سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روایت یک صعود حماسی از فریاد‌های «یارب، یارب» تا روادید روسیه

تیم ملی مصر با گل ثانیه‌های آخری محمد صلاح از روی نقطه پنالتی برابر کنگو، پانزدهمین تیم صعود کننده به جام جهانی روسیه لقب گرفت.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،  تیم ملی مصر روز گذشته در هفته پنجم رقابت های انتخابی جام جهانی در قاره آفریقا به مصاف کنگو رفت و با برد 2-1 مقابل این تیم به جام جهانی روسیه رسید. مصر که از سال 1990 تا کنون موفق به صعود به جام جهانی نشده بود تا پیش از دیدار برابر کنگو از 4 بازی موفق به کسب 9 امتیاز شده بود و برای صعود پیش از بازی پایانی نیاز به هر 3 امتیاز دیدار با کنگو داشت، که شاگردان هکتور کوپر موفق به این کار شدند.

این برد دراماتیک و لحظه آخری، معمولی نبود و لحظه ای که باکاری گاساما گامبیایی در حال دمیدن سوت پایان بازی بود، پنالتی برای مصر رخ داد و محمد صلاح پشت توپ قرار گرفت و آن توپ را به گل تبدیل کرد تا شادی مردم مصر با فریادهای مهمت شلبی گزارشگر 73 ساله مصری همراه شود.

او در زمانیکه صلاح پشت توپ قرار گرفت، چند بار اسم او را صدا کرد و سپس با فریاد ( یا رب، یا رب) از خداوند کمک خواست تا این توپ به گل تبدیل شود.

پس از گل شدن ضربه ستاره آس رم، او گفت: من می دانم همه شما دارید گریه می کنید، من می دانم فوتبال است و همه چیز دارد، آرزوی ما، احساسات ما و خوشحالی ما در هرجایی که هستیم، معذرت می خوام بابت این صدا، من یکی از شما هستم و احساسات و خوشحالی شما را وصف می کنم.

اما فوتبال فقط حضور 22 بازیکن در زمین و دنبال توپ دویدن نیست و  برای اینکه بتوانی فوتبال را تجربه کنی و از آن لذت ببری، فقط به چند متر زمین آزاد و یک توپ گرد نیاز است. وقتی پسرکی را می بینی که ساعت ها زیر گرمای آفتاب سوزان تابستان توپی پلاستیکی را به دیوار می کوبد و در برگشت با تمام توانش باز هم به آن ضربه می زند و بارها این کار را تکرار می کند، می توان به این نکته رسید که دنیای توپ گرد حتی به صورت انفرادی هم آنقدر شیفتگی دارد که آن پسر بچه را در ظل آفتاب مشغول کند.

 

اما داستان مصر و جام جهانی، تنها داستان یک پسرک نیست و بلکه روایت صعود یک کشور به بزرگترین آوردگاه فوتبالی جهان است. فوتبال نه تنها یک ورزش، بلکه یک صنعت است که می تواند شروع کننده جنگ و یا پایان دهنده  آن باشد. فوتبال می تواند هم مردم یک ملت را بخنداند و یا آنها را به گریه کردن وا دارد اما به هرحال فوتبال است و محبوب دل های ورزش دوست. این ورزش می تواند فریاد یک ملت باشد و آنها را به خواسته هایشان برساند و باید دید این پدیده تا چه زمانی می تواند مردم کشورها را خوشحال کند.

 گزارش: محمدصادق تبار

انتهای پیام/

روایت یک صعود حماسی مصر به جام جهانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
با سلام به همه دوستان

صعود به جام جهانی فوتبال رو به ملت مصر تبریک میگویم.