سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خارجی‌ها درباره عزاداری ایرانی‌ها چه فکر می‌کنند؟ +تصاویر

پیتر از آلمان آمده بود، شب عاشورا به حسینیه‌ای در یزد دعوت شد،به قدری تحت تاثیر عزاداری قرار گرفته بود که وقتی باران بارید با اندوه گفت؛ آسمان هم از شدت غم برای حسین شما می‌گرید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در بین عزاداران، ‌گردشگران خارجی دیده می‌شدند که برای سینه و زنجیرزنی به صف ایستاده‌ و برخی هم پای دیگ نذری رفته بودند. بین آن‌ها، مرد آلمانی بود که تحت تاثیر ذکر مصیبت برای امام حسین (ع)، بی‌وقفه اشک می‌ریخت و گردشگر دیگری که برای پخت غذای نذری، مبلغی به حسینه داد تا در این راه خرج شود. بین آن‌ها توریست‌هایی هم بودند که دو سه بار فقط برای تماشا و شرکت در این مراسم عزاداری حاضر شده بودند.

بیشتر گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند گرایش و انگیزه‌ی فرهنگی دارند و معمولا با مطالعات قبلی درباره‌ی مذهب و فرهنگ مردم به کشوری سفر می‌کنند. آن‌ها در جریان سفر به کشف اطلاعات جدید درباره‌ی باورهای مذهبی و رسومات فرهنگی جامعه علاقه نشان می‌دهند، اما مساله و چالش مهمی که کشور ما امروزه به لحاظ کم بودن تعداد گردشگران خارجی با آن مواجه است؛ وجود تبلیغات منفی و ضد ایرانی در رسانه‌های جهان بویژه غرب است.

سال‌هاست دو پدیده‌ی ایران و اسلام‌هراسی در رسانه‌های غربی تبلیغ می‌شود که متاسفانه بنا به نظر گردشگرانی که به ایران سفر کرده‌اند این تبلیغات باعث ایجاد تصویری منفی و ترس از ایران و اسلام شده است، تا جایی که برخی از این گردشگران که بی‌توجه به این تبلیغات به ایران سفر می‌کنند، مورد شماتت و تمسخر اطرافیان‌شان قرار می‌گیرند. »

سیدرضا بهادری ـ کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی ـ‌ در جریان پایان‌نامه خود با موضوع «گردشگری معنوی با تاکید بر نقش آیین‌های مذهبی ـ فرهنگی بر دیدگاه گردشگران خارجی»، تورهای سازمان یافته گردشگری معنوی در استان یزد را مورد پژوهش قرار داده تا به این فرضیه که «آیا می‌توان با اجرای تورهای سامان‌یافته گردشگری معنوی و هدفمند کردن بازدید گردشگران خارجی بر اسلام و ایران‌هراسی غلبه کرد؟ » پاسخ دهد.

او در این تحقیق که نسخه‌ای از آن را در اختیار ایسنا قرار داده، به این نتیجه رسیده که «یکی از راه‌حل‌ها برای مقابله با تفکر اسلام و ایران‌هراسی، استفاد از همین گردشگران است که با دادن اطلاعات درست و واقعی از دین اسلام و مذهب تشیع در قالب کتابچه، بروشور و برگزاری کارگاه در کنار بازدید از آیین‌های مذهبی به انتقال دانش صحیح اقدام شود و آن‌ها هم در این فرصت با جامعه محلی در ارتباط قرار گیرند و ضمن احترام به عقاید و باورهای مذهبی جامعه میزبان، مردم را برای حفظ این آیین‌ها تشویق کنند که این، یکی از اهداف گردشگری پایدار است. بنابراین اگر تورها و بازدید از رویدادهای مذهبی و آیینی هدفمند شود اثرات مهم و مثبتی به همراه خواهد داشت و آن‌ها را به سفیران ایران تبدیل خواهد کرد.»

هدف دیگر پژوهش این بود که نشان دهد؛ «مذهب عامل تفرقه میان مردم جهان نیست، بلکه آیین‌ها این ظرفیت را دارند که انسان‌هایی با ملیت‌، مذاهب و عقاید متفاوت را صمیمانه در کنار هم قرار دهد و به صلح جهانی کمک کند و منجر به درک بیشتر گردشگران از جامعه محلی شود. همانطور که یکی از اهداف شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی است. »

در این تحقیق ۲۴۵ نفر از ۶۸۲ گردشگر خارجی که محرم سال گذشته در مراسم آیینی و مذهبی شهر یزد شرکت کرده بودند، مورد پژوهش قرار گرفتند. در بین آن‌ها آلمانی‌ها بیشترین مشارکت در مراسم‌های مذهبی را داشتند و بعد از آن‌ها، فرانسوی‌ها، هلندی‌ها، آمریکایی، سوئیسی‌ها، بلژیکی‌ها، اسپانیایی‌ها و انگلیسی‌ها بیشترین ملیت شرکت‌کننده را به خود اختصاص داده بودند. البته گردشگرانی از کشورهای چین، مالزی، هنگ کنگ، تایوان، کره جنوبی و ژاپن نیز در این تورهای آیینی شرکت داشتند. از برزیل، آرژانتین، کلمبیا و گویان هم جمعیتی حاضر شده بود.

بیشتر شرکت‌کنندگان در این تورهای مناسبتی که رایگان از سوی کمیته گردشگری مذهبی ـ‌معنوی یزد ترتیب داده شده بود، از گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال بودند که ۶۵.۷ درصد خود را فردی غیرمذهبی معرفی کردند، ولی در این تور آئینی و مذهبی محرم حضور داشتند.

در این پرسش و پاسخ مهمترین دستاورد تورهای مناسبتی محرم برای گردشگران خارجی، کمک به آن‌ها برای درک و شناخت بهتر از مردم ایران بود. برخی هم آن‌ را ابزاری برای گفت‌وگو میان ادیان دانستند، گروه دیگری بعد از شرکت در آیین عزاداری‌ ایرانی‌ها به این نتیجه رسیدند که تورهای آیینی، دیدگاه آن‌ها را درباره اسلا م و شیعه به شکل مثبتی تغییر داده و دانش کافی و خلاصه از مذهب شیعه در اختیارشان قرار داده و کمک کرده است تا مراسم شیعیان را بهتر بشناسند و شرکت در تورهای مذهبی و آیینی برای‌شان مفید بوده است.

جمع زیادی هم اعلام کردند که شرکت در تورهای معنوی بویژه تاسوعا و عاشورا حس معنوی و تجربه خاصی را در آن‌ها بوجود آورده و دیدگاه‌شان را درباره‌ی ایران به عنوان مقصدی خطرناک به شکلی مثبتی تغییر داده است و این آیین‌ها و مراسم‌های مذهبی را ابزاری برای مقابله با اسلام هراسی و ایجاد صلح بین‌المللی دانستند.

نظر 21 گردشگر خارجی درباره حس معنوی که از عزاداری‌ها و تورهای آیینی دریافت کرده‌اند؛

 

دیدگاه ۲۵ گردشگر خارجی از تجربه‌ی خاصی که از شرکت در مراسم‌های آیینی و مذهبی محرم بدست آورده‌اند؛

زنجیرزنی گردشگر اروپایی

 


دو گردشگر لهستانی در پوشش عزاداران امام حسین (ع)

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نذری و اشک گردشگران خارجی برای امام‌حسین (ع)

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۳
در انتظار بررسی: ۰
سامان
۲۰:۵۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۶
رضا
۱۸:۲۱ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
مگه برای اونا مهمه ما در مورد فرهنگشون چه فکری میکنیم برای ما هم مهم نیست ما طرفدار حقیم اگر چه تو دنیا تنها باشیم نظرشون هم مهم نیست
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
خدا رو شکر ک برخلاف همه تبلیغات سوئی ک نسبت ب ما میشه بازم امام حسین نظر داره بهمون باید با رفتار درست کاری کنیم ک نقشه دشمنانمون نقش بر آب بشه انشاالله
یاحسین
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
بنده معتقدم ما مسلمانان لازم نیست برای خارجی ها کلاس بگذاریم تا ایشان با اسلام و آئین های آن آشنا بشوند .

همین که بعنوان یک مسلمان متعهد ، به وظائف دینی خودمان عمل کنیم ، یقینا فضائی آکنده از مهر و مهربانی ایجاد خواهد شد که هر بیننده ای را به خود جلب خواهد کرد .

اگر در رفتارهایمان صبر توام با درایت باشد ، دروغ نگوئیم ، ناموس مردم را با چشمهای هرزه دنبال نکنیم ، با خوشروئی با دیگران برخورد کنیم ، کار هایمان را برای رضای خدا انجام دهیم ، در ارتباط با هم کمی گذشت نشان بدهیم ، در کارهای بیهوده بر سر هم داد و فریاد نکنیم ، مشکلات و درخواستهای مردم را در حد توانمان رفع و رجوع کنیم ، با شنیدن ندای اذان ، بسوی مسجدها برویم و ...
چنین جامعه ای حتما اکثریت مردم را حیرت زده خواهد کرد .

بیائید برای خداوند اینکونه زندگی کنیم ... حی علی خیرالعمل ...
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
به نظرم این توریست ها رو با اقلیت های مذهبی خودمون که ارادت زیادی به امام حسین دارند نیز آشنا کنیم
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
امام حسین امام همه مردم جهان است اگر بدانیم
علی
۰۳:۴۱ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
جانم فدای غریبی و اسارت خانم زینب( س)
ناشناس
۰۲:۲۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
خیلی باحال بود
ناشناس
۰۱:۳۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
ما ایرانیها از اول امام حسین علیه السلام را خواستیم با ایرانیها وصلت کرده بود پدر بزرگ امام سجاد پادشاه ایران بوده ما اسلام رابا تمام وجودش درک میکنیم امیدوارم مردم دنیا هم همین حس ودرک را داشته باشند که خواهان کسی باشند که خواهان اونا هستند
حسین
۰۰:۳۱ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
درود بر برادرانم در یزد این سنت حسنه را بنا نهادند حرکت فرهنگی خوبی است باید هزینه کنیم تا اسلامی هراسی در جهان را ازبین ببریم شیعه علی (ع) یعنی عشق
Mahdi
۲۳:۵۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
گزارش جالبی بود .در ابتدا باید خسته نباشید گفت به همه ی بچه های خبر و رسانه
ما ایرانی ها باید حداکثر تلاشمون رو بکنیم و ایران رو اونقدر خوب جلوه بدیم حتی از اینی هم که هست زیبا تر با فرهنگ تر و متمدن تر تا تبلیغات مخالف و ایران حراسانه نه تنها خنثی بلکه به کلی نابود بشه.
ما باید با ادب ایرانی و فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی خودمونو به جهان نشون بدیم تا صنعت گردشگری رو داخل کشورمون رونق داده و برای بسیاری از جوانانمون ایجاد اشتغال کنیم
به امید ایرانی زیباتر و تهی از هرگونه فساد ....
الهام
۲۳:۳۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
السلام علیک یا اباعبدالله
الهام
۲۳:۳۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
السلام علیک یا اباعبدالله
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
آینهمه اصراف که تمام برنج ها جلوی مرغ ها ریخته میشه آینهمه گوسفند که والا به دست فقرا نمیرسه آینهمه چشم و همچشمی و خودنمایی والا مورد تایید امام حسین نیست
ashkan
۱۸:۳۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
دقیقا درسته....اون مسیری که حق گفته و پیامبران رساندند تا انجام دهیم را اصلا درست پیش نمیریم
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
خوب خیلی از مسائل دینی و فرهنگی دیگر کشور هام برای ما ممکنه جذاب باشه
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
باید دین و مذهب زیبا معرفی بشه برای جهانیان تا جاذبه باشه نه دافعه
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
گزارش خوبی بود
فقط میشه معنی فارسی اون تصاویر رو بنویسید.
akbar
۲۱:۵۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
اللهم صل علي محمد وال محمد وعجل فرجهم.
السلام علي الحسين و علي علي بن الحسين و علي اولاد الحسين و علي اصحاب الحسين.
محمدجواد ابادانی حسینی
۲۱:۲۴ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
از چهارگوشه جهان دست شسته ام ،
شش گوشه ارباب شهیدانم آرزوست.
اصغرازیزد
۲۱:۱۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
یزد حسینیه ایران
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
االسلام علیک یا اباعبدالله
به کوری چشم دشمنان هیچ قدرتی در هیچ زمانی نتوانسته ونخواهد توانست نور خدا را خاموش کند
رویا
۲۱:۰۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
ما نیازی به این نداریم که خارجیا تاییدمون کنن
علی
۲۰:۳۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
ما به یک آسیب شناسی از عزاداریهامون نیاز داریم تا وقتیکه یک خارجی به اون نگاه میکنه بفمه برای چیه-- برای چه کسیه --چرا بعد از این همه سال فراموش نشده
--نه اینکه فقط براش جالب باشه
حمزه
۲۰:۱۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
به امید روزی که اهل عالم زیر پرچم اسلام ناب محمدی(ص)
قرار بگیرند درواقع حلاوت دین حق رو بچشند وباتمام وجودشون احساس کنند واسلام درتمام وجودشون وازراه قلب ریشه بدواند.
حمزه
۲۰:۱۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
به امید روزی که اهل عالم زیر پرچم اسلام ناب محمدی(ص)
قرار بگیرند درواقع حلاوت دین حق رو بچشند وباتمام وجودشون احساس کنند واسلام درتمام وجودشون وازراه قلب ریشه بدواند.
حمزه
۲۰:۱۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
به امید روزی که اهل عالم زیر پرچم اسلام ناب محمدی(ص)
قرار بگیرند درواقع حلاوت دین حق رو بچشند وباتمام وجودشون احساس کنند واسلام درتمام وجودشون وازراه قلب ریشه بدواند.
محسن
۱۹:۳۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
امام حسین »»»»فقط برای مسلمان ها یک جوان مرد نیست بلکه تمام ادیان به حسین علیه اسلام ویارانش افتخار با کنند.امام حسین یک الگو باید باشه.امید وارم راه حسین الگو باشه برای عمل نه فقط حرف و بیان
حسینی
۱۹:۰۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
به نظر من اینهمه اشغال و ظرف پلاستیکی بعد نذری خوردن هرگز مورد تایید امام حسین نیس و جز حق الناس اون عزیز پاکبان چیزی نیس...کمی به شعور حسینی برسیم نه شور .
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
یاحسین
زهرا...
۱۷:۵۲ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
درکی که ما از این نوع مراسم داریم متفاوت و دلی است.به انها هرچند توضیح بدیم به عنوان یک حادثه و اتفاق نگاه می کنند.و توان درک حس ما را ندارند .
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
درکی که ما از این نوع مراسم داریم متفاوت و دلی است.به انها هرچند توضیح بدیم به عنوان یک حادثه و اتفاق نگاه می کنند.و توان درک حس ما را ندارند .
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
گزارش خوبی بود ممنون
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
فکر جالبی نمی کنند
مهدی زرینی
۱۶:۲۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
هرداریم و داشتیم همش از سرورمون امام حسینه
محمد تقی
۱۵:۵۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
جذابیت محرم و عزاداری ما شاید به دلیل جدید بودن این نوع حرکات برای آنهاست
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
چ خوب ....خداروشکر
اسماعیل
۱۵:۴۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
هرچه داریم ازمحرم است
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
جذابیت محرم و عزاداری ما شاید به دلیل جدید بودن این نوع حرکات برای آنهاست
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
ماه محرم عشقه .دوستت دارم یا حسین
علی
۱۵:۲۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
یا امام حسین خودت قبولم کن
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
ماه محرم عشقه .دوستت دارم یا حسین
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
یاحسین
رویا
۱۵:۲۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
یاحسین
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
هیچ فکری نمیکنن
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
عشق به امام حسین واسلام وشهیدوشهادت مرز نمیشناسه.
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
با سلام و درود به اولیاء الله ع و شهدای معظم فی سبیل الله رحمه الله علیهم اجمعین
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
قربونت برم امام حسین
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
مراسم محرم برای خارجی ها خیلی خیلی جذاب و جالبه. من خودم روز عاشورا با یه لهستانی صحبت کردم میگفت این مراسم برای ما خیلی تازگی داره و در کل احساس خوبی داشت.
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
امام حسین عاشقتیم
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
امام حسین عاشقتیم
موسوی
۱۲:۲۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
این حسین کیست که عالم همه دیوانه ی اوست؟؟؟؟
یا حسین
۱۲:۲۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
خدایا تورا به دستان بریده ی سقای کربلا ابوالفضل العباس قسمت میدم هر کسی که قابلیت و یا لیاقت هدایت به اسلام ناب محمدی رو داره خودت هدایتشون کن....آمین
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
جانم فدای حسین{ع) واهل بیت مکرم علیهما سلام وصلوات وغریبی بی بی زینب(س) دلمان بدردآمدازمظلومیتشان.
حمیدرضا
۱۱:۴۴ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
سفینه نجات مولاوسرورمان حسین علیه السلام
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
خداوند محبت امام حسین رو در دل تمام انسانها نهاده است باید تلاش شود تا این فرهگ رو به تمام دنیا صادر کنیم
لیا
۱۱:۲۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
فراخوان حسین علیه سلام مرزها را شکست...خون حسین مثل چشمه میجوشه و روزی کل دنیارو فرا میگیره
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
yjc یه چند تا گزراش بنویس واسه کسانی ک دم در بیمارستان چادرمیزنن جایی برای استراحت ندارن تا یه مسئول ی ب فکر باشه
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
چه ربطی به موضوع داشت؟؟؟
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
امام حسین به عالم نذر داره به تمام کاینات هستی و اجرشون رو میده
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
جانم فدای غریبی و اسارت خانم زینب ص
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
گزارش خوبی بود
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
یا امام حسین قربونت برم