سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ملازهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مذاکره تنها راه حل مسئله آبهای فرامرزی بین ایران و افغانستان

کارشناس شبه قاره گفت : تبادل امتیاز بین ایران و افغانستان زمینه حل مسئله آبهای مرزی را از طریق مذاکره فراهم می‌کند.

پیر محمد ملازهی کارشناس شبه قاره در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان ،با اشاره به مسئله موجود بین ایران و افغانستان در قبال آب های فرامرزی، اظهار کرد: موضوع رود هیرمند یک مسئله پیچیده است که بعد از احداث سدهایی از سوی افغانستان بر روی آن حوضه های پایین دستی این رود به خصوص در ایران که شامل منطقه هامون و سیستان می شود، دچار مشکلات کم آبی شدند.

کارشناس شبه قاره گفت:در اوایل دهه پنجاه قرار دادی با عنوان شفیق-هویدا بین ایران و افغانستان امضا شد که براساس آن 26 مترمعکب آب در ثانیه سهم حق آب استان سیستان و بلوچستان بود،ولی متاسفانه این قرار داد در هیچ یک از ادبار تاریخ عملی نشد.

وی بیان کرد: اگر افغانستان و ایران بر اساس یک حسن نیت وارد معامله شوند و قرار داد دهه پنجاه را احیا کنند،می توانند برای حل این مسئله راهبرد مناسب را اتخاذ کنند.

ملازهی اشاره کرد: آنچه که افغانستانی‌ها بر آن اصرار دارند این است که آبهای مرزی متعلق به آنها است و ایران سهمی ندارد ، این برداشت در مورد هر دو رود هیرمند و هریرود قابل تسری است.

وی با بیان اینکه بخشی از آب شرب مشهد از هریرود تامین می‌شود و با احداث سد سلما احتمالا در آینده استان خراسان جنوبی هم با مشکل مواجهه خواهد شد ،افزود: دو برداشت متفاوت درباره بهره برداری از این رودها وجود دارد. یکی براساس حق مالکیت و دیگری بر طبق اصول حقوق بین الملل است.

کارشناس شبه قاره گفت : افغانستانی‌ها با تاکید بر دیدگاه حق مالکیت ایران را ملزم می دانند که آب مورد نیاز خود را خریداری کند در حالیکه ایران با تکیه بر اصول حقوقی آبهای بین المللی این دو رود را جز رود خانه‌های مرزی می داند.

وی با اشاره به اینکه مذاکره تنها راهکار جدی این مسئله است، افزود: بازگشت به قرار داد هویدا-شفیق راهکار مناسبی است و ایران با تاکید بر مفاد آن می‌تواند حق آب سیستان و بلوچستان را دریافت کند.

ملازهی خاطرنشان کرد: با تبادل امتیاز بین ایران و افغانستان می‌توان مسیر حل مسالمت آمیز این مسئله را هموار کرد ، بنابراین بین امتیازاتی که ایران در چابهار در قبال تسهیل تجارت به افغانستان می‌دهد ، دست یافتن به یک راه حل معقول که منافع دو طرف را تامین کند،دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۲:۲۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
راه حلش آینه در مقابل هزینه و بار مالی حظور افغانی های ایران حق ابه ایران هم پرداخت بشه .