سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور مطرح کرد:

رونمایی از سامانه جامع آمار و اطلاعات روستاییان/ ایجاد یک ناحیه صنعتی برای هر دهستان

رضوی گفت: سامانه جامع آ‌مار و اطلاعات روستاییان در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان‌ها قرار گرفته تا اطلاعات خود را در خصوص جامعه‌های روستایی‌ بارگذاری کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در نشست خبری خود یکی از عوامل توسعه نیافتگی کشور را بی‌توجهی به اماکن روستایی برشمرد و گفت: از آنجاهایی که روستاهای کشور دارای پتانسیل‌های تولید ثروت، اشتغال‌ آفرینی، آب، خاک حاصل‌خیز و فضای تنفسی مطلوب هستند، توجه به این بخش یکی از عوامل مهم توسعه ای کشور تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: روستاییان کشور از دیرباز به عنوان مهمترین تولید‌کنندگان ما مطرح بودند اما متاسفانه توجه به این افراد مورد غفلت قرار گرفته است، البته خدمات زیادی پس از انقلاب اسلامی به آن‌ها داده شده اما این خدمات ناقص بود و باید توجه داشت که توسعه روستاها، توسعه کاربردی و فیزیکی بوده و باید در دستور کار قرار گیرد.

 رضوی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات مهمی از جمله برق‌رسانی، گازرسانی، جاده‌سازی و مخابرات در اختیار روستاییان قرار گرفت و اکنون شاید موارد نادری وجود داشته باشد که روستای بالای 10 خانوار فاقد برق باشد همچنین بیش از 87 درصد روستاهای ما از جاده آسفالته برخوردار بوده و گازرسانی قریب به 67 درصد آنها نیز انجام شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور بیان کرد: مسئله آموزش برای روستاییان در توسعه روستایی و عدالت اجتماعی با کم توجهی مواجه بود و کیفیت آموزش برای روستاییان و فرزندانشان تا کنون مطلوب نبوده است، بنابراین به دلیل علاقه فراوان جامعه ایرانی به علم‌آموزی با وجود کمبود امکانات شرایط به مرور زمان برای ورود فرزندان آنها به دانشگاه‌ها فراهم شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مسئله شغل و آموزش روستاییان مورد توجه جدی قرار گرفته است، افزود: اکنون شاهد مشارکت اجتماعی روستاییان در سطح کشور هستیم و پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای اینکه به روستاییان بگوییم که به‌ آنها توجه ویژه‌ای داریم شرایط را برای حضور و مشارکت بیش از پیش آنها مهیا ساختیم.

رضوی با اشاره به سخنان اخیر خود با وزرای آموزش و پرورش و بهداشت و درمان کشور عنوان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا مجتمع‌‌های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و خدماتی را در 2 هزارو 600 دهستان کشور تا پایان دولت فعلی ایجاد کنیم، در حقیقت قرار بر این است تا مجتمع‌هایی در دهستانی ایجاد شود که کاهش هزینه‌ها، افزایش خدمات و رضایت‌مندی روستاییان را به همراه خواهد داشت.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به سامانه جامع آمار و اطلاعات روستاییان بیان کرد: این‌ سامانه جامع آ‌مار و اطلاعات روستاییان در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان‌ها قرار گرفته تا اطلاعات خود را در خصوص جامعه‌های روستایی‌ بارگذاری کنند.

وی تصریح کرد: از سال 1392 اقدام به برگزاری همایش روستایی و عشایر سراسر کشور کردیم تا این فرهنگ را ایجاد کنیم که این‌ها افراد بزگواری هستند و این همایش در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، چرا که می‌خواستیم به همگان ثابت کنیم که روستاییان از سران کشور ما هستند.

رضوی با اشاره به شرایط اعطای وام به روستاییان عنوان کرد: به شرکت‌های مشارکتی که دارای 25 خانوار سهام‌دار در روستاها هستند در روستاهای مرزی وام بدون سود و در مابقی روستاها با کارمزد 3 درصدی اعطا می‌شود به گونه‌ای که آنها بعد از 1 الی 2سال دوره تنفس 3 الی 4 سال فرصت برگشت وام را دارند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور بیان کرد: قرار بر این است تا طی سالهای 96 و 97 یک ناحیه صنعتی برای هر دهستان ایجاد کنیم همچنین پس از ایجاد این ناحیه‌ها بخش اعظمی‌از مشکلات صنعتی روستاها از جمله آب، برق و گاز را برطرف کنیم.

وی با اشاره به معضلات احتمالی ایجاد ناحیه‌های صنعتی در روستاها بیان کرد: با وجود اینکه قریب به 93 درصد گندم کشور در روستاها تولید می‌شود اما تنها 5 درصد آن در این مناطق به آرد تبدیل می‌شود و این امر نشان بهره‌مندی ارزش افزوده ناچیزی برای روستاییان دارد، به همین منظور با ایجاد این نواحی سعی در ارتقای ارزش افزوده تولیدات آنها دارد.

رضوی ادامه داد: هماهنگی‌های لازم با وزیر جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی انجام شده است به همین منظور در آینده هیچ گونه مشکلی در این حوزه نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: در صورت تجمیع امور روستا و عشایر شاهد سودآوری هرچه بیشتر آنها می‌شویم، البته این امر زمانی اتفاق می‌افتد که این نهادها زیر مجموعه ریاست جمهوری واقع باشد چرا که زمانی که یک سازمان فرابخشی مسئولیت قشر اعظمی را بر عهده می‌گیرد عملکرد مناسب‌تر و نیاز روستاییان به نحو موثر‌تری تأمین خواهد شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در پایان بیان کرد: در این میان اما عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سعی دارند تا بخش روستایی از حوزه ریاست‌ جمهوری به سمت وزارت جهاد کشاورزی سوق داده شود کمااینکه محمود حجتی با این امر مخالف است.

وی در پایان بیان کرد: توسعه اشتغال روستایی از حاشیه‌‌نشینی جلوگیری کرده و منجر به توانمندسازی اقتصاد روستاییان می‌شود،  همچنین سبب می‌شود تا مردم به صورت فعال در اقتصاد کشور مشارکت کنند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.