تابش تصریح کرد: این تسهیلات به فیلمهای دارای پروانه ساخت مورد تأیید داده شده و صرفاً با معرفی نامه بنیاد سینمایی فارابی پرداخت خواهد شد و تهیه کنندگان متقاضی تسهیلات، در جریان شرایط و مدارک مورد نیاز قرار می گیرند.
وی با اشاره به حمایت بنیاد سینمایی فارابی طی سالهای ٩٢ تا ٩٥ ، از ۱۵۳ پروژه سینمای حرفهای در قالب تسهیلات، گفت: اختصاص وام توسط فارابی خواص و محسناتی داشته اما متاسفانه در حوزه مالیاتی بنیاد فارابی را با بحران روبرو کرد که البته کارشناسان و مدیران مالی و حقوقی بنیاد و سازمان سینمایی درصدد حل آن مشکلات هستند.
تابش افزود: با تغییر شیوه حمایتهای بنیاد فارابی در این دوره، شاهد حمایت عام از فیلمها نخواهیم بود و دریافت تسهیلات با معرفی بنیاد فارابی از طریق صندوق اعتباری هنر انجام می شود.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی حمایت از تولید سینمای ایران را در سه قالب برشمرد و عنوان کرد: محدودیت بودجه بنیاد سینمایی فارابی کفاف حمایت از همه فیلمها را نمیدهد، لذا در حد مقدور، سالانه تسهیلات را برای تولید آثار سینمایی فراهم میکنیم؛ بدين شكل كه گروهی از فیلمها برای دریافت وام به صندوق اعتباری هنر معرفی میشوند، دسته دوم گروهی از فیلمها هستند که بر اساس سیاستها و اولویتهای بنیاد فارابی، در تولید آنها مشارکت میشود و دسته سوم هم فیلمهایی خواهند بود که به دنبال تأمین همه سرمایه آن خواهیم بود که این نوع حمایت، سقف حمایت بنیاد فارابی است، اما طبعا تعداد این تولیدات کم شمار اما در محتوا و تکنیک متفاوت خواهند بود. البته تولید مشترک با کشورهای خارجی و جلب مشارکت نهادهای سینمایی برای افزایش سهم مشارکت آنها در تولید سینمایی کشور همچنان از سوی بنیاد سینمایی فارابی برنامهریزی و پیگیری خواهد شد.
علیرضا تابش با اشاره به سابقه و روشهای تجربه شده حمایت در تعامل با تهیه کنندگان و صاحبان آثار سینمایی اظهار کرد: طبق مصوبه شورای تولید و طرح و برنامه بنیاد سینمایی فارابی، خرید رایت فیلمها انجام نخواهد شد و نسبت به تعهدات گذشته تهیه کنندگان نیز، هیاتی برای تعیین تکلیف این تعهدات و بدهیها در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شده است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تأکید بر اینکه تأمین مالی پروژههای سینمایی صرفاً از طریق حمایتهای سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی امکانپذیر نیست، گفت: در تجدید ساختار بنیاد سینمایی فارابی، مدیریت تأمین منابع و سرمایهگذاری پیشبینی خواهد شد و با همین هدف طی چند ماه اخیر «ستاد اقتصادی سینمای ایران» تشکیل و جلسات منظم در این حوزه برگزار شده است.
تابش با اشاره به این نکته که بودجه سال ٩٧ موسسات و نهادهای سینمایی در چارچوب طرح جامع سینما تدوین میشود، بیان کرد: این موسسات به جز کمکهای دولتی، باید برای کسب درآمد پایدار پیشبینیهای لازم را داشته باشند.
وی تغییر سمت و سوی حمایتهای سینمایی را مستلزم اراده مدیران سینمایی، مسئولان خانه سینما، سرمایه گذاران فیلمها و سایر نهادهای حامی سینما و فرهنگ و هنر دانست و افزود: بررسی کمی و کیفیِ رفتار سینمای ایران در سالهای اخیر در حوزه تولید مبیّن این نکته است که سینمای ایران در یک دوره خاصِ گذار به سر میبرد و در حال پوست اندازی است.
تابش تحولات سینما را در ایران و دنیا مهم دانست و ادامه داد: این نکته هم در حوزه تولید قابل تامل است و هم در حوزه اکران و مخاطب، لذا توجه داشتن به واقعیتها و مولفههای ایجابی و ذاتی این دوران مهم، در برنامهریزیها و سیاستها برای روند آتی سینمای ایران ضروری است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اظهار خشنودی نسبت به تدوین برنامه جامع از سوی سازمان سینمایی و مشخص شدن چند راهبرد اساسی در این حوزه گفت: هم در برنامهریزی و تبیین و هم در مرحله اجرای برنامه جامع سینما، اصناف سینمایی، دولت، رسانهها، هنرمندان باید همدل و همگرا باشند و البته مجموعه مدیران و کارشناسان سینمایی خود را به اجرای آن ملزم بدانند و این برنامه دائما رصد، ارزیابی و پیگیری شود.
انتهای پيام/