سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

بزرگ‌ترین اجتماع هیئت‌های مذهبی روز تاسوعا در حرم رضوی برگزار شد+تصاویر

بزرگ‌ترین اجتماع هیئت‌های مذهبی در روز تاسوعا با حضور عموم زائران و مجاوران بارگاه ثامن الائمه (ع) در صحن جامع رضوی برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ در روز تاسوعا، اجتماع عظیم عزاداران حضرت عباس (س) در حرم مطهر امام رضا (ع) با حضور هیئت‌های مذهبی و عموم زائران پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت آیت الله علم الهدی؛ نماینده، ولی فقیه در خرسان رضوی برگزار شد.


امام جمعه مشهد در این مراسم گفت: کربلا و عاشورای حسینی، مقابله جریان دین‏‌محور و استکبارستیز با جریان مادی‏گراست که این دو جریان همواره در طول تاریخ در حال تقابل هستند.

 

 آیت الله سیداحمد علم‌‏الهدی  افزود: بدنه لشگر عمر بن سعد کسانی بودند که دین ابزار دنیایی آن‏ها بود و تا زمانی که دنیای آن‏ها در خطر نبود، پای دین باقی می‏‌ماندند و اگر منافع مادی و دنیوی آن‏ها در خطر بود، دین را کنار می‏‌گذاشتند.

وی بیان کرد: شاخص و مولفه لشگریان یزید را افرادی تشکیل دادند که تنها به دنبال زنگی بهتر و مادیات بیشتر بودند و به جای آنکه مصلحت دین را مدنظر داشته باشند، مصلحت زندگی خود را در نظر گرفتند.


وی در توضیح آرایش لشگر دشمن در کربلا گفت: عصاره اصلی و جمعیت مخالفان امام حسین(ع) را عده‌‏ای از خوارج تشکیل دادند که در صف اول مخالفان بودند و رده دوم را افراد سیاست زده و نخبگان سیاسی کوفه هچون عمربن سعد تشکیل می‏دادند که در جریانات سیاسی منتظر قدرت و مقام بودند.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: کسانی که در کربلا در مقابل امام حسین(ع) و ولایت ایستادند، افراد نظامی و دوره دیده‏ای نبودند، بلکه ماهیت لشگر را عموم مردم کوفه و اطراف آن تشکیل می‌داد و در منابع تاریخی آمده است که حتی یک نفر هم از اهالی شام در این لشگر حضور نداشت.

 


 آیت الله علم الهدی  گفت: تاسوعا و عاشورای حسینی تجلیل یک خاطره و حادثه تاریخی یا یک رقابت سیاسی و منفعت شخصی نیست، بلکه کربلا و عاشورای حسینی، مقابله جریان مادی گرا با جریان دین محور و استکبارستیز است که این دو جریان همواره در طول تاریخ در حال تقابل هستند.


عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مردم حسینی و عاشورایی در هر زمان باید مولفه‏‌ها و شاخص‌‏های دو جریان حسینی و یزیدی را که دو جریان حق و باطل است، بشناسند و در راه دفاع از جریان حسینی، جان، مال و زندگی خود را فدا کنند.
وی با تاکید بر این مطلب که شهادت ابزار و مقصد است، عنوان کرد: در عاشورا هدف شهدای کربلا مقابله با ظلم و کفر و اطاعت امام زمان بود و مقصد آن‏ها شهادت بود.


امام جمعه مشهد اظهار کرد: عاشورای حسینی یک برگه دو صفحه‌‏ای بود که یک صفحه آن نورانی و سفید، و صفحه دیگر آن تاریک و ظلمانی بود که اکثر اوقات گرایشات و توجهات بیشتر به صفحه نورانی آن است، در صورتی که برای تجربه، درس و عبرت آموزی از عاشورا باید به دو صفحه نورانی و ظلمانی آن توجه کرد.


یادآور می‌شود: در ابتدای ویژه برنامه روز تاسوعای حسینی حرم مطهر رضوی، زائران عزادار هم‏نوا با یکدیگر زیارت عاشورا را قرائت کردند، سپس پس از خواندن مقتل شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) به مرثیه سرایی و ذکر مصیبت پرداختند.

در این مراسم  مداحان و ذاکران خاندان عصمت و طهارت، به مدیحه سرایی و ذکر مصیبت پرداخته و در پایان مجلس سینه زنی باشکوهی برپاشد.
 

گفتنی است؛ هم زمان با اذان ظهر خیل عظیم عزاداران حسینی در حرم مطهر رضوی و خیابان‌های منتهی به حرم امام رضا (ع) عزاداری خود را متوقف و به تاسی از سیدالشهداء نماز اول وقت را در روز تاسوعا به جماعت اقامه کردند.
 
 
 

برگزاری بزرگ‌ترین اجتماع هیئت‌های مذهبی روز تاسوعا در حرم رضوی

 
انتهای پیام//ف.ف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.