به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ محمد شاهوردی، مدیرعامل موسسه امید پارس قرارگاه خاتم الانبیاء، با بیان اینکه این موسسه در استان لرستان طرحهای زیادی را در دست اجرا دارد، افزود: از سال گذشته برای کمک به طرحهای استان مقرر شد یکی از موسسههای قرارگاه در لرستان مستقر شود، که پیرو این تصمیم دفتر مرکزی موسسه امید پارس از تهران به خرم آباد منتقل شد.
شاهوردی افزود: انجام طرحهای استان، سیاست و هدف موسسه امید پارس قرارگاه خاتم در استان لرستان است.
این مقام مسئول، با اشاره به طرحهای در دست اجرای این موسسه، بیان کرد: طرح راه آهن دورود خرم آباد به عنون یک طرح مهم و ملی از جمله طرحهای است که توسط این قرارگاه در حال اجراست.
وی افزود: این طرح ملی بر اساس طرح وصل شدن مراکز استانها به راه آهن کشور اجرایی شده است.
مدیرعامل موسسه امید پارس قرارگاه خاتم الانبیاء، با بیان اینکه قرارداد و تفاهم نامه این طرح در سال ۹۲ منعقد شده است، بیان کرد: کار اجرایی این طرح عملا از شش ماهه دوم سال ۹۳ شروع شده است.
وی افزود: با وجود موانع و مشکلاتی که در حوزه تامین وجود داشت، با درایت فرمانده قرارگاه خاتم همه این مشکلات رفع شد وقرار داد نهایی شد.
شاهوردی، افزود: هم اکنون براساس آخرین وضعیت پایش شده حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: از ۱۱۴ کیلومتر مسیر راه آهن خرم آباد_ دورود، حدود ۷۵ کیلیومتر اجرایی شده و هم اکنون فعال است و مابقی مسیر به خار معارضین ملکی و تاسیستای تاکنون امکان عملیات اجرایی وجود نداشته است.
شاهوردی، با تقدیر از همکاری مردم فهیم استان که در مسیر طرح همکاری داشته اند، افزود: مردم استان همکاری خوبی با مجموعه قرارگاه خاتم داشته اند.
وی افزود: در کل حدود ۱۰ میلیون متر مکعب خاکبرداری کل طرح است که حدود ۹ و نیم میلون متر مکعب انجام شده است و خاک ریزی حدود سه میلیون متر مکعب از هشت و نیم میلیون متر مکعب انجام شده است.
این مقام مسئول، تصریح کرد: حفر تونل ها، حدود ۶ و نیم کیلومتر از ۱۲ کیلیومتر تونل تاکنون انجام شده است.
وی با اشاره به ویژگیها خاص این طرح، بیان کرد: به اذعان کارشناسان طرح راه آهن خرم آباد_ دورود، پیچیدهترین طرح فعلی در کشور است.
شاهوردی، با اشاره به اینکه این طرح از رشته کوههای زاگرس عبور میکند، بیان کرد: رشته کوههای زاگرس دارای زمین شناسی بسیار پیچیدهای هستند و در این مسیربا ریزشهای بسیار زیادی در تونلها و.. مواجه هستیم.
مدیرعامل موسسه امید پارس قرارگاه خاتم الانبیاء، افزود: ۱۲ رشته تونل در این مسیر یکی از موارد است که میتواند از عاملهای خاص بودن طرح باشد.
شاهوری، با اشاره به اینکه حفاری تنها دو تونل از این طرح باقی مانده است که حدود شش کیلومتر است و باید حفاری شود، ادامه داد: یکی از این رشته تونلها بالغ بر چهار هزار و ۴۶۰ متر طول دارد و این تونل، طویلترین تونل ریلی خاورمیانه است و نمونه این کار تاکنون در کشور و خاورمیانه در حوزه راه آهن وجود نداشته است.
وی محدودیت در حوزه شیب و ایستگاهها را از مشکلات حوزه راه آهن دانست و افزود: راه آهن محدودیتهای فنی بسیار بیشتری نسبت به آزاد راه، راه و تونلهای مدیریت آب دارد.
شاهوردی، افزود: در تونل شماره دو، حدود هزار و ۸۵۰ متر از طرح دهانه وردی حفاری شده است.
وی اذعان داشت: حدود ۲۴۰ آبواره داریم که ازاین تعداد آبواره تاکنون حدود ۱۰۰ مورد انجام شده است.
شاهوری گفت: از جمله کارهای خوب و منحصر به فرد این پروژه، این است که این طرح در سه نقطه با آزاد راه اراک _. خرم آباد تقاطع داریم که پیشنهاد شد که معماری خاصی روی تقاطعها ایجاد شود و با پی گیریهای انجام شده این طرح اجرایی میشود.
مدیرعامل موسسه امید پارس قرارگاه خاتم الانبیاء، افزود: این معماری میتواند در حوزه توریست و گردشگری برای استان نقش موثری داشته باشد.
وی افزود: هفت ایستگاه در مسیر این طرح ایجاد میشود که دو ایستگاه تشکیلاتی هستند و مابقی هم ایستگاههای میانی هستند.
شاهوردیدر ادامه گفت: هم اکنون حدود هزار و ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم در این طرح مشغول به کار هستند.
وی با اشاره به فعالیت ۴۵۰ دستگاه ماشین آلات در طرح، گفت: در حوزه پیمانکاری و بازار، بالغ بر دو هزار ذی نفع طرح معامله داریم که با آنها درارتباط کاری هستیم.
شاهوردی، با بیان اینکه چرخه وصول این مطالبات بسیار زمان براست، گفت: ما باید پروسه ۱۸ مرحلهای را طی کنیم تا اعتباری به طرح تزریق شود.
وی با تقدیر از همکاری برخی نمایندگان است، افزود: انتظار میرود مجمع نمایندگان استان، کارگروهی را برای رفع مشکلات طرحهای استان تشکیل دهند.
شاهوردی، تاخیر در وصول مطالبات لطمه زیادی به طرح میزند، افزود: منابع و اعتبارهای زیادی در طرح وجود دارد که وقتی به موقع تزریق اعتبار نباشد کار اجرایی هم دچار مشکل میشود.
وی افزود: با حمایت قرارگاه سعی شده است تا حد امکان از کند شدن روند اجرایی طرح جلوگیری شود و حتی بخشی از کار تعطیل نشود.
انتهای پیام/ د