وی در ادامه به اهمیت بیان شرح حال مصدوم یا بیمار اشاره و بیان کرد: در دقایق ابتدایی مهمترین اقدام بیان شرح حال فرد مصدوم برای کارشناس اورژانسی است که پشت خط قراردارد تا با راهنمایی های انجام گرفته از لحظات بهترین استفاده را برده و جان افراد را نجات دهیم.
رجایی غفوری افزود: کارشناسان تلفنی اورژانسی اغلب کارشناسان پرستاری هستند و با دریافت شرح حال بیمار می توانند کمک کنند و گاهی نیاز به اعزام آمبولانس نیست پس شرح حال مصدوم یا بیمار از مهمترین موارد مورد درخواست اورژانس با تماس گیرندگان است.
معاون کنترل کیفیت و اعتبار بخشی اورژانس کشور ادامه داد: حضور به موقع گروه های امدادی در صحنه حوادث بسیار مهم است و این امر علاوه بر نجات جان مردم، موجب افزایش رضایتمندی از خدمات دولتی شده و این افزایش حس اعتماد و امنیت روانی مردم از جمله عوامل توسعه کشور است هرچند اغلب دیر رسیدن آمبولانس عدم ارائه نشانی درست از سوی تماس گیرندگان است و به طور کلی زمان در کلان شهر ها 10 دقیقه و در جاده ها 14 دقیقه زمان استاندارد رسیدن آمبولانس به صحنه حادثه است.
وی افزود: در واقع تعدد و کیفیت خدمات رسانی سازمان های امدادی امروزه از شاخص های مهم سنجش توسعه یافتگی جوامع در سطح بین المللی است و خوشبختانه ایران اسلامی نیز ظرفیت های بزرگی در این عرصه دارد و سازمان های امدادی کشورمان باوجود نواقص نسبی سخت افزاری و نرم افزاری خدمات ارزشمندی به شهروندان ارایه می کنند.
رجایی غفوری با اشاره به لزوم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از طریق رسانه در خصوص پیشگیری از سوانح و حوادث و راه های مواجهه با آن خاطر نشان کرد: با وجود آموزش های صورت گرفته از سوی نهادهای مختلف همچنان نیاز به فرهنگ سازی در جامعه احساس می شود و رسانه ها نقش بسزایی می توانند در این راستا ایفا کنند.
یادآور می شود، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبکه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود تا یکم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.
انتهای پیام/