سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

خودروی لوکس؛ کابوسی برای تولید خودروهای داخلی

ممنوعیت واردات خودروهای لوکس بالای 2500 سی سی به تهدید حضور آنها برای تولید خودروهای ملی پایان داد.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان كالای لوکس به کالایی که از لحاظ کیفیت ساخت، مسائل فنی، تجهیزات در سطوح بالایی قرار گرفته اطلاق می شود به همین دلیل،  ارزش مادی آن به تاثیر از این معیار ها، روندی صعودی به خود گرفته و اقشار خاصی هم توان خرید چنین کالاهایی را خواهند داشت.

در ایران،گویا، تعاریف بسته به شرایط و ملاحظات خاص تغییر می کند و تعریف خودروهای لوکس در کشور ما تا حدودی نامانوس و غیر کارشناسی است و خودروهای بالای 2500 سی سی لوکس تلقی شده و واردات آن نیز ممنوع شده است.

حدود 5 سال پیش بود که قانون ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی، تصویب و ابلاغ شد، قانونی که در راستای هدفمندی یارانه ها، بهینه سازی مصرف سوخت، جلوگیری از تجمل گرایی، کاهش ارزبری، ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی و پرهیز از مصرف کالاهای لوکس در نظر گرفته شده بود.

با توجه به اینکه حجم موتور، مولفه مناسبی برای شناسایی خودرو لوکس به حساب نمی آید اما انجمن واردات کنندگان خودرو در نظر گرفتن مولفه های مختلفی همچون قیمت، میزان آلایندگی و مالیات بر خودروهای لوکس را مطرح کردند، چرا که جزو این خودروها  محسوب شده است.

همچنین انجمن برای تعیین معیار خودروهای لوکس میزان آلایندگی را مطرح ساخت و معتقد بود که برخی از خودروهای باحجم موتور بالای 2500 سی سی مصرف سوخت پائینی دارند که باید از مشوق های تعرفه ای برخوردار شوند، این درحالی است که موضوع انجمنی ها، اخذ مالیات بیشتر از خودرو های لوکس بود که مالکان آن ها نیز باید مالیات بیشتری بابت آن پرداخت کنند وبه این ترتیب با اعمال این مولفه ها به نظرمی رسدتعریف دقیق تری از این خودروی ارائه خواهدشد. 


جرقه ای برای یک تغییر بزرگ

مانی حدادی کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص گفت: قانونگذار، خودروی لوکس را در حد محصولاتی نشان می دهد که الزاما به موتورهای حجیم در خیابان ها رفت و آمد می کند، غافل از اینکه صنعت خودروسازی کشش چندانی به استفاده از موتورهای با حجم بالا را ندارد و همین امر موجب شده تا انواع پورشه ها، مرسدس بنزها، بی ام و ها و حتی مازراتی ها این بار با محصولاتی به بازار برگردند که کلیه ضوابط را رعایت کرده و قیمت های آنها چند صد میلیون تومان شده است.

 وی با بیان اینکه با اجرای این قانون، شرایط به ایام پیش از تصویب قانون ممنوعیت باز می گردد گفت: دولتی ها باز هم بر سر دوراهی مانده اند یا باید به صورت سنتی قانون دیگری برای ممنوعیت واردات وضع کنند یا اینکه اساساً دست به یک تغییر کلی در این تعریف بزنند.

حدادی ادامه داد: در کشورهای غربی فروش برخی از محصولات، حواشی بسیاری را به همراه داشته و دولت ها برای جلوگیری از تشدید آن دست به راهکاری ساده زده اند، که مهمترین آن، افزایش تعرفه است.

حدادی گفت: چندی پیش حرف و حدیث هایی مبنی بر تغییر اساسی در تعریف خودروی لوکس و لغو ممنوعیت خودروهای بالای 2500 سی سی مطرح شد،که  شنیده ها حاکی از آن است که دولت در نظر دارد با آزادسازی واردات، تمام خودروها به شرط رعایت ضوابط واردات که شامل اخذ نمایندگی مستقیم می شود را موافقت کند با اینکه هنوز مصوبه فوق نهایی نشده و همه چیز در حد گمانه زنی است، اما پیش بینی می شود دولت تعرفه شناوری را برای خودروها در نظر بگیرد. 

وی تاکید کرد: باید اعتراف کرد که این قانون آن طور که باید و شاید، دربرگیرنده نبود و به مجرد خداحافظی مدل های موفق خارجی با بازار ایران، این چینی ها بودند که بهترین فرصت را برای ارائه محصولات پیدا کردند.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه این ایده، نیم نگاهی به تولید داخل و حمایت از خودروسازان داخلی داشته است اضافه کرد: این امر توانسته به کابوسی تبدیل شود، تا جایی که خودروسازان بزرگ همچون ایران خودرو، سایپا، بهمن و پارس خودرو به سراغ چینی ها رفتند و به نظر می رسد که قانون ممنوعیت واردات کمک چندانی به بهترشدن این بازار نشده و باید بازنگری شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۶
در انتظار بررسی: ۰
م
۰۴:۴۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
دلت خوشه با این ماشینا من که تا اخر عمر نمی خرم
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
با پول من خودرو لوکس پراید مدل 84 است
ناشناس
۰۱:۳۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
هدف از جلوگیری از واردات خودروهای خارجی فقط توان بخشی به خودروسازها بود که بتونن خودشونو به سطح جهانی برسونن
ناشناس
۰۱:۳۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
هدف از جلوگیری از واردات خودروهای خارجی فقط توان بخشی به خودروسازها بود که بتونن خودشونو به سطح جهانی برسونن
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
صنعت خودرویداخلی عملکرد مناسبی نداره
شهروز
۲۳:۳۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
شما که برا لوکس یا غیر لوکس عوارض 100 درصدی از این مردم می گیرید که نمی دونم تعرفشو از کجای در اوردید
رضا
۲۳:۱۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
اگر خودرو ها داخلی خوب بودن آره ادم میگیفت با همینا میسازی نه این که هی کیفیت میبرن پایین قیمت میارن بالا بروز هم نیست ماشینا
امروز اخبار زده بو باز سایپا ۵ تومن برد بالا :|
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
این خودروسازها حق دارند اگر واردات باشه بعد چطور پراید و خودروهای بی کیفیت خود را بفروشند. خوب این کاره نیستند . تقصیر ندارند . اینها باید بروند درشکه درست کنند‌ . در ضمن ماشینهای لوکس هم که بیاید برای از ما بهترون هستند و مردم باید بحرحال پرایدهفت میایونی را بیست میلیون بخرند
بهزاد
۲۲:۱۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
مگه خودرو داخلی هم داریم؟؟!!
توحيد
۲۰:۱۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
ببخشين هاا ولي الان فرض كنين نذارن بياد يارو بره پرايد بخره
علی
۲۰:۰۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
اگه همین چهارتا ماشین خارجی هم نبود که فرمون، زیربندی، رینگ و پیستون پراید هم میشد آپشن
تبلیغات آینده
پراید مجهز به رینگ و پیستون با قابلیت روشن شدن سایپا مطمئن!!!!
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
سوارشدن خودروخوب براى ماايرانيهابابودن ايران خودرووسايپاتاابدارزواست.
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
مردم چه گناهی کردن که مجبورند ای اشغال ها را بخرند..دنیا کجاست.ماکجایم.
علی
۱۹:۳۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
اگه سایپا و ایران خودرو عرضه داشت یه ماشین درست حسابی درست کنه و از ماشین های صددرصد ایران تولید کنه به کیفیت نمیگم بی ام وه چون عرضه شو نداره به کفیت یه هیوندای بد ترین مدل شاید لازم نبود کابوس ماشینایه خارجی رو ببینه
در حالی که خودشون سوار همچین ماشینایی میشن
باید مردم ایرانو به ماشینایه خودشون اول به کیفیت و بعد به قیمت جلب کنن.
Mohsse
۱۹:۱۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
باسلام.دوستان ماشینهای لوکس بدردنمیخورندوهیجانی ندارندچون باسرعت زیاداصلااحساس رانندگی وخستگی نمیکنی توسرعت بالاتاترمزمیکنی ماشین زودی وایمیسه تازه ایمنیشم بالاست پس هیچ هیجانی نداره.فقط ماشین داخلی ۱۰۰تامیری میخوادبادببردش ترمزش بگیرنگیرداره آتیش میگیره چرخاش در میره ایناهمش هیجانه همش استرس داری واماده ای باآغوش بازازمرگ پذیرایی بکنی پس درنتیجه ماشین داخلی خوبه
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
ای کاش منم پچه یه مسوول بودم...؟
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خدایش اگه ازمجبوری نباش کی حاضر سوار پراید بشه؟؟؟
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خودرو های داخلی باید کیفیتشان بالا بره و ارزونتر بشوند
علی
۱۷:۰۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
کدوم صنعت آخه ؟
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
منم دلم میخواد یه خودروی لوکس داشته باشم اما کو پول
حاتم
۱۶:۲۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
لندكروزر كجاش لوكس هست. كاش ازاد بشه
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
هر کسی اگه پول داشته باشه خوب معلومه میره خارجی میگیره
فرزند ایران
۱۶:۱۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
پول خودرو لوکس را میدهیم سوار میشویم
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
من باماشین خودم خیلی راضی هستم یه پیکان دارم باصتا ماشین لوکس عوض نمیکنم
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
هیچ ماشینی به پای پراید نمیرسه
هر خودروی لوکسی که میاد به بازار دو ماه بعدش تولیدش متوقف میشه
ولی پراید تونسته خودش رو بیست سال بدون تغییر تو بازار حفظ کنه ،
فقط پراید
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
فقط پراید
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
كالای لوکس به کالایی که از لحاظ کیفیت ساخت، مسائل فنی، تجهیزات در سطوح بالایی قرار گرفته اطلاق می شود به همین دلیل، ارزش مادی آن به تاثیر از این معیار ها، روندی صعودی به خود گرفته و اقشار خاصی هم توان خرید چنین کالاهایی را خواهند داشت.
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خودروهای داخلی واقعا خوبه .
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
منم دلم میخواد یه خودروی باکلاس داشته باشم
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خودروی لوکس فقط برای بچه پولدارهاست
امیرحسین
۱۴:۳۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خب معلومه خودروی داخلی بهتره
محمد
۱۴:۳۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
من ماشین خودمو به هیچ ماشین لوکس ترجیح نمیدم
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
چرا این خودروسازها ماشینهای لوکس مونتاژ نمیکنن؟
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
یه ماشین مناسب مردم که قیمت پایینی داشته باشه تهیه کنید
سامان
۱۳:۳۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
ما چند 10 ساله هنوز 206 و پراید تولید می کنیم.
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
لطفا شرکت بیمه ی فکری به حال ما که توان مالی پائین داریم بکنه
اگه با یکی از این ها تصادف کنیم باید خونمون رو بفروشم تا بتونیم خرجش رو بدیم
کارگر ایرانی
۱۳:۱۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
لوکس خارجی بهتره
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
سود حاصل از واردات خودرو خیلی بیشتر از تولید خودرو ملی است
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
ما که نمی توانیم ماشین لوکس بخریم
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خیلی دوست دارم ماشین لوکس سوار شوم
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خودرهای داخلی ادم زودتر به بهشت زهرا میرسونن
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
من عاشق خودروی داخلی خودمون هستم بهتره
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
من خودروی لوکس نمی خواهم من یک ماشین ایمن می خواهم وقتی سوارش شدم خودم و خانواده ام در امان باشیم! من خودروی لوکس نمی خواهم من یک خودرویی می خواهم که نسبت به پولی که پرداخت می کنم بیارزد!
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
اگر تعرفه ارزش افزوده و هزینه شماره گذاری حذف شه قیمت خودرو کاهش پیدا میکنه
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خودر داخلی نتیجش میشه بهشت زهرا
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
برای من یه کابوس است یه خودروی لوکس داشته باشم والا
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
من همیشه ارزو داشتم یه خودروی باکلاس داشته بودم اما خیلی وضع اوضاع مالیم بد است از کجا باید بیارم
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
مردم بايد خودرو با كيفيت سوار بشن
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
بعضی خودرو های لوکس بالای 2500 سی سی مثلا تویوتا پرادو ایمن هست . ماشین سفر هست .
حسین
۱۱:۱۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خودروهای داخلی با قطعات چینی!!!!
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
باید ببینم خودروی داخلی خوبه یا خارجی
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
من دیگه امیدی به خریدن خودروی داخلی ندارم
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خودرو خارجی بهترینه خودرو داخلی که اصلا قابل مقایسه نیستن
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
ماشینای چینی بهترن
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
من که پول ندارم حتی خرج خونه رو بدهم چه برسه به خودروی لوکس
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
راه چاره چیست؟
منی که حقوقم پایینه چطور میتونم یه خودرو خوب بخرم
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
با پول ۴۰۵ میشه تویوتای خرید
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خودروهای خارجی به صقر کیلومتر خودروی داخلی
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خودروهای خارجی به صقر کیلومتر خودروی داخلی
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
اجازه واردات این خودروهای خارجی رو لطفا بدهید
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
من یه بچه پولدارم یه خودروی بنز دارم
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خداانشالله به تمام جوان ها یه خودروی لوکس بده تا به ارزوهاشون برسن
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
هرکسی دوست داره از محصول باکیفیت کشور خودش استفاده کنه
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
کی از ماشین مدل بالا بدش میاد من نوعی هم دوست دارم سوار بشم وداشته باشم کو ؟
خودرو دارم یه پراید ولی خیلی فرسوده شده پول ندارم حتی ببرم تعمیر
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
این خودروی های لوکس فقط مردم زحمتکش رو که کم درآمدن عذاب است.
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
وای منم یه خودروی خوب میخوام
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
ای کاش منم بچه پولدار بودم میتونستم یکی ازین ماشین خوشگلارو داشته باشم
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خودروی خارجی نه از لحاظ قیمت نه کیفیت با ایرانی قابل مقایسع نیست که بخواد رقیبش باشه
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
جه کسانی از خودروهای لوکس استفاده می کنند ؟!
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
من عاشق ماشین های خارجی هستم
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
ای کاش منم یکی از این ماشین هارو داشتم
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
یه خودروی خوب باید لوکس باشه سوار بشی بری دور دنیارو باهش بگردی
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
منم یه خودروی بسیار شیک دارم وپولدار هستم شاسی بلند تک فرزند خانواده هستم
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خوب چکار کنم
ناشناس
۰۷:۱۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
خوشا به حالت
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
اگریه خودروی خوب داشتم چی میشد
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خودوهای لوکس فقط برای بچه پولدار هاست
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خودروی های داخلی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
قطعات خارجی و بیشتر چینیه...
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
چه خوب خودروی لوکس
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
این خودروهای خوشگل فقط برای بچه پولدار هاست
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خودرو لوکس چه اسم قشنگیه
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
فقط پراید خودرو خوبی است .من با پرایدم زندگی میکنم
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خودرو های داخلی با این قیمت ها بالا.
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
من راضی نیستم با خودروی داخلی .چون خودم یه خودرو دارم همش تعمیرگاه است
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خدایا خودت به دادمون برس