سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

موج تغییرات آموزش‌وپرورش به دانشگاه فرهنگیان می‌رسد؟/ سردرگمی نظام آموزشی در انتظار انتصابات جدید

موج تغییرات در آموزش و پرورش با حضور وزیر جدید ایجاد شده اما همچنان برخی از نهادهای وابسته همچون دانشگاه فرهنگیان در بلاتکلیفی مدیریت به سر می‌برند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  خبری خوش برای دانشجومعلمان در آستانه رخ دادن است و با توجه به وعده های وزیر آموزش وپرورش مبنی بر حل مشکل دانشگاه تا یکی دو هفته آینده و شنیده هایی مبنی بر گزینه های احتمالی در این مورد امیدهایی برای بهبود شرایط دانشگاه فرهنگیان وجود دارد اما هنوز قطعیت آن با اما و اگرهایی روبه رو است.

مساله جوانگرایی و استفاده از مدیران زن از دیگر وعده های وزیر آموزش و پرورش همچنین از تاکیدات رئیس جمهور در دولت دوازدهم نیز بوده و باید منتظر ماند و دید سهم جوانان و بانوان از آموزش و پرورش تا چه حد خواهد بود آیا گزینه های مطرح شده برای تصدی پست های مدیریتی با این رویکرد به قطعیت می رسد یا خیر؟

تا کنون 6 انتصاب در آموزش و پرورش در دوران سید محمد بطحایی در حوزه‌های مرکز اطلاع رسانی، مشاور وزیر در تشکل‌های معلمان، ، سازمان امور بین‌الملل مدارس خارج از کشور،مدارس غیردولتی، مدیر کل دفتر وزارتی و معاونت توسعه و پشتیبانی انجام شده و در سایر معاونت‌ها نیز زمزمه‌هایی از تغییر ریاست آن وجود دارد.

بلاتکلیفی دانشگاه فرهنگیان ادامه دارد

دانشگاه فرهنگیان در سال 90 بعد از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد و پس از تغییر و تحولاتی در حوزه سرپرستی این مجموعه آموزشی محمود مهرمحمدی در تاریخ 24 شهریور سال 92 به عنوان سرپرست این دانشگاه انتخاب شد و همچنین پس از گذشت بیش از 4 سال از این تاریخ باز هم با این حکم به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ مسئله‌ای که قرار بود نهایتا 6 ماه زمان داشته باشد اما قانون نادیده گرفته شده و شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

از سال 92 تا کنون سه وزیر در آموزش و پرورش تغییر کرده ودر طول این بازه زمانی نقطه مشترک انتقادات وارده به این وزارتخانه مسئله تعیین وضعیت سرپرست دانشگاه بوده و تا کنون اقدامی برای آن انجام نشده است. دانشگاهی ماموریت گرا که یکی از ارکان اصلی تامین نیروی انسانی نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود و بخشی از بحران کمبود نیروی انسانی از طریق این دانشگاه برطرف می‌شود اما همچنان در حوزه ریاست در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

بطحایی در نخستین برنامه رسانه‌ای خود در مورد تعیین وضعیت دانشگاه با اشاره به اینکه این دانشگاه اهمیت بسزایی در تامین نیروی انسانی دارد، گفت:‌ هنوز فرد خاصی برای آن انتخاب نشده است و تا امروزکه حدود 2 ماه از این مسئله گذشته گزینه قطعی برای این دانشگاه به میان نیامده است .

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد تعیین تکلیف دانشگاه فرهنگیان گفت: در این مورد به وزیر تذکر داده شده و در اسرع وقت گزینه مناسب برای این حوزه انتخاب خواهد شد. این مسئله همچنان ادامه داشت تا اینکه هفته گذشته بطحایی برای حل مشکل سرپرستی دانشگاه فرهنگیان گفت: فرآیندی برای حل این مشکل در حال انجام است و ظرف دو سه هفته آینده مشکل سرپرستی دانشگاه فرهنگیان حل خواهد شد.

البته وزیر آموزش و پرورش پیش از این مسئله در مورد ادغام معاونت‌ها و مطرح شدن اسامی برای دانشگاه فرهنگیان گفته بود که در حال بررسی شرایط بوده و فرد خاصی مدنظر نیست.

با توجه به انتقادات بسیار نمایندگان مجلس و برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد وضعیت مدیریت دانشگاه فرهنگیان همچنان مهرمحمدی رکورد سرپرست بودن خارج از قانون دانشگاه  را در دست دارد و تنها مسئولان مربوطه در هر برهه‌ای از زمان تعیین تکلیف این مسئله را به آینده‌ای نزدیک موکول می‌کنند حتی بطحایی در انتقاد به بلاتکلیفی سرپرستی دانشگاه فرهنگیان در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: این  وضعیت سرپرستی  صحیح نیست اما شخص فعلی تمام تلاش خود را برای دانشگاه داشته و در روند فعالیت‌ها خدشه‌ای وارد نشده است .

اکنون در بازار داغ گمانه‌زنی‌ها برای انتصابات نام افرادی همچون حسین خنیفر که اکنون از اعضای هیئت ممیزه دانشگاه تهران است و مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش جزو گزینه‌های محتمل مطرح می‌شود و باید دید این مسئله تا چه حد در موج تبلیغات به واقعیت می‌پیوندد.

جوانگرایی در آموزش و پرورش محقق می‌شود؟

یکی از مسائلی که همواره بزرگترین نهاد تعلیم و تربیت کشور را درگیر کرده نبود خلاقیت کافی و بکارگیری روش‌های سنتی در اجرای امور بوده است. مسئله‌ای که موجب شده وزرای آموزش و پرورش در رفع آن ناکام باشند و تذکرات بسیاری را از سوی نمایندگان به مجلس دریافت کرده‌اند.

بطحایی که خود از بدنه آموزش و پرورش بوده و به خوبی بر مسائل موجود واقف است همواره به این موضوع تاکید داشته که جوانگرایی و استفاده از زنان را در انتصابات خود لحاظ خواهد کرد و تا کنون در برخی از انتصابات نظیر رئیس مرکز اطلاع‌رسانی این موج جوانگرایی مشهود است اما از سوی دیگر مسئله به کارگیری معلمان بازنشسته یا در آستانه بازنشستگی مطرح شده که این امر با گفته‌های وزیر آموزش و پرورش در تناقض بوده و باید دید چه تفکری برای این برنامه وجود داشته است؟

مدیریت زنان در امور آموزش و پرورش از مسائلی است که با وجود ادعای وزیر همچنان در هاله‌ای از ابهام بوده البته نام چند زن برای تصدی برخی معاونت‌ها و سازمان‌ها نظیر مرکز استعدادهای درخشان، خبرگزاری وابسته به آموزش و پرورش و یکی از مشاوران وزیر بسیار محتمل است؛ مساله ای که هنوز از سوی مسئولان آموزش و پرورش اعلام رسمی نشده است اما در فضای مجازی به شدت گزینه هایی نظیر فاطمه مهاجرانی برای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، مرضیه گرد مشاور عالی وزیر و مریم جمشیدی به عنوان مدیرعامل پانا مطرح است.

درمان دردهای مزمن آموزش و پرورش در انتظار انتصابات جدید

آموزش و پرورش همواره یکی از پر رفت و آمدترین وزارتخانه‌ها از نظر حضور وزرا بوده است و همین تغییرات همواره موجب شده تا ثبات کاملی در این وزارتخانه نداشته باشیم و با توجه به شرایط بسیاری از برنامه‌ها به دلیل تغییر وزیر و تیم کاری‌اش نیمه‌تمام مانده را به طور کامل فراموش شده است. حال با وجود وزیری درد آشنا با مسائل آموزش و پرورش انتظار می‌رود انتصابات شایسته و متناسب با شرایط آموزش و پرورش در هر معاونت و سازمان‌های تابعه ایجاد شود تا کمی از دردهای مزمن آموزش و پرورش و مطالبات به حق جامعه هدف آن یعنی فرهنگیان و دانش آموزان برطرف شود.
امید می رود این موج تغییرات هرچه زودتر در آموزش و پرورش قطعی شده تا امور مربوطه به معاونت ها و سازمان های متبوعه هرچه زودتر در چرخه فعالیت قرار گیرد.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.