سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرغ درشت، صادرات ریز

مرغ‌های سایز درشت به دلیل نداشتن بازار پسندی در میان کشور‌های مختلف جهان، به بدنه صادرات کشور ضربه وارد می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، میزان رقابت پذیری یک محصول در بازار‌های صادراتی بر اساس کیفیت و قیمت آن سنجیده می‌شود.


تولید مرغ در کشور ۳ میلیون تن است که البته ۲۰۰ هزار تن آن مازاد بر مصرف داخلی است و نکته مهمتر اینکه تنها ۸۰ هزار تن آن صادرات می‌شود.


رمضانی یکی از تولید کنندگان گوشت مرغ در مازندران در این باره می‌گوید: در کل دنیا وزن مرغ کشته یک کیلو تا یک و ۴۰۰ کیلو گرم است که متاسفانه در ایران این مورد کاملا برعکس است و این گونه فرهنگ سازی شده که مرغ هر چه درشت‌تر و وزن آن هر چه بیشتر باشد، بهتر خواهد بود.

 


عطایی نژاد معاون دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم گفت: در بحث صادرات گوشت مرغ، هیچ کشوری در دنیا مرغ سایز بالا را نمی‌پسندد و نمی‌خواهد.


 کنترل وزن مرغ با رعایت زمان مناسب کشتار


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، سالانه ۷۲ میلیون تن گوشت مرغ در دنیا تولید می‌شود که بیش از ۹۰ درصد آن کمتر از ۴۵ روز کشتار می‌شود.


کاوه رئیس انجمن کشتارگاه‌های صنعتی مازندران با بیان اینکه در تمام دنیا معمولا پرورش مرغ بین ۳۸ تا ۴۲ روز است، گفت: این در حالی است که در ایران مرغ وقتی زنده به کشتارگاه می‌رود حدود ۴ کیلو وزن آن است.


حال باید دید که این مشکل از کجا نشات می‌گیرید، از تولید کننده یا کشتارگاه؟


نوروزی مدیر یکی از کشتارگاه‌های مازندران در این باره می‌گوید: وقتی بالای ۹۰ درصد مرغ‌های تولیدی درشت باشد، کشتارگاه به طبع آن باید مرغ را خریداری کرده و به بازار عرضه کند.


حسن زاده رئیس اتحادیه مرغداران مازندران هم گفت: متاسفانه تولید کننده‌ها در تصمیم گیری‌های نظام توزیع هیچ گونه دخل و تصرفی ندارد و اینجاست که پای گروه دیگری هم به میدان باز می‌شود.


واسطه ها، مهمترین عامل نابسامانی بازار مرغ


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، حسن زاده رئیس اتحادیه مرغداران مازندران در باره میزان دخل و تصرف واسطه‌ها در بازار گوشت مرغ گفت: ۸۰ درصد بازار‌های گوشت مرغ استان در دست واسطه‌ها و کشتارکن‌ها است.


معتمدی مسئول یکی از کشتارگاه‌های مازندران نیز در این باره گفت: واسطه‌ها که همه جا هستند، کسانی هستند که در نهایت بر مارکتینگ گوشت، فروش گوشت و حمل و نقل گوشت تاثیرگذار هستند.


او افزود: این واسطه‌ها حتی به داخل کشتارگاه‌ها هم نفوذ کردند.


رئیس انجمن کشتارگاه‌های صنعتی مازندران با تاکید بر اینکه همه کشتارگاه‌ها پذیرفتند که مرغ را بالای ۲ کیلو و ۲۵۰ گرم کشتار نکنند، گفت: ولی متاسفانه مشاهده شد که ظرفیت کشتار در کشتارگاه‌های استان ۵۰ تا ۶۰ درصد پایین آمده است.


کاوه افزود: پس از عارضه یابی، مشخص شد که واسطه‌ها مرغ درشت را که در داخل استان اجازه کشتار ندارند را به تهران برده و در آنجا کشتار می‌کنند.


حسن زاده رئیس اتحادیه مرغداران مازندران نیز گفت: واسطه مرغ سایز بالا را می‌خواهد تا بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان گران‌تر از قیمت بازار گوشت مرغ را به مصرف کننده عرضه کنند که از طرف دیگر موجب ۴ تا ۵ درصد افت کشتار هم خواهد شد.


 نقش آفرینی دولت در ساماندهی بازار مرغ


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، امینی مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی به اقدامات دولت در بخش وزن و سن کشتار مرغ اشاره کرد و گفت: طرح بحث مرغ در وزن و سن کشتار از سال ۹۵ آماده و به نوعی در سطح کشور ابلاغ شد و در کل کشور در دست اجرا است.


حسن زاده رئیس اتحادیه مرغداران مازندران در باره میزان کامیابی و موفقیت طرح مورد نظر گفت: وقتی که قیمت جوجه به یک نقطه‌ای می‌رسد که هیچ توجیهی برای مرغدار ندارد، او مجبور می‌شود مرغ زنده را با وزن یک و ۴۰۰ تا یک و ۵۰۰ تحویل کشتارگاه دهد برای صادرات که این مورد قطعا به بازار صادرات گوشت مرغ کشور ضربه خواهد زد.


رمضانی یکی از تولید کنندگان گوشت مرغ در مازندران هم می‌گوید: در سال ۹۴ و ۹۵ بیش از ۱۴ هزار تن گوشت مرغ به کشور‌های هدف صادر کرده بود که متاسفانه در این صادرات در تهیه مرغ‌ها با سایز استاندار مشکل وجود داشت.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، مازندران با تولید سالانه ۲۱۰ هزار تن رتبه نخست تولید گوشت مرغ در کشور را دارد، و باید چاره‌ای اندیشید تا ظرفیت تولید این استان در کشور از ظرفیتی ارزشمند به تهدیدی برای این صنعت تبدیل نشود.


گزارش از مرضیه عابد


انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.