سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در بحبوحه تشدید تنش‎‌ها میان واشنگتن و آنکارا صورت می‌گیرد؛

دیدار غیرمنتظره نخست‌وزیر یونان با ترامپ در کاخ سفید

«الکسیس سیپراس» در یک دیدار غیرمنتظره امروز در واشنگتن با «دونالد ترامپ» دیدار می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین؛ «الکسیس سیپراس»، نخست وزیر یونان، امروز به واشنگتن می رود تا با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، دیدار کند. این سفر از آن جهت عجیب به نظر می رسد که سیپراس در جریان رقابت های انتخاباتی آمریکا در سال 2016، ریاست جمهوری ترامپ بر این کشور را امری بد تلقی کرده و گفته بود: «امیدوار هستم این اتفاق بد، ضرری برای ما به دنبال نداشته باشد.» حالا با توجه تیره شدن روابط آمریکا و ترکیه، که جدی ترین رقیب یونان در ناتو به حساب می آید، سیپراس قصد دارد شرایط نزدیکی هرچه بیشتر با واشنگتن را فراهم کند.

«نیکلاس برنز»، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی در دوره ریاست جمهوری جرج بوش، در این باره اظهار کرد: این یک دیدار بسیار مهم برای هر دو کشور است. روابط واشنگتن-آتن هم اکنون بسیار بهتر از چند دهه گذشته است. در آن زمان نوعی احساسات ضدآمریکایی بر فضای سیاسی یونان غالب بود. توجه داشته باشید آمریکا دچار مشکلات فراوانی با ترکیه شده و در این زمان یونان می تواند یک متحد قابل اطمینان در جنوب شرقی اروپا به حساب آید.

درحالی که سیپراس دشمنی خود را با ترامپ هنگام رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آشکار کرده بود، دونالد ترامپ تاکنون اشاره خاصی به یونان در صحبت های خود نکرده است. در حقیقت ترامپ در جنوب شرقی اروپا فقط به ترکیه توجه داشت و از زمانیکه روابط وی با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، به سردی کشیده شد، مواضع آمریکا نیز در این منطقه تغییر کرده است.

نکته جالب اینجاست که سیپراس و همکاران چپگرای وی تلاش زیادی برای حفظ روحیه ضد آمریکایی در یونان کرده و آتن از زمانیکه دولت دو حزبی این کشور در ژانویه 2015 به قدرت رسید، حمایت اتحاد غربی را از دست داد.

«نیکلاس برنز» از سال 1997 تا 2001 سفیر آمریکا در یونان بود و در ادامه افزود: سیپراس نیاز دارد تا به واشنگتن اطمینان دهد در چالش های بین المللی مجبور به پیروی از روسیه و یا چین نیست. از زمانی که یونان با بحران عمیق اقتصادی روبرو شد، پکن در این کشور سرمایه گذاری های کلانی انجام داده است؛ اما آتن تاکید دارد تابع نظرات چین نیست.

این نکته که آتن موفق شد حدود 2.38 درصد از تولیدات ناخالص داخلی خود را به بخش دفاعی اختصاص دهد، مورد خرسندی واشنگتن قرار گرفته است و برای بهبود روابط یونان و آمریکا یک امتیاز مثبت محسوب می شود. ترامپ بارها تاکید کرده است کشورهای عضو ناتو باید مسئولیت بیشتری در قبال بودجه های دفاعی خود بپذیرند و سهم بیشتری از تولیدات ناخالص داخلی خود را به این بخش اختصاص دهند. یونان با وجود بدهی های سنگین بین المللی توانست پس از آمریکا در جایگاه دوم اختصاص صرف بیشترین حجم از تولیدات ناخالص داخلی برای هزینه‌های نظامی قرار بگیرد. دیدار امروز سیپراس و ترامپ در چگونگی پیشبرد روابط دو کشور بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

 

انتهای پیام/

سیپراس با ترامپ دیدار می‌کند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.