سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مراسم عزاداری دهه اول محرم در بوسنی، صربستان و بلغارستان

مراسم ویژه ایام محرم در کشورهای بوسنی و هرزگوین، صربستان و بلغارستان با حضور شیعیان و ایرانیان مقیم این کشورها از ابتدای ماه محرم تا شب شام غریبان برگزار شد.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم ویژه ایام محرم و آیین های سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و یاران با وفایش در کشورهای بوسنی و هرزگوین، صربستان و بلغارستان با حضور شیعیان و ایرانیان مقیم این کشورها از ابتدای ماه محرم تا شب شام غریبان برگزار شد.

در بوسنی و هرزگوین، مراسم ویژه دهه اول محرم هر شب با قرائت نماز جماعت مغرب و عشا در سالن اجتماعات ایرانیان آغاز شد و پس از نماز جماعت، زیارت وارث در حال و هوای خاصی خوانده شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن معزالدینی امام جمعه موقت یزد پیرامون پیام ها و درس های قیام امام حسین (ع) در طول این دهه سخنرانی نمود. وی در سخنانش با تاکید بر اینکه واقعه عاشورا چشمه جوشان فضائل و منبع تمام نشدنی ارزش های اخلاقی و وسیله ای برای تفسیر درست از حیات بشری است، تصریح داشت که درس هایی که از عاشورا می گیریم این است که اگر حرکات، نیات و افعالمان با یک مبداء ماندگار پیوند بخورد، آنها نیز ماندگار می شوند و گرنه از بین رفتنی است و به فراموشی سپرده می شود.

در کشور صربستان نیز، ایرانیان مقیم و علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت همنوا با شیعیان سراسر جهان در دهه اول محرم به سوگواری و عزاداری پرداختند. حجت الاسلام روح الله دهقانی فیروزآبادی در این ایام ضمن اشاره به اهمیت حرکت و قیام امام حسین علیه السلام، آن را باعث زنده نگه داشتن دین جدش عنوان کرد. عزاداران حسینی با مدیحه سرایی ذاکر اهل بیت بهرام هشترودی هر شب به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

مراسم سوگواری و عزاداری سید الشهدا در صوفیه پایتخت بلغارستان نیز با شور و شوق خاصی در دهه اول ماه محرم برگزار گردید. شیعیان و ایرانیان مقیم بلغارستان در سوگ و ماتم سالار شهیدان و شهدای دشت کربلا به عزاداری و سینه زنی و روضه خوانی پرداختند. این مراسم با سخنرانی و نوحه خوانی استاد محمدرضا جباران و مدیحه سرایی و مقتل خوانی ذاکر اهل بیت مهدی سیفی برگزار گردید.

انتهای پیام/

بوسنی ، بلغارستان و صربستان  مراسم عزای حسینی را برگزار کردند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.