سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تخصیص 2میلیارد مترمکعب آب دریای عمان برای مصارف سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: 2 میلیارد متر مکعب آب از دریای عمان برای مصارف در این استان تخصیص یافته است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: 2 میلیارد متر مکعب آب از دریای عمان برای مصارف کشاورزی، آشامیدنی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان تخصیص یافته است.

اتابک جعفری افزود: پس از بحث و بررسی در خصوص گزارش ارائه شده توسط گروه برنامه ریزی و تخصیص آب مقرر شد در راستای حمایت از بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار برنامه ریزی های لازم برای استفاده ازمنبع عظیم دریای عمان انجام شود.


وی با اشاره به اهمیت تخصیص آب از دریای عمان گفت: با توجه به وضعیت منابع آب در سیستان و بلوچستان و محدودیت هایی که در این خصوص وجود دارد شیرین کردن و انتقال آب از دریای عمان یکی از طرح های وزارت نیرو در این استان است که می تواند وابستگی زاهدان و منطقه سیستان را از آب رودخانه هیرمند مرتفع کند.


وی ادامه داد: همچنین این طرح می تواند آب مطمئن و پایداری در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی در سیستان و بلوچستان باشد.
وی افزود: از حجم 2 میلیارد متر مکعبی آب انتقالی دریای عمان به سیستان و بلوچستان بیش از 13 میلیون مترمکعب برای مصارف آشامیدنی و بهداشت، 317 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی شامل طرح های کشت گلخانه ای با بهره وری مناسب، بیش از هزار میلیون مترمکعب در بخش صنعت به عنوان نیروی محرکه رشد و توسعه شرق کشور و 600میلیون مترمکعب در بخش شیلات شامل طرح های آبزی پروری مصرف خواهد شد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان با اشاره به نیاز آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعت این استان در افق بلند مدت و میان ‌مدت، اظهار داشت: به دلیل ‌کمبود منابع آبی طرح انتقال آب از دریای عمان بسیاری از مشکلات استان را برطرف می کند.
جعفری با اشاره به میزان تبخیر سالانه آب در سیستان و بلوچستان گفت: میزان تبخیر سالانه آب در این استان چهار هزار میلی متر است که در مقایسه با 2 هزار و 100 میلی متر میانگین کشوری رقمی حدود 2 برابر را نشان می دهد.


وی ادامه داد: مهمترین دلیل تبخیر آب در سیستان و بلوچستان گرمای زیاد هواست به طوری که در پنج ماه از سال گرمای هوا از 40 تا بیش از 50 درجه در نوسان است و وزش بادهای موسمی 160 روزه سیستان از دیگر عوامل تبخیر آب محسوب می شود.
وی گفت: متوسط بارندگی سالانه در سیستان و بلوچستان 103 میلی متر است که با متوسط بارندگی 250 میلی متر کشوری فاصله زیادی دارد.


وی افزود: با توجه به اینکه 80 درصد سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی است باید ایجاد مرکز پایش خشکسالی به صورت منطقه ای مورد توجه قرار گیرد.


وی ادامه داد: 48 درصد مساحت سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی متوسط، 27.3 درصد خشکسالی شدید و 3.9 درصد خشکسالی خیلی شدید است.

انتهای پیام/گ

اختصاص آب دریای عمان برای مصارف سیستان وبلوچستان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.