به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ذات هنر و هنرمند با احساسات عجین شده است، چه زیبا و نیکوست که این هنر را در خدمت معارف اهل بیت (ع) و شعائر عاشورایی امام حسین (ع) بکار بگیریم، شعائری که گاهی شعر است و نوحه و یا عکس و دیوار نوشته ای در سطح شهر، کشور و جهان.
زبان هنر و لطافت هنرمندانه از جمله ابزاری است که بارها در بیانات مقام معظم رهبری برای انتقال مفاهیم قرآنی، دینی و اهل بیت (ع) به آن اشاره شده است. البته زبانی که بتواند پرچم اسلام و بیرق حسینی را در جهان برافراشته کند، نه آنکه با سوء استفاده و یا رنگ و بویی توطئه برانگیز به نمایش دربیاید.
ماه محرم نیز با برگزاری هیئت های مذهبی و یا حرکت حسینی دسته جات عزاداری در نقاط مختلف دنیا همراه است و هر کدام به فراخور اقلیم و گویش، مرثیه اهل بیت (ع) را با استفاده از ابزار موسیقی هر منطقه بیان می شود.
اما سوال اینجاست، با این توصیف که نگهداری آلات موسیقی از نظر برخی از مراجع تقلید حرام است، استفاده و یا نگهداری آن در هیئت های مذهبی چیست؟
مقام معظم رهبری
پرسش: نظر شریف حضرتعالی نسبت به ادامه حرکت دستههای عزاداری در شبهای محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نی چیست؟
پاسخ: به راه انداختن دستههای عزاداری برای سیدالشهدا و اصحاب او (علیهمالسلام) و شرکت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده ومطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک میکند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران میشود و یا فینفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد.
پرسش: استفاده از آلات موسیقی مانند اُرگ (از آلات موسیقی و شبیه پیانو است) و سنج و غیر آنها در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟
پاسخ: استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود.
فتاوای حضرت آیت الله العظمی سیستانی
پرسش: آیا استفاده از طبل و سنج در دستههای سینهزنی سیدالشهدا (ع) جایز است؟
پاسخ: مانعی ندارد.
فتاوای حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
پرسش:استفاده از طبل و سنج در مراسم عزاداری و غیر آن چه حکمی دارد؟
پاسخ:استفاده از طبل وسنج در این مراسم آن چنان که معمول است و آهنگ لهوی در آن نیست، اشکالی ندارد.
فتاوای حضرت آیت ا... العظمی صافی گلپایگانی
پرسش:نظرتان راجع به تعزیه خوانی چیست؟
پاسخ: تعزیه و شبیه خوانی اگر مشتمل بر آلات لهو از قبیل: طبل و شیپور و سنج نباشد و اشعار دروغ و غنا نخوانند و مرد، لباس زنان را نپوشد، اشکال ندارد.
پرسش:آیا گریه کردن زنها با صدای بلند در مجالس عزای ائمه اطهار علیهم السلام به خصوص حضرت سید الشهدا علیهالسلام با
توجه به حضور مردان نامحرم در مجلس مذکور جایز است؟
پاسخ: اشکال ندارد.
پرسش:آیا مداحی که با ریتم موسیقی و به صورت غنا خوانده شود، حرام است؟
پاسخ: بلی؛ حرام است.
پرسش:استفاده از آلات موسیقی مثل طبل، سنج، نی، ارگ و مانند آنها در خلال عزاداری چه حکمی دارد؟
پاسخ: جایز نیست.
انتهای پیام/
استفاده از آلات موسیقی در هیئتهای عزاداری چه حکمی دارد؟
هیچ وقت یادم نمیره صبح ساعت 6 که نادرم باید اورژانسی بخاطر بیماری قلبی ش میرسوندیم بیمارستان و چون بخاطر ظهر عاشورا بیشتر راه ها رو بسته بودن چه حس و حالی داشتم هر لحظه ممکن بود اتفاق بدی رخ میداد و مامورا فقط بفکر راه بندان دسته و علم و ...بودن اونم مادرم که همیشه مقید و معتقد بود ولی مردم ازاری هم حدی داره
بعد اعتراض که میکنی همسایه ها میخوان به سمتت حمله کنن.
این چه کاریه آ خه...!!!!
فراواني دارد.
سعی کنیم تو این چند شب اذیت شدنمون رو ببخشیم و بدل نگیریم نذر امام حسین
پس چرا خودشون طبل و سنج نمی زنند که ثواب بیشتری ببرند
وقتی جلوی بیمارستان ها !یکی ودوتا نه ده تا طبل با هم می زنند!!به قول یکی از کامنت های بالا طبل ساختند قد نیسان که با یک ضربه شیشه ها می لرزه .اعصاب مریض وپیر وجوان وبچه می ترکد ....ما خانمان لب خیابانه سرسام گرفتیم ....یه استاندارد سازی طبل ها بشود برای مراسم !کسی به حف مراجع گوش می دهد....!نظم اجتماعی کجاست !!
سرو صدای بسیار بلند ساعت های اخر شب ..،
شعارهای نا متعارف و من دراوردی ....
بجای زنده نگهداشتن فلسفه اصلی عاشورا ...
سرو صدای بسیار بلند ساعت های اخر شب ..،
شعارهای نا متعارف و من دراوردی ....
بجای زنده نگهداشتن فلسفه اصلی عاشورا ...
مردم شعور ندارن