سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان

ابتلای 14 درصدی کاشانی ها به دیابت

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: 14 درصد از مردم این منطقه به بیماری دیابت از نوع یک و دو (وابسته به انسولین و غیرانسولین) مبتلا هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکتر حمیدرضا بنفشه امروز به مناسب روز جهانی غذا در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: میانگین مبتلایان به بیماری قند در کشور 10 درصد است.
 
وی افزود :باوجود اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها برخی از این افراد اطلاعاتی در مورد بیماری خود دارند و تاسف آور است که مردم به سلامتی خود اهمیت نمی دهند. 
 
به‌گفته‌ وی،  کنترل استرس و آرامش، تحرک بدنی و تغذیه صحیح مناسب ترین و کم هزینه ترین راههای پیشگیری از دیابت و پیشگیری از عوارض این بیماری است.
 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان،توجه جدی به بودن برچسب «نشانگر تغذیه ای» یا چراغ راهنمای تغذیه ای در هنگام خرید را به مردم توصیه کرد و گفت : در این نشانگرهای تغذیه ای میزان کالری موجود در هر سهم از محصول و اطلاعات مرتبط با مقدارهای قند، نمک، چربی کل و اسیدهای چرب ترانس با توجه به میزان و محدوده تغذیه ای آنها بارنگهای قرمز(زیاد)، نارنجی(متوسط) و سبز(کم) نشان داده شده است.
 
بنفشه، همچنین از جمع آوری یک میلیارد و 80 میلیون ریال کالا اعم از مواد غذایی، بهداشتی، آرایشی و دارویی در شش ماه نخست امسال خبر داد.
 
وی اظهار کرد: 158 مورد بازرسی از کارخانه های تولید مواد غذایی در این مدت در منطقه انجام شد.
به گفته وی،در این بازرسی ها تخلف هشت تولید کنننده اثبات شد و پنج مورد با تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی و بقیه نیز به دادگاه ارجاع شدند.
 
بنفشه 88 مورد بازرسی از مرکزهای عرضه مواد آرایشی و بهداشتی، 14 مورد از عطاری ها و 102 مورد از داروخانه ها را از دیگر فعالیت های معاونت دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی کاشان در نیمه نخست امسال بیان کرد و گفت:تخلف 13 مرکز عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی، 5 مورد تخلف عطاری و دو مورد نیز تخلف داروخانه ها در این بررسیها احراز شد.
 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنین از این شهرستان به عنوان قطب «کنترل کیفیت گلاب و عرقیات گیاهی» کشور نام برد و تصریح کرد: با خرید دستگاه بررسی کنترل کیفیت  کشف تقلب گلاب و عرقیات گیاهی به ارزش 6 میلیارد و 700 میلیون ریال، هم اکنون نمونه گلاب و عرقیات گیاهی از سراسر برای بررسی به این مرکز ارجاع داده می شود.
 
بنفشه، پیگیری برای تاسیس دانشکده داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان را یادآور شد و گفت: به همین علت دبیرخانه مرکزی انجمن گیاهان دارویی کشور در کاشان در حال راه اندازی است.
 
وی همچنین از راه اندازی بخش «مراقبتهای دارویی» در بیمارستان شهید بهشتی کاشان کاشان خبر داد و گفت: این بخش که قرار است خدمات بالینی جدیدی را به بیماران ارائه دهد، در 11 شهر کشور به صورت پایلوت راه اندازی می شود که کاشان نیز یکی از این شهرهاست.
 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: هم اکنون «اطاق تمیز» این بخش که برای استفاده از محلولهای تغذیه وریدی بیماران است با صرف 3 میلیارد و 500 میلیون ریال آماده بهره برداری شده است.
16 اکتبر برابر 24 مهر به مناسبت سالروز تاسیس فائو در 1945 میلادی به عنوان وز جهانی غذا نامگذاری شده است.  
در شهرستان کاشان 52 کارخانه تولید مواد غذایی، چهار کارخانه عرضه مواد بهداشتی و آرایشی، دو شرکت داروی گیاهی و 22 کارگاه تولید گلاب ،عرقیات، حلوا، کلوچه و روغن کنجد فعالیت می کنند.
مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل از خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بهره می برند.
 
انتهای پیام/م
 
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.