سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زارعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نگرانی رژیم صهیونیستی از نزدیکی ایران و ترکیه

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: هم سویی ترکیه با ایران در جهت جلوگیری از ایجاد ناامنی جدید در منطقه هراس در دل رژیم اشغالگر ایجاد می‌کند.

اصغر زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به نزدیکی ایران و ترکیه در سطح دیپلماتیک و نظامی برای مقابله با بحرانی جدید در منطقه  خاورمیانه، اظهار کرد: اقدام بارزانی برای تجزیه عراق تنها با حمایت رژیم صهیونیستی همراه است و این رژیم در تحریک بارزانی نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند. اما مواضع یکپارچه ایران، عراق و ترکیه در قبال همه‌پرسی اقلیم کردستان از اراده مشترک برای مقابله با این نا امنی جدید خبر می‌دهد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه روابط دیرینه‌ای بین حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی و رژیم‌صهیونیستی وجود دارد، گفت: حمایت رژیم‌صهیونیستی از همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق تقریبا بخش زیادی از کشورهای منطقه از جمله سوریه، آذربایجان و ترکیه را تحت تأثیر آثار سوء و نامطلوب قرار می‌دهد. حتی این اقدام نسنجیده و خطرناک منافع مردم اقلیم کردی را نیز به شدت تحت شعاع قرار می‌دهد.

زارعی با بیان اینکه فراز و نشیب‌های موجود در روابط بین ترکیه و رژیم صهیونیستی و عدم احترام متقابل این رژیم اشغالگر در مناسبات دو طرفه نشان از بی‌اعتنایی آن به منافع و خواست دولت و مردم ترکیه است، تصریح کرد: این رژیم جعلی برای ایجاد امنیت در سرزمین‌های اشغالی از هیچ تلاشی حتی به قیمت ایجاد نا امنی در کشور همسو با خود فروگذار نمی‌کند و حمایتش از همه‌پرسی در همین راستا معنا پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مجاورت ترکیه با منطقه اقلیم و حضور حداکثری مردم کردی در این کشور موجب می‌شود با عملی شدن این تجزیه طلبی ناامنی در مناطق شرقی و جنوب شرقی ترکیه به شدت افزایش یابد. در نتیجه همه سویی ایران با ترکیه در جهت مقابله با این تجزیه طلبی و بحران می‌تواند متأثر از منافع بلند مدت دو کشور باشد.

وی ادامه داد: هم سویی ایران و ترکیه در قبال این اقدام خطرناک و ارتباط سنتی بین ترکیه و رژیم صهیونیستی از سویی دیگر معادله‌ای جدید را در منطقه شکل داده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ترک‌ها قطعنا در این دو سده اخیر از برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی آسیب دیده‌اند، تصریح کرد: موقعیت و جایگاه ترکیه در بین کشورهای اسلامی خدشه دار شده است، بنابراین این کشور با توجه به غیر قابل اطمینان بودن رژیم اشغالگر در پی ترمیم سیاست خارجی خود است.

وی تأکید کرد: دولت‌های ترکیه و ایران برای حفظ ثبات و امنیت منطقه در شرایط کنونی اراده مشترک دارند که این امر برخلاف خواست و اراده برخی از بازیگران از جمله رژیم‌صهیونیستی است، بنابراین ترکیه در مقطع کنونی به گروه مخالفان این رژیم در منطقه پیوسته است.

انتهای پیام/

هراس اسرائیل از نزدیکی ایران و ترکیه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.