراً نشان داده شده که کشورها و نهادهای بین‌المللی حقانیت جمهوری اسلامی ایران در این مسیر را پذیرفته‌اند که امیدواریم جایگاه واقعی ایران و شهدای تقدیم شده در این مسیر و هزینه‌های مادی فراوان انجام شده برای بشریت و دنیا روشن و حقایق آن به خوبی بیان شود.

اشتغالزایی برای 4 هزار معتاد بهبود یافته در کشور در سال جاری

سردار مویدی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های چهار ساله اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر دغدغه اشتغالزایی برای معتادان بهبود یافته بوده است که توانسته‌ایم در سال جاری برای حدود 4 هزار نفر از این افراد ایجاد اشتغال کنیم و همچنان این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: آمار اشتغال 4 هزار نفر نوعی رکورد در کشور است و این کار مهم برای نخستین بار انجام شده است و در راستانی اشتغالزایی، اقتصاد مقاومتی، حمایت‌های دولت و سازمان‌های مردم نهاد ایجاد شده است.

قائم ‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: ‌منابع تامین شده مالی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و ظرفیت‌ها و استعدادهای بهبود یافتگان و اقدامات نهادهای اجتماعی، منجر به تولید اشتغال در این حوزه شده و نقش عمده بهبود یافتگان را باید مورد توجه قرار داد.

سردار مویدی با اشاره به فعالیت مراکز غیر مجاز درمان ترک اعتیاد و برخورد با آن‌ها تصریح کرد: سیستم‌های نظارتی ستاد مبارزه با مواد مخدر در امر درمان نسبت به سال گذشته اقدامات خوبی را در جهت برخورد با مراکز غیرقانونی ترک اعتیاد انجام داده‌اند، به همین دلیل اجازه استفاده از سلیقه‌های مختلفی که می‌تواند مشکلاتی را برای معتادان در این مراکز ایجاد کند را نخواهیم داد.

وی افزود: اگر مردم کشور با اینگونه مراکز غیر مجاز خوب برخورد کردند، حتماً آمار و مشخصات آن‌ها را به ستاد و مسئولان ذی‌ربط منعکس کنند تا در اسرع وقت بر اساس گزارش‌های به‌دست آمده برخورد جدی و قاطع با این مراکز صورت گیرد.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس بررسی‌های مشخص شده یکی از راه‌های کنترل کاهش اعتیاد در جامعه استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مؤسسات اجتماعی است و ستاد نیز در راستای سیاست‌های دولت و نظام، تمرکز ویژه‌ای بر نهادهای اجتماعی خواهد داشت.

مویدی با اشاره به فعالیت‌های برخی مراکز همانند کنگره 60 تصریح کرد: این کنگره یکی از نهادهای موفق در امر مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از آن است و امروز موفقت‌های آن‌ها را که ملموس است به عینه مشاهده می‌کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.