به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، کمپانی فرانسوی پژو که قدمت طولانی در صنعت خودروسازی دارد در سال های اخیر با هدف به دست آوردن سهم بیشتری از بازار چندین محصول در کلاس های مختلف به بازار عرضه کرده است.
در این گزارش به معرفی چند محصول جدید این شرکت می پردازیم.
پژو 508 نخستین بار، در اواخر سال 2010 در نمایشگاه خودروی پاریس به بازار معرفی شد که در سه کلاس بدنه متفاوت سدان، استیشن (SW) و کراساوور (RXH) تولید می شود. این خودرو در سه نسخه پیشرانهای شامل بنزینی، دیزلی و هیبریدی عرضه شده که پیشرانههای بنزینی آن در انواع 1.6 لیتری ساده و توربو و نیز 1.8 لیتری توربو بوده که به ترتیب از توانی معادل 120 و 165 و 204 اسب بخار برخوردار است.
پژو 508، 5 ستاره ایمنی را از (EURONCAP) کسب و نرخ 90 درصد ایمنی را برای سرنشینان بزرگسال خود، ثبت کرده است، پژو 508 به 6 کیسه هوا مجهز شده همچنین به سیستمهای ایمنی نظیر سیستم ضد بلوکه ترمز ABS، سیستم کمکی ترمز BA، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل لغزش ASR، سیستم کمکی کنترل پایداری خودرو در سرپیچها CBC، سیستم کمکی نگهدارنده خودرو در تپهها HILL ASSIST CONTROL، سیستم هشداردهنده نقاط کور BLIND SPOT WARNING، سیستم کنترل فشار باد لاستیکها TPMS، سیستم ISOFIX برای صندلی کودک تجهیز شده است.
پژو 508، نسخه ی پیشرانه 1.6 لیتری معمولی 120 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 160 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه تولید می کند .این سدان فرانسوی برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به 11.5 ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت این تیپ 203 کیلومتر در ساعت است اما موتور 1.6 لیتر توربو 508 ، 165 اسب بخار قدرت و گشتاور 240 نیوتن متر در 1400 دور در دقیقه تولید کرده که برای رسیدن به به مرز 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به 9.1 ثانیه زمان نیاز دارد.
پژو 5008 شباهت بسیار زیادی به پژو 3008دارد شاید از معدود تفاوت های ظاهری این دو خودرو اختلاف اندازه ی پنجره های جانبی سوم است شباهت این دو خودرو تاجایی است که پژو 5008 همانند پژو 3008 ، نسخه های 5008 GT و 5008 GT Line هم را دارد که سپر متفاوتی نسبت به مدل پایه خود دارند.این خودرو از یک MPV به یک SUV هفت نفره تبدیل شده است.
نسخه جدید پژو این خودرو نسبت به مدل پیشین خود 16.5 سانتیمتر و از عرض 11 سانتیمتر بزرگتر است و مجهز به سه ردیف صندلی برای هفت نفر بوده که صندلی های ردیف دوم و سوم قابلیت تا شدن دارند که در این صورت فضای بار از 640 لیتر به 1060 لیتر (در حالت تا شدن صندلی های ردیف سوم) افزایش داد. که در تیپ 5008GT درب صندوق عقب برقی است.
سیستم i_cockpit در پژو 5008 همانند پژو 3008 در این خودرو وجود دارد همچنین وجود صفحه نمایش 12.3 اینچی و یک صفحه نمایش 8 اینچی برای سیستم اطلاعاتی و سرگرمی هم از دیگر امکانات این فرانسوی هفت نفره است.
این خودرو از طراحی عضلانی و خشنی بهره گرفته و همچنین از ابعاد بزرگی برخوردار است خطوط صافی در طراحی آن وجود دارد و از منحنیهایی در راستای بهبود جلوه خودرو بهره گرفته شده است.
جلوپنجرهی این خودرو دارای پوشش کرومی بوده و در عقب خودرو یک نوار به رنگ مشکی به وجود داشته که چراغهای LED عقب را در خود جای داده است.
کمپانی پژو در طراحی کابین از تکنولوژی بالایی بهره گرفته تا این خودرو جلوه ای لوکس داشته باشد. در این کابین از دو عدد صفحه نمایش برای سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی استفاده شده است. بر روی غربیلک فرمان چند منظورهی5008 نیز به تعدادی کلید بکار برده شده که البته در نقاط مختلفی از کابین این خودرو از پلاستیک استفاده شده است.
همچنین در ردیف دوم پژو 5008 از سه عدد صندلی مستقل استفاده شده که هر کدام جداگانه توانایی تنظیم زاویه و عمق را دارند. همچنین از دو صندلی جدا نیز در ردیف سوم استفاده شده است.
تیم پژو به منظور کاهش نفوذ صدا به داخل کابین اقداماتی انجام داده و امکاناتی رفاهی نظیر ؛سیستم ماساژور چند نقطهای برای صندلیهای جلو به صورت آپشن، سیستم پیشرفتهی Hi-Fia از برند FOCAL، سقف شیشهای پانوراما، آینهی مرکزی مجهز به صفحه نمایش و سیستم رهیاب ماهواره ای سه بعدی را مورد استفاده قرار داده است.
سیستمهای کمکی موجود در این خودرو امکاناتی چون سیستم کنترل کشش پیشرفته، سیستم سفارشی کمکی فرود از تپه، سیستم ترمز اضطراری خودکار، هشدار فاصله، سیستم فعال حرکت بین خطوط، سیستم هشدار هوشیاری راننده، سیستم چراغ پویا و کروز کنترل فعال هوشمند را در دسترس قرار داده است.
پژو 5008 از پلتفرم Efficient Modular Platform 2 بهره گرفته و پیشرانههای موجود در این خودرو با استاندارد یورو6.1مجهز شده است مشتریان امکان انتخاب پیشرانهی دیزلی و بنزینی را برای این مدل خواهند داشت که هر دوی آنها دارای میزان انتشار گاز دی اکسید کربن به میزان117 گرم برای مدل بنزینی و 108 گرم برای مدل دیزلی هستند.
پژو301 در کلاس سدانهای کامپکت قرار گرفته از این رو برای افرادی که در شهرهای شلوغ به دنبال خودرویی با فضایی نسبتا بزرگ هستند 301 گزینه مناسبی خواهد بود .خودروسازی پژو سیتروئن از اتومبیل در نمایشگاه خودرو پاریس در سال ۲۰۱۲ رونمایی کرد.
کمپانی فرانسوی پژو، 301 را در نسخههای بنزینی و دیزلی در بازار عرضه کرده که نسخه های بنزینی با پیشرانههای ۱.۲ و ۱.۶ لیتری عرضه میشود، پیشرانه اول با بهره گیری از سه سیلندر و قادر است 82 اسب بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتنمتر در دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه تولید کند؛ پژو این پیشرانه سهسیلندر را به همراه جعبهدنده دستی ۵ سرعته ارائه میدهد.
پیشرانه دوم با استفاده از چهار سیلندر قادر به تولید توانی معادل ۱۱۳ اسب بخار در دور موتور ۶۰۵۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۴۹ نیوتنمتر ۴۰۰۰ دور بر دقیقه است ؛این پیشرانه با دو نوع جعبهدنده دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۶ سرعته قابل سفارش است.
حداکثر سرعت پیشرانه دوم این سدان فرانسوی 188 کیلومتر برساعت و شتاب این خودرو از حالت سکون تا سرعت 100 کیلومتر 10.8 ثانیه است، همچنین مصرف سوخت داخل شهر این پیشرانه در هر 100 کیلومتر 10 لیتر، در خارج شهر 5.6 لیتر و به صورت ترکیبی 7.3 لیتر خواهد بود اما وضعیت پیشرانه 1.2 لیتری در خصوص حداکثر سرعت 169 کیلومتر بر ساعت و زمان صرف شده برای شتاب اولیه 12.9 ثانیه تخمین زده شده است .مصرف سوخت این پیشرانه هم در هر صد کیلومتر در داخل شهر 6 لیتر، در خارج شهر 4.3 لیتر و به صورت ترکیبی 4.9 لیتر بوده است.
طراحی خارجی پژو 301 نسبت به نسل پیشین خود تغییراتی اندکی به دنبال داشته که از جمله تفاوت های بوجود آمده که افراد در نگاه اول متوجه آن خواهند شد ؛عریض تر و کوچک تر شدن جلو پنجره، جابجا شدن لوگوی کمپانی فرانسوی از روی کاپوت و قرار گیری آن در وسط جلو پنجره و در بخش بالای دریچه ورودی هوا فرمی کشیدهای به خود گرفته و انتهای آن، چراغهای LED قرار گرفته همچنین پژو مانند نسل قبلی این 301 چراغهای مهشکن را نیز زیر این چراغها نصب کرده است.
لبه کاپوت عقب خودرو روندی صعودی داشته و اندکی به سمت بالارفته علاوه بر این مورد، پژو سپر عقب 301 را حجیم طراحی کرده و چراغهای عقب نیز کشیدهتر شده و نسبت به نسخه پیشین از نمایی مدرن تر برخوردار است لازم به ذکر است که کمپانی فرانسوی برای جذب خریداران جوان خود اندکی 301 را حجیم تر و عضلانی تر از نسل قبلی ساخته تا سهم خود را در این گروه افزایش دهد.
سال 2012 کمپانی فرانسوی پژو از 208 که در کلاس خودرو های هاچ بک مینی قرار دارد در ژنو رونمایی کرد. 208 در تیپ های 3 درب و 5 درب و با پیشرانه های بنزینی و دیزلی به بازار عرضه می شود.
ابعاد پژو 208 به ترتیب ۳.۹۶، ۱.۷۴ و ۱.۴۶ طول، عرض و ارتفاع بوده و به منظور افزایش فضای پای سرنشینان عقب ۵ سانتیمتری فضا در این بخش افزایش یافته و مانند نسل های قبلی خود یعنی ۲۰۶ و ۲۰۷ مشکلی در این زمینه وجود ندارد .
نسخه ی PureTech82 پژو ۲۰۸ از پیشرانهی ۳ سیلندری و حجم معادل با ۱۲۰۰ سیسی برخوردار است. این موتور تنفس طبیعی ۸۲ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۱۸ نیوتنمتر را تولید می کند.
مصرف سوخت این نسخه با یک جعبهدندهی ۵ سرعتهی دستی در داخل شهر ۵.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در خارج شهر ۳.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و به صورت ترکیبی ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
موتور تیپ PureTech110 پژو 208 همانند نسخه قبلی بوده اما در این نسخه چاشنی یک توربو شارژر به آن اضافه شده که سبب می شود توان خروجی ۱۰۹ اسب بخار و گشتاور آن ۲۰۵ نیوتنمتر شود. مصرف سوخت این مدل با گیربکس 5 سرعته دستی 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر برآورد شده است.
نسخه ی GT-Line از پیشرانهای برخوردار بوده که دوستداران هیجان به دنبال آن می گردند. این موتور ۱۶۰۰ سیسی، ۴ سیلندر که به یک توربوشارژر تجهیز شده ۱۶۵ اسب بخار قدرت و گشتاور 240 نیوتن متر تولید می کند. این تیپ با جعبه دندهی ۶ سرعتهی اتوماتیک، برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به ۷.۴ ثانیه زمان نیاز دارد. مصرف سوخت آن در شهر 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر، در خارج از شهر 4.6 و سیکل ترکیبی ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
پیشرانهی 1.6 لیتری نسخه ی (GTi (1.6 THP ، با ۴ سیلندر و تجهیز شده به توربوشارژر ۲۰۸ اسب بخار و گشتاور۳۰۰ نیوتنمتر را تولید می کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این مدل ۶.۵ ثانیه بوده و با گیربکس ۶ سرعتهی دستی مصرف سوخت ۷ لیتر در شهر، ۴.۵ لیتر در خارج شهر و ۵.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی را ثبت کرده است.
تهویه خودکار دوگانه، برف پاککن خودکار، ترمز خودکار، کمک پارک، سیستم درخواست کمک اضطراری، غربیلک و دسته دندهی چرم، خروجی اگزوز دوتایی، چراغ جلوی خودکار، چراغ مه شکن تطبیقی، گرم کن صندلی ، دوربین دید عقب و نمایشگر ۷ اینچی همراه نقشههای ناوبری، آینهی عقب الکتروکرومیک و آینههای جانبی تاشوی برقی، ایموبلایزر، سنسور فشار باد تایرها، کروز کنترل، چهار اسپیکر، دماسنج، نشانگر دنده و کامپیوتر سفری از جمله امکانات 208 است.
طراحی ظاهری خودرو از جلوپنجره و دماغهی برجستهای تشکیل شده برعکس هم رده های خود خبری از طراحی شکسته و تیز نیست .به طور کلی پژو، 208 را با خطوط ملایم و انحناهایی در قسمت های مختلف بدنه طراحی کرده که البته هدف کمپانی فرانسوی جذب اقشار جوان بوده که به نوعی موفق هم عمل کرده است.
غربیلک فرمان اندازهی کوچکی دارد و پایینتر از نشاندهندهها قرار گرفته است. طراحی داشبورد تفاوت زیادی با سایر خودروهای هم دوره دارد به همین سبب شاید به نظر برخی افراد جالب توجه نباشد اما محل قرارگیری نشاندهندهها و کنسول میانی، کابین پژو ۲۰۸ را از سایر رقبا مجزا میسازد.
همانطور که یاد شد 208 در کلاس خودرو های هاچ بک شهری قرار می گیرد و به تبعیت از نسل های قبلی خود با اینکه کمپانی سعی کرده که فضای داخلی اندکی افزایش یابد اما همچنان افرادی که قد بلندی دارند برای نشستن در صندلی های عقب با مشکل مواجه خواهند بود.حجم صندوق ۲۰۸ برابر با ۲۸۵ لیتر بوده که با تاشدن صندلیهای عقب این حجم به ۱۰۷۶ لیتر افزایش مییابد.
در بخش کنترل و پایداری این هاچ بک فرانسوی با ترمزهای جلو دیسکی و مجهز به سیستمهای ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی الکتریکی EBD، کنترل پایداری ESP و ترمز اضطراری EBA مواجه خواهیم بود؛ همچنین برای ایمنی سرنشینان در نسخههای فول، پژو ۲۰۸ به ۶ کیسهی هوا تجهیز شده که شامل نمونهی جلوی راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای است.
انتهای پیام/