سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ردپای مگس میوه مدیترانه‌ای در باغات محمودآباد

ردپای مگس میوه مدیترانه‌ای در باغات محمودآباد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، طاحمد صادقی مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در ۳۵۰ هکتار از باغات این شهرستان آغاز شده و راه‌های مبارزه با این آفت نصب تله زرد و جمع آوری و معدوم سازی میوه‌های آلوده درباغ‌ها است.

وی افزود: با وجود ۶ ایستگاه ردیابی این آفت در شهرستان محمودآباد در ۶ ماهه نخست امسال ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در ۲۷۸ هکتار از باغ‌های این شهرستان انجام و ۵۹۳ عدد مگس میوه شکار شده است.

صادقی گفت: جمعیت این آفت نگران‌کننده نیست و مبارزه به همراه اجرای عملیات طعمه سموم پاشی علیه این آفت در سطح ۶ هکتار با مصرف ۲۰ لیتر پروتئین هیدرولیزات انجام و ۳۷۴ عدد کارت زرد و تله مک فیل نیز بین باغداران توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: نصب تله‌های جلب‌کننده یا تله‌های زرد چسبنده در باغ‌های آلوده، جمع‌آوری و معدوم کردن میوه‌های آفت‌زده و مشکوک با غرقاب کردن در ظروف بشکه‌ای حاوی آب و مشتقات نفتی، مدفون کردن میوه‌ها در عمق بیش از ۵۰ سانتی‌متری خاک، سوزاندن میوه‌های آفت زده، محلول‌پاشی تنه و سرشاخه‌های اصلی درخت به‌ویژه قسمت‌های آفتاب‌گیر درخت با پروتئین هیدرولیزات ۲ تا ۳ درصد به همراه سم مالاتیون با دوز دو در هزار، از راهکار‌های کنترل این آفت است.
وی گفت: تغییر رنگ در محل تخم‌ریزی مگس بر روی میوه، پوسیدگی میوه در اثر تغذیه لارو آفت و ریزش شدید و نابه‌جای میوه را از دیگر علائم خسارت این آفت است.

مدیرجهادکشاورزی محمودآباد افزود: اهمیت برداشت تمامی میوه‌ها مانند نارنگی، پرتقال، لیمو، نارنج، خرمالو و ازگیل قبل از فصل زمستان است و باغداران از نقل و انتقال میوه‌های آفت‌زده جلوگیری و نسبت به انجام مبارزه زراعی در فصل سرما و پابیل کردن (کندن زیر درخت) سایه‌انداز درختان برای از بین بردن شفیره‌های آفت اقدام کنند.

انتهای پیام/آ

مگس مدیترانه‌ای در باغات محمودآباد ردیابی شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.