سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ایران به یازدهمین تولیدکننده خودرو در جهان تبدیل می‌شود/ سند راهبردی صنعت خودرو تا چه حد دست‌یافتنی است؟

بر اساس سند راهبردی صنعت خودرو،ایران باید تا سال1404 در تولید خودرو رتبه یازدهم جهان را بدست آورد که با روند فعلی دست یابی به این هدف در هاله از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در سال 1393 سند اهداف و سیاست های توسعه صنعت خودرو درافق 1404 که در برگیرنده راهکارهای دست یابی به سند چشم انداز 20 ساله توسعه کشور در خصوص خودرو و قطعه سازی بود اصلاح شد و ویرایش آن به تصویب شورای سیاست گذاری خودرو رسید و ابلاغ شد.

براساس این سند ایران تا سال 1404 باید در تولید خودرو به مقام نخست در منطقه خاورمیانه،مقام پنجم درآسیا و یازدهمین تولیدکننده برتر جهان دست یابد.

از یک سو اینکه این چشم انداز تا چه حد معقول و دست یافتنی است و از سوی دیگر اینکه تا به حال چه اقداماتی انجام شده و آیا صنعت خودرو سازی ایران اساسا این پتانسیل وظرفیت را دارد جای سوال است و دست یابی به این اهداف نیازمند فراهم ساختن زیر ساخت ها و متصل شدن ایران به زنجیره فروش جهانی و حضور در بازارهای بین المللی است.

فارغ از موضوعات مطرح شده ارتباط دانشگاه با صنعت بویژه در خودروسازی موضوعی بوده که همواره با چالش های اساسی روبرو بوده و به نظر می رسد برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید رویکرها فعلی تغییر یافته و توان علمی وفنی قطعه سازان داخلی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

لزوم مدرن کردن خطوط تولید خودرو

مانی حدادی کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، درخصوص چشم انداز و سند راهبردی صنعت خودرو بیان کرد: دست یابی به رتبه مورد نظر در چشم انداز نیازمند اقدامات اساسی برای بهبود عملکرد و تولید خودرو در شرکت های خودروسازی بزرگ کشور است و بسیار خطوط تولید باید مدرن شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا خودروسازان تمایلی به مدرن ساختن خطوط تولید ندارد، اظهارکرد: اگر خطوط تولید قدیمی خودرو رباتیک شوند منجر به حذف قابل توجه نیروی انسانی از تولید خواهدشد و به دنبال  آن بسیاری از قطعه سازان نیز بیکار خواهند شد و شاید به همین دلیل خودروسازان ترجیح می دهند با خطوط فعلی به تولید ادامه دهند.

حدادی در خصوص تولید خودروهای جدید داخلی گفت: اکنون خودروسازان به دنبال تولید خودرو با پلت فرم جدید نیستند، بلکه به دنبال سامان دادن بازار داخلی هستند و با عرضه مناسب سعی در کنترل بازار داخل دارند و برای تامین نیاز داخلی نیز مشکل چندانی ندارند.

این کارشناس خودرو در پایان با اشاره به قراردادهای خودرویی میان ایران و شرکت های فرانسوی تاکید کرد: این موضوع اتفاق خوبی بود و گسترش همکاری با شرکت های بزرگ خودروسازی راهی برای ارتقا صنعت خودرو در کشور است، اما برای دست یابی به اهداف مورد نظر اتفاق بهتری باید بیفتد و نباید به این حد اکتفا کرد.

 نباید با نگاه کمی از کیفیت غافل شد

امیر حسین کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص چشم انداز صنعت خودرو و دست یابی به رتبه نخست تولید خودرو در آسیا گفت: ما یک زمانی این رتبه را داشتیم و در جهان رتبه 11 تولید خودرو از آن ایران بود و اکنون این رتبه را نداریم و این رتبه ها مدام در حال جابه جایی است و یک کشور همیشه صاحب رده ثابت در خصوص تولید خودرو نیست.

وی افزود: در سالهای تنظیم این سند راهبردی، تولید خودرو در ایران افزایش یافته بود و اوج فروش خودور در ایران به حساب می آمد و برخی معتقد بودند که رسیدن به این رتبه ها خیلی دور از ذهن نیست.

کاکایی با بیان اینکه رقبای دیگر نیز در حال بهبود وضعیت تولید خودرو هستند، گفت: در سالهای اخیر رتبه ایران چندین بار نوسان داشت و بسیای از کشورهای آسیایی که ما آنها را رقیب خود نمی دانیم، مثل تایلند پیشرفت خوبی در تولید خودرو داشته اند.

این کارشناس خودرو با اشاره به لزوم ارتقای کیفی تولیدات داخلی اظهار کرد: رتبه ای که در چشم انداز هدف گذاری می شود باید با مدنظر قرار دادن بازار آزاد باشد یعنی کیفیت تولیدات داخلی به میزانی باشد که اگر خودروهای خارجی هم به بازار وارد شدند باز مردم ایران میل و رغبت به خرید تولیدات کشور خود داشته باشند.

کاکایی با بیان اینکه نباید دست یابی به اهداف کمی ما را از کیفیت غافل سازد گفت: اینکه هدفگذاری در خصوص تولید خودرو گذاشته می شود صرفا مقدمه ای برای حضور مناسب در صنعت خودرو سازی جهان  است، بنابراین باید تولیدات رقابت پذیر و مطابق با استانداردهای جهانی باشند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
چی بگم
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
چی بگم
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
چی بگم
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
گنا دارم
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
چی بگم...
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
آقا بی خیال ! اصلا شرکتهای خودرو مونتاژ ما فکر کیفیت نیستند
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
آقا بی خیال ! اصلا شرکتهای خودرو مونتاژ ما فکر کیفیت نیستند
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
امید دارم
ناشناس
۰۷:۳۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
اره پراید تولید میکنیم
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
ایول یعنی پراید من رتبه 11 تو جهان داره

پس من دیگه ماشین خارجی نمیخرم ضرر میکنم
اکبر
۰۷:۱۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
این مهم نیست تعداد خودرو تولیدی ، چندم دنیاست
مهم ،کیفیت تولید ، خدمات پس از فروش، و جلب رضایت مشتری است
اکبر
۰۷:۱۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
این مهم نیست تعداد خودرو تولیدی ، چندم دنیاست
مهم ،کیفیت تولید ، خدمات پس از فروش، و جلب رضایت مشتری است
علی
۰۶:۵۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
یازدهمین وارد کننده ، نه تولید کننده
ناشناس
۰۱:۱۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
من اصلا دیگه خودرو نمیخرم
شهاب
۲۲:۰۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
زرشک!!!!!!
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
اینایی که این گفت که همش خبرای بدی بود
رضا
۲۱:۱۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
هر موقع خودرو ایران به اروپا صادر شد درسته کمیت مهم نیست کیفیت مهمه
احسان
۲۱:۰۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
توي توليد اشغال خودرو اول جهانيم خاك تو سره اين دوتا شركت دزد از فرغوني مثل پرايدم ميدزدن
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
یازدهمین آشغال تولیدکنه جهان نه خودروساز تصحیح کنید لطفا مچکرم
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
ی نظر سنجی بزارن که خودرو سازی میخاییم یا نه ؟
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
اقتصاد باید رقیب داشته باشه و رقابت کنه نه اینکه قاطی سیاست باشه و باعوض شدن یک نفر کل برنامه عوض بشه
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
آخ پیکان کجای همون پیکانم آرزوست
حرف مفت راحت میشه زد مثل زنبور بی عسل
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
قیمت خودرو ها با درآمد بیشتر مردم ایران همخوانی ندارد
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
اگر واردات خودرو افزایش پیدا کنه خودرو داخلی آسیب زیادی میبینه
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
با این کیفیت من تعجب میکنم چرا اول جهان نشدیم
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
فعلا که خودروهای ایرانی در غیر استاندارد بودن در رتبه اول جهان هستند
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
تمام خودرو ساز های موفق دنیا کیفت رو شرط میدونن نه تیراژ تولید رو
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
جالبه
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
یازدهمین؟
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
واقعا........
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
افزایش تولید خودروها یعنی افزایش تصادفات ..... ما باید صنعت خود را به طرف صنایع و انرژی های پاک سوق بدهیم نه اینکه با تولید بیشتر اتوموبیل آلودگی هوای بیشتر ایجاد کنیم .... که رنبه یازدهم یا دوازدهم و حتی اول را بدست بیاوریم !!! این رتبه ها چه مشکلی را حل میکند ؟
حتی اگر کیفیت اتوموبیلهای تولیدی در کشور ما ارتقا هم یابد باز هم افزایش تولید آن اصلا به صلاح نیست چه رسد به این خودروهای بی کیفیت
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
کیفیت مهمه نه کمیت
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
افزایش تولید خود رو اصلا به نفع ما نیست و جز ضرر هیچ چیز نیست افزایش خود رو ها یعنی افزایش آلودگی هوا و مصرف سوخت، افزایش ترافیک و آلودگی هوا ،
الان تعداد خودروهای موجود در تهران چندین برابر ظرفیت خیابان های این شهر است !!!!!!!!!
کیفیت بد خودروها را هم بی این مشلات اضافه کنید
همه کمپانی های بزرگ خودرو سازی امروزه به سمت تولید خوروهای الکتریکی حرکت میکنند
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
واقعا
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
وقتی قطعات چینی هستند چه فایده وقتی در قطعه سا ی اخر جهانیم یعنی در واقع یازدهمیم تو مونتاژیم و گرنه تو ساخت...... خدا میداند که ما پنجاهم جهان هم نیستیم خودتونو گول نزنین هر وقت قطعات و طراحی هم ایرانی شدند اونموقع میشه گفت
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
تو مونتاژ یازدهم هستیم
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
خودروهای بی کیفیت جان خیلی ها را تا کنون در جاده ها گرفته
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
امیدوارم
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
بهرين جوك سال ، سالانه 20 هزار نفر كشته در جاده هاي كشور ؟؟؟
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
نه اتفاقا سالهای سال است که ایران اول است و شما خبر نداری
البته تو محصولات بنجل و نا ایمن و گران
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
آقا بی خیال ! اصلا شرکتهای خودرو مونتاژ ما فکر کیفیت نیستند
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
مگر سرهم کردن خودروهای قدیمی واز رده خارج راکه هرسال باعث میشودمیلیاردها دلار ضرر جانی ومالی وتخریب والوده نمودن اکوسیستم وهدر دادن چند برابرسوخت می شود را صنعت خودرو گفت.......به ان رتبه جهانی هم می دهند؟
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
الان ما داریم ماسک ساده (همون پارچه ای که افراد عادی میزنن) تنفسی رو از چین وارد میکنیم ،حالا چطور خودرو تولید میکنیم ...
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
این سوال خوبی بود
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
مشکل از چراغ پراید بود اونو یکمی گرد و بعد یکمی عریض کردیم یازدهم شدیم به امید خدا سال دیگه مثلثی میکنیم از المان هم جلو میزنیم
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
خواهشا وام ازدواج و مسکن را به ما بدهین
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
نیاز به تیراژ خودرو یک حرف است و کیفیت خودرو و خدمات پس از فروش مطلب دیگری
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
مارو هم رده بندی کردن......
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
ماشاالله پراید
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
داستان رویایی قشنگی بود مارو به ماوراء برد...
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
چی بگم
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
40 سال دیگه هم ما سوار بزک شده پراید و 405 هستیم
Iman
۱۱:۲۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
من نظرم اینه مردم به جای این خودروهای داخلی سوار الاغ بشوند چون هم آلایندگی نداره هم ایمن تر از این خودروهاست و کیفیتش هم بهتره
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
اصرار برای خودرو ساز بودن سالانه جان و مال هزاران نفر رو تهدید میکنه و هر سال خیلی از هم وطن هامون رو از دست میدیم
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
1000 هم نیست چه برسه به یازدهم
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
مگر 100 در صد خصوصی شود ان وقت می گیم شاید تحولی بشه!!
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
با این بی کیفیتی حتما اول میشن تو اخر
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
من تعجبم از اینه که چرا اول نشدید
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
اگر خطوط تولید قدیمی خودرو رباتیک شوند منجر به حذف قابل توجه نیروی انسانی از تولید خواهدشد و به دنبال آن بسیاری از قطعه سازان نیز بیکار خواهند شد و شاید به همین دلیل خودروسازان ترجیح می دهند با خطوط فعلی به تولید ادامه دهند.

چرا نگران جان مردم نیستید سالی بیست هزار کشته خوبه یا بیست هزار بیکار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
در سالهای اخیر رتبه ایران چندین بار نوسان داشت و بسیای از کشورهای آسیایی که ما آنها را رقیب خود نمی دانیم، مثل تایلند پیشرفت خوبی در تولید خودرو داشته اند.

ایــــــــــــــــــــــــــــــن نوسان را ما چطور متوجه نشدیم . میشه بیشتر توضیح بدین
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
در سالهای اخیر رتبه ایران چندین بار نوسان داشت و بسیای از کشورهای آسیایی که ما آنها را رقیب خود نمی دانیم، مثل تایلند پیشرفت خوبی در تولید خودرو داشته اند.

ایــــــــــــــــــــــــــــــن نوسان را ما چطور متوجه نشدیم . میشه بیشتر توضیح بدین
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
یازدهمین چی ؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
خودرو منظورتان گاریهای ساخت دو شرکت سایپا و ایرانخودرو است؟
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
تولیدکننده خودرو!!!!!!!!!یعنی این فرقون هایی که میسازید رو اسمش رو خودرو. گذاشتید؟؟؟؟
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
(( ایران باید تا سال1404 در تولید خودرو رتبه یازدهم جهان را بدست آورد .))!!!!!!
دنیا منتظر تولید پراید و سوار بر آن جهت عظیمت به سوی بهشت برین است
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
خودروهای داخلی واقعا کیفیت لازم را ندارند..........
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
ايران اولين مونتاژ كار خودرو در جهان است
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
مهم کیفیته که ندارن
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
افسانه ی سایپا و ایران خودرو.
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
صنعت خودرو در ایران بیش از 50 سال سابقه دارد و هنوز سند بالادستی در این عرصه وجود ندارد. دلیل آن هم این است که هر مدیری سیاست خود را اجرا میکند.
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
چطوری.......
بهزاد
۰۹:۱۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
در کيفيت چندم جهان هستيم. ..
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
!!!!!!!!!!!!!!!