وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی پروژههایی تعریف کرده که برای اجرای آن میتواند از وام خارجی ۵ میلیارد دلاری استفاده کنند، ادامه داد: از این رو قرارداد تامین فاینانس ۱.۲ میلیارد یورویی برای برقی سازی راه آهن گرمسار – اینچه برون با روسها در حال انعقاد داریم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین به دنبال نهایی کردن وام ۵۰۰ میلیون دلاری از کشور آذربایجان برای تامین مالی پروژه ساخت راه آهن رشت – آستارا هستیم.
فخریه کاشان با بیان اینکه دولت موافق صد در صدی تحقق وام آذریها برای ساخت راه آهن رشت – آستارا است، گفت: بخشی از کار به این دلیل متوقف مانده بود که عدهای معتقد بودند آیا برای نهایی کردن این قرارداد نیازی به موافقت نمایندگان مجلس است یا خیر. با بررسیهای انجام شده مشخص شد وقتی مجلس مجوز فاینانس ۵ میلیارد دلاری را در بودجه تصویب کرده است دیگر نیازی به مجوز مجلس برای وام گرفتن از آذریها نیست.
وی با تاکید بر اینکه قرارداد فاینانس ۱.۲ میلیارد یورویی روسها برای برقی سازی راه آهن گرمسار – اینچه برون نهایی شده است، تاکید کرد: یکی از دلایل توقف اجرای این قرارداد تعیین سهم داخل در ساخت است. روسها سهم ۳۰ درصدی برای ایران را پیشنهاد کرده بودند، در آخرین نامهای که برای طرف روس، آقایان واعظی و ظریف ارسال کردم سهم ۴۰ درصدی برای داخل را پیشنهاد دادم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: قرار بود آقای ظریف در سفر به روسیه این موضوع را مطرح کند. در حال برنامهریزی سفر آقای آخوندی به روسیه هستیم تا این قرارداد را نهایی کند.
وی ادامه داد: هم اکنون مشکل این قرارداد طی مراحل اداری است، یک مقام مسوول باید در سفر روسیه این قرارداد نهایی شده را امضا کند، بنابراین مسائل مطروحه برای اجرای این پروژه فقط طی مراحل اداری بوده و موضوعات اصلی حل شده است.
انتهای پیام/