سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشکیل ستاد مدیریت بحران برای ساختمان های فاقد نکات ایمنی

حدود 300 پروژه بلند مرتبه سازی شده در مشهد فاقد نکات ایمنی است که برای ایمن کردن این تعداد ساختمان باید ستاد مدیریت بحران تشکیل شود .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ حسن جعفری مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشهد در نشست خبری گفت: مشهد ۴۸ ایستگاه آتش نشانی دارد که تا سال ۹۷ این تعداد به ۵۴ ایستگاه و تا سال ۱۴۰۴ به ۷۲ ایستگاه می‌رسد.

وی افزود: ناوگان عملیاتی آتش نشانی ۲۷۵ دستگاه است که تا سال ۹۷ به ۳۰۳ دستگاه می‌رسد. هم‌چنین ۵ خودروی بالابر داریم که یکی ۵۳ متری است و بالابر ۷۲ متری در حال ساخت است.

جعفری در مقایسه‌ی تجهیزات سازمان و آموزش شهروندی در دهه‌ی گذشته گفت: وسایل تجهیزاتی سازمان در سال ۸۶ دو هزار و ۸۶۸ قلم بوده که در حال حاضر این تعداد به ۱۴۰۰۰ تجهیزات رسیده است. هم‌چنین ۱۶۲ نفر ساعت آموزش شهروندی در سال ۸۶ داشتیم که در حال حاضر این تعداد ۶ برابر شده و به حدود یک میلیون رسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ بیش از ۲۸۶ هزار تماس دریافتی داشتیم که فقط ۴ درصد از این تماس‌ها منجر به عملیات آتش نشانی شده و در گذشته بیش از ۸۰ درصد تماس‌ها مزاحمت برای سازمان داشته است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد با اشاره به این که در هر عملیات، یک نفر درگیر حادثه است، افزود: امسال تعداد عملیات‌ها بیش از ۸ هزار مورد بوده و رو به رشد است. سرانه‌ی عملیات‌ها در روز ۴۳ مورد بوده که ۱۹ مورد حریق و ۲۴ مورد حادثه گزارش شده است.

جعفری گفت: میانگین زمان رسیدن نیرو‌ها به محل حریق حدود ۴ دقیقه و ۲۵ ثانیه و زمان اطفای حریق ۵ دقیقه است. هم‌چنین مناطق ۲ و ۳ شهری از لحاظ حریق و مناطق ۲ و ۹ از نظر حادثه بیش‌ترین اعلام نیاز نیروی امداد داشته اند.

وی ادامه داد: تعداد نجات یافتگان امسال ازین حوادث ۴ هزار و ۶۴۲ نفر، متوفیان ۴۳ نفر و مصدومان ۴۲۱ نفر بوده اند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشهد با اشاره به اهمیت آموزش مسایل ایمنی در مدارس گفت: امسال ۷۵۰ مدرسه و ۵۰۰ هزار نفر ساعت آموزش در مدارس داشتیم. اما در حوزه‌ی پیش‌گیرانه و نظارتی به دلیل محدودیت بودجه‌ی آموزش و پرورش زیاد موفق نبوده ایم و باید تصمیمی کشوری گرفته شود؛ چرا که بعضی از مدارس حتی کپسول آتش نشانی هم ندارند.

جعفری افزود: در مشهد حدود ۳۰۰ پروژه‌ی ویژه یا بلند مرتبه وجود دارد که ۲۸۰ مورد شناسایی شده اند و باید با شرکت‌های متخصص قرارداد به روز رسانی و بررسی سیستم‌های ایمنی آتش نشانی ببندند.

وی گفت: ما کمبود نیروی انسانی داریم و بیش از ۶۰ درصد ایستگاه‌های ما به صورت شیفتی فعالیت می‌کنند و با این شرایط نیرو‌ها باز هم به دنبال شغل دوم اند. در حالی که در دیگر کشور‌ها برای این دغدغه‌ها ارزش بیش‌تری قائل اند.

وی درباره‌ی بودجه امسال آتش نشانی گفت: بودجه این سازمان امسال افزایش داشته و در حال حاضر ۱۵۰ میلیارد تومان شامل بخش‌های عمرانی و خدماتی است. در بخش ۴۶ میلیاردی عمرانی ساخت ایستگاه مفتح و شاهنامه را داریم و ایستگاه پشت سیلوی گندم هم در دستور اجراست. ۳۰ میلیارد تومان هم شورای شهر جدا از بودجه‌ی امسال برای سازمان مصوب کرده است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: به مناسبت روز آتش نشانی و ایمنی، ۳ مانور عملیاتی از میدان نمایشگاه، میدان جانباز و بلوار فرودگاه داریم.


در پایان نشست خبری، مانور امداد و نجات ویژه‌ی اصحاب رسانه در ایستگاه ۳۷ سازمان آتش نشانی برپا شد.

 

انتهای پیام// م. ط
 

نشست خبری مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.