سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۳ اثر تاریخی و فرهنگی آذربایجان غربی در فهرست موقت آثار جهانی یونسکو

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۳ اثر تاریخی استان برای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو، در لیست موقت این سازمان قرار دارد.

محمد فتحی معاون میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی  پیش از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ با بیان اینکه سالانه هر کشور تنها حق معرفی یک اثر تاریخی و طبیعی برای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو را دارد گفت: در سطح  آذربایجان غربی طی سنوات گذشته 3 اثر تاریخی و فرهنگی برای این منظور به سازمان معرفی شده است .

وی با بیان اینکه تپه تاریخی حسنلوی نقده، دژ تاریخی بسطام چایپاره و منظر فرهنگی شهر ماکو این آثار را شامل می شود، گفت: لازمه ابتدایی ثبت آثار در فهرست آثار جهانی یونسکو این است که آثار معرفی شده نخست در لیست موقت یونسکو برای تحقیق و مطالعه  ارائه گردد و این 3 اثر از آذربایجان غربی هم در حال حاضر در این لیست قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی اظهار داشت: تپه تاریخی حسنلوی نقده و دژ بسطام چایپاره در سال های قبل از سال 95 و منظر فرهنگی ماکو نیز سال گذشته برای ثبت در فهرست آثار جهانی به سازمان معرفی شده اند .

محمد فتحی اضافه کرد: در صورت ثبت این 3 اثر معرفی شده ، تعداد کل آثار ثبت شده آذربایجان غربی در فهرست آثار جهانی یونسکو به 5 اثر می رسد .

وی تصریح کرد: مجموعه تاریخی تخت سلیمان تکاب در سال 1382 به عنوان چهارمین اثر و قره کلیسای چالدران به عنوان نهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند .

معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی با اشاره به قدمت تاریخی 3 اثر معرفی شده برای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو  گفت: محوطه تاریخی حسنلوی نقده مربوط به دوره های مختلف تاریخی است ولی مشهورترین دوره در این اثر تاریخی مربوط به هزاره قبل از میلاد است و دژ بسطام چایپاره هم از نظر کارشناسان دومین سایت اورارتوری جهان بعد از قلعه وان ترکیه محسوب می شود و قدمت منظر فرهنگی ماکو نیز به دوره های مختلف برمی گردد اما بقایای معماری در این اثر مربوط به دوره ی تیموری است.

انتهای پیام/ح

3 اثر تاریخی آذربایجان غربی در لیست موقت آثار جهانی یونسکو

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.