سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش 30 درصدی جمعیت عشایر استان اردبيل

مدیر کل امور عشایر استان اردبیل گفت: جمعیت عشایر استان اردبيل در دو دهه اخیر تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، قادر هنرمند مدیر کل امور عشایر اردبیل افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر با کاهش قابل ‌توجه جمعیت عشایر مواجه هستیم بطوريكه  می‌توان گفت در یک یا دو دهه اخیر جمعیت عشایر استان ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پيدا كرده است.

وی افزود: در استان اردبیل ۱۵ هزار خانوار عشایر با جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر در شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد، گرمی، مشگین شهر و خلخال سکونت دارند.

مدیر کل امور عشایر اردبیل گفت: به عبارتی 6 درصد از جمعیت استان اردبیل شامل عشایر است و در مجموع ۵.۶ درصد از جمعیت عشایر کشور را نیز ایل شاهسون تشکیل می‌دهند.

هنرمند با این وجود در دهه‌های اخیر جمعیت عشایر اين استان با کاهش نگران کننده همراه است که گویای مشکلات معیشتی این قشر و ناتوانی در تداوم وضعیت قبلی زندگی دارد.

وی در خصوص جمعيت عشايري اين استان گفت: ایل شاهسون از ۴۳ طایفه تشکیل شده و در دامنه کوه‌های سبلان، باغرو و بزقوش حیات دارند.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل با بیان اینکه جمعیت ایل شاهسون در استان ۱۵ هزار خانوار است، اضافه کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر ما با کاهش قابل‌توجه جمعیت عشایر مواجه هستیم بطوريكه  می‌توان گفت در یک یا دو دهه اخیر جمعیت عشایر استان ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

هنرمند دلیل اصلی کاهش جمعیت  عشاير اردبيل را درآمد ناکافی آنان دانست و افزود: به دلیل کمبود مراتع، عشایر از درآمد کافی برخوردار نبوده و  متأسفانه به حاشیه شهرها مهاجرت می‌کنند و به مشاغل کاذب روی می‌آورند در حالي که عشایر ۳۰ درصد از محصولات لبنی استان را تأمین می‌کنند و قابلیت به مراتب بالاتری دارند

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح‌های احیا و توسعه مراتع به ویژه با بهره‌برداری از پایاب خدا آفرین در شمال استان به سطح مراتع افزوده شده  و  در نتیجه وضعیت معیشتی عشایر استان بهبود یابد.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل با بيان اينكه ۳۵ درصد محصولات لبنی و پروتئینی این استان توسط عشایر تولید می شود، افزود: سالانه ۳۰ الی ۳۵ درصد از محصولات لبنی و پروتئین استان توسط عشایر تأمین می‌شود و ارزش ریالی تولیدات سالانه عشایر استان ۳۳۰ میلیارد تومان برآورد مي شود.

وي با اشاره به اينكه  عشایر استان ۱.۵ میلیون واحد دامی را در اختیار دارند، گفت: مجموع تولیدات مواد لبنی و پروتئینی عشایر در سال متجاوز از ۱۸۰ هزار تن است، ادامه داد: عشایر استان  اردبيل قابلیت افزایش تولیدات خود را دارند و حمایت از این قشر می‌تواند به افزایش تولیدات لبنی و پروتئینی استان منجر شود.

 

انتهای پیام/ح

تولید 35 درصد محصولات لبنی و پروتئینی اردبیل توسط عشایر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.