سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بزرگترین کتیبه خطی جهان در دل بیستون

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان گفت : مجموعه جهانی بیستون به عنوان هشتمین اثر ایران در یونسکو به ثبت رسیده است که آثار تحول خط و کتابت ایران در طول تاریخ را به وضوح نشان می دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛علیرضا مرادی بیستونی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان  گفت:  کتیبه داریوش که بزرگترین کتیبه خطی جهان است به خط میخی و به سه زبان فارسی باستان، ایلامی، بابلی یا آکدیو در 2500 سال پیش توسط داریوش هخامنشی در بیستون نگاشته شده است.

وی گفت: پس از دوره هخامنشیان که اسکندر مقدونی حکومت سلوکی را در ایران بنا می نهد، خط و زبان در ایران تغییر می یابد و کتابت به صورت یونانی مرسوم می گردد که در مجموعه جهانی بیستون کتیبه ای به خط یونانی در پشت سر مجسمه هرکول نگاشته شده که به معرفی این اثر می پردازد.

مرادی بیستونی بیان کرد: با روی کار آمدن دولت اشکانی، پارت ها حکومت را در دست گرفته و حکومت پارتیان یا اشکانیان را تشکیل می دهند در این زمان شاید حکومت در دست پارتیان بوده اما در بدو حکومت خط و زبان هنوز یونانی است که این مهم در کتیبه مهرداد در بیستون قابل مشاهده است.

 

انتهای پیام/ز

کتیبه داریوش  بزرگترین کتیبه خطی جهان است

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.