سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تهیه نقشه راه فناوری دریایی کشور به مرحله نهایی سازی رسید

سیستم‌های بهره‌برداری بستر دریا محور‌های اصلی در تهیه نقشه راه فناوری دریایی کشور است که به مرحله نهایی سازی رسیده اند.

به گزارش  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمد سعید سیف در جلسه‌ای با حضور اساتید و متخصصان دریایی، خبر از نهایی سازی ۱۱ محور اصلی در تهیه نقشه راه فناوری دریایی کشور داد و گفت: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، با تأکید بر سه محور اصلی تجاری‌سازی، اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده تاکنون توانسته است در تهیه و تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی، یازده محور اصلی را در این مسیر نهایی سازی کند.

وی با معرفی یازده محور نهایی سازی شده در تهیه و تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور اظهار کرد: پوشش و رنگ‌ها، سیستم‌های بهره‌برداری بستر دریا برای منابع نفت و گاز و استاندارد‌های طراحی سازه‌های دریایی، محور نگهداری، تعمیرات بازه‌های دریایی، پیش برنده‌های دریایی، محرکه اصلی و نرم‌افزار‌های صنایع دریایی، ربات‌های زیرسطحی، طراحی و مدل‌سازی شرایط محیطی، همچنین استحصال انرژی از امواج و استخراج ترکیبات از منابع دریایی، را از محور‌های اصلی در تهیه نقشه راه فناوری دریایی کشور خواند که به مرحله نهایی سازی رسیده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، در این جلسه که در خصوص روش‌های بهبود فعالیت‌های فناورانه دریایی برگزار شد گفت: حوزه دریا در کشور جایگاه ویژه‌ای در سال‌های اخیر پیداکرده است و خوشبختانه جایگاه ویژه‌ای در مجلس، دولت و تشخیص مصلحت پیداکرده است، به همین منظور می‌توانیم با در دست داشتن برنامه‌ها و اهداف مشخص به بهره‌برداری بهتری در این صنعت دست‌یابیم.

ترسیم آینده‌ای روشن‌تر برای دریا

سیف با اشاره به آمار بین‌المللی ایران در صنعت دریایی گفت: ایران توانسته است در سال ۲۰۱۶ رتبه ششم را در بخش دریا از آن خود کند؛ و البته این مقام در رشته‌های مهندسی دریا بهترین رتبه به شمار می‌رود.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی در ادامه افزود: بار مثبت این موفقیت خوب به‌طور حتم به دلیل همکاری خوب و صادقانه اساتید و فعالان دریایی است، که می‌توان به آن اشاره کرد.

سیف با اشاره به توان و رسالت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت استفاده از توان علمی در کشور بیان کرد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، با تأکید بر سه محور اصلی" تجاری‌سازی اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده" سعی دارد، توان علمی در کشور را سمت‌وسو دهد و دست آورد‌های علمی را به صنعت و اشتغال تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه تدوین نقشه راه فناوری در کشور یکی از قدم‌های مثبت در جهت تجاری‌سازی و توسعه فناوری‌های دریای است گفت: امیدواریم در مسیر نقشه راه فناوری چه از بعد تئوریک (تدوین و نگاه) و چه از منظر اجرایی بتوانیم، حلقه ارتباطی و زبان مشترکی میان ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی و اساتید دانشگاهی فراهم کنیم و با حمایت از تحقیقات دانشگاهی و پروژه‌های صنعتی، با توجه به توانمندی‌های کشور به تجاری‌سازی و توسعه فناوری‌های راهبردی دست‌یابیم.

روش‌های بهبود فعالیت‌های فناورانه دریایی کشور بررسی شد

امیرحسین صفر قلی دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، در بخش دیگر این نشست با اشاره به روند اجرایی نقشه راه فناوری‌های دریایی بیان کرد: ستاد دریایی از پاییز سال ۹۳ به‌منظور برنامه‌ریزی فناورانه و برای بهره‌گیری از توانمندی‌های کشور، با مشارکت حدود ۲۰ سازمان دریایی به‌عنوان نهاد فرا بخشی، مدیریت تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور را به عهده گرفت.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی درزمینه فناوری از جهات بسیار دارای اهمیت است گفت: تدوین نقشه راه فناوری که نوعی از برنامه‌ریزی درزمینه فناوری است، می‌تواند در محیط رقابتی امروز مفید باشد.

صفر قلی بابیان اینکه نقشه راه فناوری با توجه به وضعیت موجود آینده مطلوب را ترسیم و فناوری‌های موردنیاز جهت طی کردن این مسیر، معرفی می‌کند اظهار کرد: اساسی‌ترین مزیتی که ترسیم نقشه راه فناوری ایجاد می‌کند به دست آوردن اطلاعاتی است که کیفیت تصمیم‌گیری درزمینه سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌ها را افزایش می‌دهد.

دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی فرایند کلی تدوین نقشه راه را شامل چهار فاز اصلی خواند و گفت: مطالعات مقدماتی، شناسایی محور‌های اصلی فناوری، تدوین و ترسیم نقشه راه فناوری در محور‌های اصلی و همچنین بازنگری و به‌روز رسانی، از فاز‌های اصلی و اساسی در تهیه و تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
صفر قلی گفت: پس از شناسایی محور‌های اصلی فناوری مقرر شد شناسنامه هر محور با همکاری اساتید دانشگاهی تهیه شود که در این بخش به شیوه تدوین شناسنامه محور‌های فناوری پرداخته‌شده است. به‌منظور یکپارچه‌سازی گزارشات قالب استانداری تهیه و در اختیار اساتید دانشگاهی قرار گرفت تا ضمن حفظ یکپارچگی و انسجام مطالب گزارشات از سوی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی تهیه و ارائه شد.

دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی، ستاد دریایی مهم‌ترین موضوعات بررسی‌شده را در شش بخش معرفی فناوری، بررسی نیاز‌های فناورانه، بررسی قابلیت‌ها و محصولات فناورانه، ارزیابی وضع موجود در فناوری، تحلیل ماتریس جذابیت و توانمندی و درنهایت راهبرد‌ها و راهکار‌های پیشنهادی توسعه فناوری تقسیم کرد و گفت:: در بخش معرفی فناوری ضمن تشریح و تعریف فناوری‌های محور موردمطالعه، درخت فناوری‌های شناسایی‌شده ترسیم و روند طی شده توسعه فناوری در جهان و کشور‌های پیشرو موردبررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به بخش بررسی نیاز‌های فناورانه عنوان کرد: هدف اصلی در این بخش، بررسی و شناسایی نیاز‌های کشور به فناوری محور موردمطالعه است و پس از تبیین توانمندی شرکت‌ها سازمان‌ها، نیاز‌های مشتریان و یا به‌عبارت‌دیگر مشتریان بالقوه فناوری معرفی و نوع و ابعاد نیاز‌ها مورداشاره قرارگرفته است.

صفر قلی در ادامه بخش بررسی قابلیت‌ها و محصولات فناورانه را این‌گونه معرفی کرد: در این بخش با توجه به نیاز‌های شناسایی‌شده قابلیت‌های محصولاتی که نیاز کشور را رفع می‌کنند موردبررسی قرار می‌گیرد.

وی همچنین افزود: در بخش ارزیابی وضع موجود در فناوری با استفاده از جمع‌آوری آمار و ارقام وضعیت موجود کشور در محور مربوطه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

صفر قلی گفت: و درنهایت در بخش تحلیل ماتریس جذابیت و توانمندی، با استفاده ازنظر خبرگان و امتیازدهی بر اساس شاخص‌های از پیش تعریف‌شده، ماتریس جذابیت و توانمندی برای هر یک از فناوری‌های اولویت‌دار ترسیم‌شده است؛ و فناوری‌های مشخص‌شده در این بخش در حقیقت فناوری‌های اولویت‌دار در کشور برای توسعه به شمار می‌روند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.