سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتشار اطلس رنگی ذخایر ژنتیکی محصولات باغی خراسان جنوبی

اطلس رنگی ذخایر ژنتیکی محصولات باغی خراسان جنوبی برای اولین بار در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی تهیه و منتشر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛  بیرجندی ، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: این مجموعه حاصل گردآوری و جمع بندی نتایج طرحهای تحقیقاتی در زمینه ی شناسایی و جمع آوری ذخایر ژنتیکی محصولات باغی استان همچون زرشک، عناب و توت و بررسی های موردی و مطالعاتی در حوزه ی محصولات دیگر مانند انجیر، انگور، خرما و گلابی است.


وی افزود : اطلس رنگی ذخایر ژنتیکی محصولات باغی خراسان جنوبی امسال با تیراژ 75 جلد به چاپ رسیده که هزینه هر جلد از این کتاب 50 هزار تومان است .


بیرجندی ،  ثبت اطلاعات مقدماتی و شکل ظاهری محصولات باغی بومی خراسان جنوبی، حفاظت و صیانت و ظرفیت سازی، معرفی ارقام برتر و توسعه فناوری اقتصادی و ثروت افزایی بخش کشاورزی استان را از اهداف تهیه این اطلس دانست.


رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان اینکه شناسایی و حفظ ذخایر ژنتیکی به عنوان سرمایه ملی از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: استان خراسان جنوبی با توجه به وسعت زیاد، تنوع آب و هوایی و موقعیت خاص جغرافیایی همچون محصور شدن در بیابانهای خشک ایران و برخورداری از پتانسیلهای با ارزش، دارای منابع ژنتیکی گیاهی غنی با ویژگیهای خاص است که متاسفانه به دلایل متعدد همچون گرایش کشاورزان به سمت کشت تک محصولی و ارقام تجاری، برتر و اصلاح شده این تنوع ژنتیکی در بسیاری از ارقام محلی محصولات زراعی و باغی استان را در معرض خطر نابودی و فرسایش قرار داده است .


ویافزود: شناسایی، حفاظت و صیانت از این ذخایر ژنتیکی به عنوان ثروت عظیم ملی و ظرفیت‌سازی در استفاده بهینه از آن، نقش به سزایی در ارتقاء اقتصاد کشاورزی خراسان جنوبی خواهد داشت.
منبع:صداوسیما
انتهای پیام/ک

حفاظت از  ذخایر ژنتیکی موجب ارتقاء اقتصاد کشاورزی می شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.