سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشاطی مطرح کرد:

پاکسازی 10 هکتار از آب‌های آلوده به آروماتیک در عسلویه

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت از پاکسازی 10 هکتار از آبهای زیرزمینی به آروماتیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،جابر نشاطی رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پروژه های بخش انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت به صورت میدانی در پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی انجام می شود، یکی از پروژه های موفق ما اجرای میدانی پاکسازی و رفع آلودگی آب های زیرزمینی در عسلویه است.

وی ادامه داد: در پروژه  فوق 10 هکتار از آب های زیرزمینی آلوده به ترکیبات آروماتیک با بهره مندی از تکنولوژی تجزیه آلاینده ها با میکروب به حداقل میزان ممکن رسیده و سپس حذف شده است.

 رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت افزود: البته در کنار این موضوع به تکنولوژی پایش و مانیتورینگ زیرزمینی هم دست یافته ایم به طوریکه اکنون نقشه آلودگی آبهای زیرزمینی قابل ارائه به متقاضیان امر است.

رفع آلودگی 15 هزار تن از خاک‌های خانگیران و سیبری با میکروب‌های بومی

نشاطی گفت: برای اولین بار به دانش فیلترهای فعال با میکروب دست یافتیم که از پروژه‌های برتر دنیا شناخته شده و در ممیزی انجمن سبز اروپا مورد انتخاب قرار گرفته است. هم اکنون این دانش فنی در عسلویه در حال اجراست.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت در تشریح دیگر پروژه حوزه مربوطه گفت: اجرای میدانی پاکسازی زیستی خاک‌های آلوده به نفت با استفاده از روش‌های میکروبی خاک‌های آلوده به مواد نفتی در منطقه سیری انجام و منطقه آلوده به پوشش گیاهی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه حجم خاک رفع آلوده شده در منطقه فوق 5 هزار تن بوده است، افزود: حدود 10 هزار تن از خاک‌های آلوده منطقه خانگیران نیز طبق روش فوق به پوشش گیاهی تبدیل شده است.

نشاطی از پاکسازی خاک‌های آلوده در منطقه خراسان خبر داده و گفت: تکنولوژی این پروژه استفاده از کنسرسیوم‌ میکروب‌‌های بومی است.

ساخت 15 سنسور سیار برای اندازه‌گیری آلاینده‌های گاز و هوا

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت گفت: طراحی و ساخت سنسورهای سیار و موبایلی برای اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست محیطی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون این سنسورها توسط شرکت‌های خارجی به کشور وارد می‌شده ولی اکنون قریب به 15 نوع از آنها ساخته و تحویل کارفرما شده است.

نشاطی ادامه داد: این سنسورهای برای اندازه‌گیری فلزات سنگین و ترکیبات فنور در آب و پساب، همچنین اندازه‌گیری متان، مونواکسید کربن، سولفید هیدروژن، دی اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد: همچنین این دستگاه آمادگی اندازه‌گیری آلاینده‌های موجود در هوا، گاز،‌آب و پساب را دارد.

راه‌اندازی سامانه‌های میکرو سی‌اچ‌پی برای تولید برق در نقاط مرزی و سکوهای نفتی

وی گفت: راه‌اندازی سامانه‌های میکرو سی‌اچ‌پی از دیگر اقدامات پژوهشگاه صنعت نفت است در این سامانه بر روی موتورهای گازسوز تعمیراتی انجام داده و آن را به حالت دائم کاری تبدیل می‌کنند. خوراک این موتورها گاز بوده و خروجی‌ آنها برق و حرارت است.

نشاطی ادامه داد: از این فناوری در نقاط مرزی و سکوهای نفتی که امکان انتقال برق در این مناطق ضعیف است استفاده می‌شود.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد: تا آخر سال راندمان انرژی در سیستم‌های میکرو سی‌اچ‌پی تا هشتاد درصد افزایش و میزان مصرف سوخت هم کاهش خواهد یافت.

وی در پایان گفت: نوع اول ساخته شده و نوع دوم تا پایان سال با افزایش راندمان تولید خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.