سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احتمال استفاده از ماده 5 معاهده ناتو در قبال کره شمالی

افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره، گمانه‌زنی‌هایی را درباره احتمال اجرای ماده 5 از معاهده ناتو در برابر کره شمالی بوجود آورده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره، گمانه‌زنی‌هایی را درباره احتمال اجرای ماده 5 از معاهده ناتو در برابر کره شمالی بوجود آورده است. مسئله «دفاع مشترک» در ماده 5 معاهده تشکیل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) آمده است. این ماده برای نخستین بار پس از حملات 11 سپتامبر به اجرا درآمد. اکنون بحران‌های مربوط به برنامه هسته‌ای کره شمالی گمانه‌زنی‌هایی را درباره اجرای مجدد اصل دفاع جمعی در میان کشورهای ناتو مطرح کرده است.

نماینده آمریکا در ناتو روز پنجشنبه گفت دیپلمات‌ها در این سازمان بحث درباره استفاده از ماده 5 علیه کره شمالی در صورت حمله به یکی از کشورهای متحد در این پیمان را آغاز کرده اند.

کی بِیلی هاچینسون – نماینده آمریکا در ناتو – در گفتگو با واشنگتن پست گفت: ما معتقدیم این (برنامه هسته‌ای کره شمالی) تهدیدی مشترک است. در صورتی که این تهدید به حقیقت بپیوندد، تنها برای آمریکا مشکل ساز نخواهد بود و شرایطی به مراتب شدیدتر را ایجاد خواهد کرد. من فکر می‌کنم اکنون به این مسئله توجه بیشتری می‌شود».

او  متذکر شد گفتگوها درباره اعمال ماده 5 «در مراحل ابتدایی» قرار دارند زیرا که پاسخ مشترک به معنی این است که حمله به یک متحد، حمله به دیگر اعضای این اتحاد نیز به شمار می‌آید و این مسئله‌ای نیست که به طور فرضی بتوان درباره آن تصمیم گرفت.

هاچینسون گفت: «پیش از آنکه به این مرحله برسیم، باید اقدامات بسیاری را انجام دهیم. پاسخ احتمالی به نوع و محل حمله بستگی خواهد داشت».

کره شمالی در ماه‌های گذشته چندین موشک پرتاب کرده است که بر فراز آسمان ژاپن به پرواز درآمده اند. این کشور همچنین ششمین و قدرتمندترین آزمایش هسته‌ای خود را به تازگی انجام داده است. این اقدامات کره شمالی، نگرانی‌هایی را در میان همسایگان این کشور ایجاد کرده است. کیم جونگ اون – رهبر کره شمالی – تهدید کرده است با آتش، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را مهار خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

گمانه‌زنی‌ها درباره استفاده از ماده 5 معاهده ناتو علیه پیونگ یانگ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رضابانکی
۱۵:۱۲ ۲۱ مهر ۱۳۹۶
ممنون