سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری جشنواره ملی میرزا محمدرضا کلهر در کرمانشاه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: در پی تاسیس دبیرخانه دائمی 2 سالانه میرزامحمدرضا کلهر، جشنواره ملی میرزا محمدرضا کلهر برگزار می‌شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛حجت‌الا‌سلام رحیم جعفری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه زمان پیشنهادی جشنواره ملی خوشنویسی میرزا محمدرضا کلهر اردیبهشت‌ماه سال آینده است گفت:  طبق برنامه‌ریزی انجام شده، در موعد مقرر به تمام استان‌ها فراخوان خواهیم داد.

وی ادامه داد: برای داوری آثار رسیده به دبیرخانه قطعا از حضور خوشنویسان نامدار ایران بهره خواهیم بردبرای برگزاری جشنواره مذکور، از معاونت فرهنگی شهرداری کرمانشاه قول مساعدت و همکاری را خواهیم گرفت.

گفتنی است، میرزا محمدرضا کلهر(۱۲۴۵- ۱۳۱۰ه‍.ق) یکی از خوشنویسان ایران در زمان قاجاریه است، وی از خوشنویسان دوره ناصری و از نستعلیق‌نویسان زبردست مهم تاریخ هنر ایران است که شیوه خاصی در نستعلیق‌نویسی ایجاد کرد، این شیوه بر نستعلق‌نویسان پس از او و تا زمان حاضر بسیار موثر بوده و شیوه رایج در نستعلیق‌نویسی دوران معاصر شد.

استاد کلهر در سبک خوشنویسی خویش نقطه‌گذاری را از حالت 6 دانگ به حالت پنج دانگ تغییر دادند که به دنبال آن قد و قامت الف‌ها از چهار نقطه به سه نقطه تغییر پیدا می‌کند و دور دوایر کوچک‌تر و زیباتر می‌شود، فضا، نواخت، حسن وزن و حسن تشکیل سبک ایشان موجب شد که وی صاحب مکتب شوند.

 

انتهای پیام/ز

جشنواره ملی میرزا محمدرضا کلهر برگزار می‌شود

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.