سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مجلس اعلای روسیه: آمریکا نمی‌تواند به طور یکجانبه توافق هسته‌ای ایران را لغو کند

رئیس مجلس اعلای روسیه روز شنبه درباره راهبرد جدید کاخ سفید در قبال توافق هسته‌ای ایران اظهارنظر کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو – رئیس مجلس اعلای روسیه – توضیح داد چرا آمریکا نمی‌تواند به طور یک جانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شود. وی همچنین افزود پایبندی ایران به توافق هسته‌ای به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.

روز شنبه، رئیس مجلس اعلای روسیه گفت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نمی‌تواند به دلیل تصمیم یک طرف، منتفی شود.

وی گفت: «نخست اینکه توافق هسته‌ای ایران، اقدامی بین‌المللی و سندی است که به عنوان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد حاصل شده است. این توافقی دوجانبه میان ایران و آمریکا نیست و به همین دلیل، نمی‌تواند به طور یک جانبه باطل شود.»

وی افزود: «من همچنان امیدوارم تصمیم خاصی درباره خروج از این توافق اتخاذ نشود.» وی خاطر نشان کرد چنین اقداماتی می‌تواند تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای را تهدید و نگرانی‌هایی را مطرح کند.

این قانونگذار روس همچنین افزود دلیلی برای تردید درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای وجود ندارد؛ زیرا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین بازرسی خود تایید کرد ایران تمام شروط قید شده در برجام را عملی کرده است.

دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – در یک سخنرانی در روز جمعه گفت دولت وی تصمیم گرفته است پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند. با این حال، وی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در سطح بین‌المللی را مورد پرسش قرار نداد. ترامپ گفت کاخ سفید با کنگره و متحدان آمریکا به منظور حل آنچه وی «چندین نقصان جدی» در توافق با تهران خوانده است، همکاری خواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه پیشتر درباره احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بود. روسیه متذکر شده بود بازگشت به شرایط پیش از حصول توافق هسته‌ای و به خصوص در زمینه بازگرداندن قطعنامه‌های سازمان ملل علیه تهران، غیرممکن است.

یک عضو مجلس روسیه نیز درباره این اقدام آمریکا اظهار نظر کرد و گفت آمریکا «در خط قرمز ایستاده است» و ممکن است این اقدام واشنگتن، این کشور را در شورای امنیت سازمان ملل متحد منزوی کند.

انتهای پیام/

 

واکنش رئیس مجلس روسیه به اظهارات ضد ایرانی ترامپ

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.