سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ملاصالح آزاده ی منجی اسرا

ملاصالح قاری مردی است متولد آبادان که سه دوره زندانی را در سه رژیم مختلف تجربه کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛وی در دوران انقلاب، برای رساندن اعلامیه های امام از اروندرود عبور می کرد تا اعلامیه امام خمینی (ره) از عراق به داخل کشور بیاورد و به نیروهای انقلابی برساند.


ملا صالح در یکی از سفرهایش به عراق، دستگیر می شود و بعنوان زندانی سیاسی در دوران طاغوت،هشت سال را در زندان های ساواک می گذراند.


وی پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی در جبهه حق علیه باطل حضور پیدا کرد و به دست ارتش بعث عراق اسیر شد. ، و این دومین باری بود که بخشی از عمر خود را در زندان سپری میکرد.


پس ازجنگ تحمیلی و آزادی اسارت، او حالا دیگر پس از 4 سال زندانی می بایست رنگ آرامش و آزادی را ببیند، اما این بار پس از ورود به ایران به اتهام خیانت و همکاری با بعثی‌ها ، مجددا روانه زندان شد تا برای سومین بار در زندگی خود طعم تلخ زندان را بچشد.


ملاصالح قاری پس از ۲ سال زندان به قید ضمانت آزاد شد و در نهایت پس از بازگشت اسرا در سال ۱۳۶۹ با نامه سید آزادگان مرحوم سید علی اکبر ابوترابی ، بی گناهیش اثبات شده و از وی رفع اتهام می‌شود.


یکی از همرزمانش میگفت: او تنها کسی است در ایران که توسط سه نظام مختلف زندانی شده است، ابتدا در دوران پهلوی ، سپس توسط رژیم صدام و پس از آن در نظام جمهوری اسلامی به زندان افتاد.


سرگذشت مرد رنج کشیده‌ای که هم زندان و شکنجه ساواک را دیده، هم طعم اسارت با همه سختی‌هایش را چشیده و هم پس از بازگشت به وطن به جرم خیانت بازداشت شده و دو سال سخت را در زندان به سر برده و او به حق به «مرد همیشه زندانی» ملقب شده است.


شهرت وی به خاطر دیداری بود که گروه ۲۳ نفره با صدام حسین رئیس حکومت بعث عراق داشتند و او در آن دیدار مترجم صدام بود و سخنان وی را برای آنان ترجمه می‌کرد.


وی پس از ۴ سال در ۱۳۶۴ از سوی عراق همراه با ۵۰۰ نفر دیگر آزاد شد. صدام این گروه را به خاطر عید قربان و به نشان صلح دوستی به طور یکطرفه آزاد کرد.


داستان ملاصالح قاری نمونه سرنوشت عجیب مردان و زنانی این مرز و بوم که بسیاری در سینه ها همچنان مخفی مانده است.


یکی دیگر از همرزمان ملا صالح گفت: ملاصالح در مدت اسارت خود با زیرکی تمام وبا تسلط به زبان عربی مترجم اسرا شدو کمک بسیاری به اسرای ایرانی کرد و همدم آنان در لحظه‌های سخت اسارت بود و در موارد بسیاری باعث نجات جان آنان می‌شود.


ملا صالح خودش در این زمینه گفت:در زمان اسارت مجاهدان عراقی که برضد رژیم عراق با ما همکاری میکردند برایشان مهمات وآذوقه تهیه میکردیم.


یکی از اسرای جنگ تحمیلی در مورد ملاصالح میگوید:وی با یک ایهام خیلی زیبایی به ما می رساند که پاسدار بودن خطر مرگ به همراه دارد و به ما می فهماند که رسته واقعی نظامی خود را آشکار نکنیم .


وی با همین روش سال های سال که در زندان بود شاید بیش از 500نفر از برادران سپاهی را از مرگ حتمی نجات داد.


ملاصالح با کوله باری از تجربه میگوید که مدافعان حرم آگاهانه ترین مردم بعد از امام حسین (ع)وکربلا وعاشورا بودند.


این مرد ساده تنها یک آرزویی ساده دارد وآن عاقبت به خیری او وهموطنانش است . او همچنان قلبش برای نظام اسلامی و خدمت به مردم می تپد.


امروزه در مناسبت‌های مختلف از ملاصالح قاری به عنوان قهرمان ملی و فرشته نجات دوران جنگ تجلیل بعمل می‌آید و نام و داستان فداکاری‌های او در کتاب هفتم مدرسه‌های کشور ایران آورده شده است.

وی یکی از معدود افرادی است که سابقه زندانی شدن در ۳ حکومت متضاد هم را دارد.


گزارش از هدی دریس


انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.