سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیدار وزیر اندونزی با مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور

آیت الله اعرافی در دیدار وزیر آموزش عالی اندونزی گفت: قرائت متحجرانه از دین، جهان اسلام را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در دیدار محمد نصیر وزیر ،علوم و آموزش عالی اندونزی و علیمودین سفیر این کشور در ایران با اشاره به رابطه عمیق جامعه المصطفی العالمیه با مراکز علمی و دینی اندونزی اظهار کرد: دانش‌آموختگان جامعه المصطفی بهترین رابطان ما در قم و جاکارتا هستند.

وی در ادامه ضمن اشاره به پیشینه فعالیت جامعه المصطفی در کشور اندونزی، نظام آموزش حوزه‌های علمیه و جامعه المصطفی العالمیه را مورد توجه قرار داد و گفت: جامعه المصطفی نهاد بزرگ بین‌المللی و برآمده از نظام آموزشی حوزه‌ای و دانشگاهی است.

آیت‌الله اعرافی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های جامعه المصطفی اظهار داشت: جامعه المصطفی تلاش می‌کند تا با ورود به ابعاد گوناگون حوزه‌های دانشی، در خدمت مراکز دینی و علمی جهان اسلام و مسلمانان باشد.

 مدیر حوزه های علمیه سراسر کشوربه قرائت‌های دینی سه‌گانه در جهان اسلام اشاره و اذعان کرد: قرائت متحجرانه، خشن و تند از اسلام یکی از قرائت‌های مرسوم در سرزمین‌های اسلامی است که جهان اسلام را با چالش‌های جدی روبه‌رو ساخته است، در این قرائت تحمل و مدارا کم‌رنگ بوده و از اسلام تفسیری افراطی ارائه می‌دهد که اوج آن در تفکر داعشی نمود یافته است.

وی قرائت سکولاریستی منهای اندیشه سیاسی و اجتماعی اسلام را از دیگر قرائت‌های مرسوم در جهان اسلام دانست و یادآور شد: این قرائت با الگوبرداری از اندیشه‌های غربی جنبه‌ها سیاسی و اجتماعی اسلام را نادیده می‌گیرد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: قرائت سوم تفسیر عقلانی و معتدل از اندیشه اسلامی است که اسلام را سیاسی و اجتماعی تعریف کرده، قائل به نگاهی معتدل، آرام و مدارا بین مسلمان و غیرمسلمان بوده، در میان همه مذاهب و اقوام اسلامی حضور دارد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه در قرائت سوم ضمن توجه به مبارزه با ظلم، به ارتباط خوب با همه ادیان، مذاهب و فرق اسلامی اهتمام می‌شود، تصریح کرد: این دیدگاه به گفت‌وگوی ادیان و مذاهب اهتمام روزافزون‌تری داشته، رشته‌ها و گرایش‌های علمی مختلفی را در این راستا ترسیم نموده است.

وی گفت‌وگوی میان ادیان، فرهنگ‌ها و مذاهب اسلامی را از مهم‌ترین رویکردهای قرائت سوم از اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: پایگاه این قرائت قم و جمهوری اسلامی بوده، جامعه المصطفی مبین این اندیشه دینی و تفسیری از اسلام است.

آیت الله اعرافی در ادامه به علاقه مسلمانان اندونزی به فراگیری علوم فلسفی اشاره کرد و ابراز داشت: نمایندگی جامعه المصطفی در جاکارتا ارائه علوم فلسفی را در دستور کار قرار داده است.

 مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بهبود ضعف در تفکر عقلی و فلسفی را یکی از نیازهای مراکز دینی عصر کنونی عنوان کرد و اظهار داشت: قلمرو ادیان و مذاهب، حوزه زبان و فرهنگ شناسی و نیز حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی، از دیگر قلمروهای دپارتمانی جامعه المصطفی به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی همواره تلاش کرده تا ضمن صیانت از میراث کهن حوزه‌های علمیه، از تجارب جدید حوزه‌های آموزشی جدید بهره‌مند شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه قلمروهای گوناگونی برای توسعه روابط میان جامعه المصطفی و مراکز علمی و دینی کشور اندونزی وجود دارد، یادآور شد: قلمروهای آموزشی، مسائل تحقیقی و پژوهشی، فرصت‌های مطالعاتی و کوتاه‌مدت و نیز پذیرش و توسعه کالج المصطفی در جاکارتا از قلمروهای مشترک توسعه‌ای به شمار می‌رود.

 مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: جامعه المصطفی در میان تمام مراکز علوم اسلامی جهان اسلام، تنها مرکزی است که از تمام مذاهب اسلامی دانش‌پژوه پذیرش کرده، مباحث دینی را بر اساس فقه پیروان مذاهب مختلف اسلامی ارائه می‌دهد.

وی در پایان از همکاری دولت و مقامات اندونزی به‌ویژه سفارت این کشور در ایران تقدیر و تشکر و خاطرنشان کرد: همواره قدردان مدیریت هوشمند دولت و علمای اندونزی در مقابل جریان‌های افراطی و تکفیری هستیم.

انتهای پیام/ش

قرائت متحجرانه از دین،چالش بزرگ جهان اسلام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.