فریدون با بیان اینکه نقش آموزش عالی برای توسعه کشور حیاتی است، ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی به گونهای است که در آن نقش و جایگاه ویژه نخبگان را به خوبی مشخص کرده است؛ به نظرم افراد نخبه علمی ، اجتماعی و اقتصادی سبب ایجاد تحولات گوناگونی میشوند و در این راستا دانشگاههای فنی و حرفهای از پتانسیل و ظرفیت خیلی خوبی برخوردارند.
وی عنوان کرد: امکانات دانشگاه فنی و حرفهای از بسیاری دانشگاههای دولتی بیشتر است و نقش فارغالتحصیلان آن در اشتغال و کارآفرینی نیز مهم بوده زیرا بحث اشتغال امروزه معضل اصلی کشور است و بسیاری از فارغالتحصیلان فنی و حرفهای دغدغه اشتغال را ندارند زیرا آنها افرادی فنی و کارآفرین هستند.
وی ادامه داد: به نظرم همه محصولات و خروجیهای آزمایشگاهها و کارگاههای فنی و حرفهای میتواند مورد استفاده دستگاههای دیگر قرار بگیرد و این اقدام محلی برای تامین درآمد برای آن دانشگاه محسوب میشود؛ به نظرم یکی از مسئولیتهای وزارت علوم ایجاد دانشگاهی پاسخگو بوده تا مسائل مردم را برطرف کند و مرکز آموزشی فنی و حرفهای در این زمینه میتواند بهترین الگو باشد.
فریدون با بیان اینکه باید یک بانک مهم اطلاعاتی از فارغالتحصیلان دانشگاه فنی و حرفهای ایجاد و در اختیار دستگاههای دیگر قرار بگیرد، اظهار کرد: فارغالتحصلان فنی و حرفهای نیروهای کارآزموده هستند که برای دستگاههای دیگر میتوانند مثمر ثمر واقع شده و مشکلات و مسائل آنها را حل کنند.
فریدون تاکید کرد: متاسفانه در دانشگاه فنی و حرفهای مشکلات بزرگتر از قابلیتها نشان داده شده و این مرکز آموزشی در مناطق مرزی میتواند با تعبیر نیروهای فنی مشکل منطقه را از نظر نیروهای متخصص برطرف کند و نقش توسعه را ایفا کند همچنین از همین نیروها میتوان در کشورهای دیگر استفاده و خدمات گوناگونی را ارائه دهند و این طرحها میتواند مسائلی ارزی، اشتغال را در کشور برطرف کند.
فریدون ادامه داد: در بخش آموزشهای مهارتی من امیدوارم که دانشگاه فنی و حرفهای در برنامه ششم توسعه جایگاه واقعی خود را به دست آورد زیرا دانشگاههای دولتی در امر اشتغال و کارآفرینی نیازمند آموزشهای فنی و حرفهای و اشتغال است.
وی افزود: با توجه به امکاناتی که در دانشگاه فنی و حرفهای وجود دارد در تهیه، تامین و تجهیز وسایل کمک بزرگی به آموزش عالی میتواند داشته باشد به نظرم در دانشگاههای دولتی افراد بیشتر تئوریک بوده و از نظر تجربه عملی ضعیف هستند و به همین دلیل این فارغالتحصیلان در صنعت به خوبی نمیتوانند مفید واقع شوند که در این زمان فارغالتحصیلان فنی و حرفهای کمک بزرگی در این زمینه میتوانند بکنند تا با صنایع ارتباط قوی و خوبی برقرار شود.
فریدون با بیان اینکه عدم خروجی ما در دانشگاهها امروزه برعکس شده و فارغالتحصیلان دکترا و کارشناسی خیلی بیشتر از تکنسین است، تصریح کرد: آموزش در مناطق سراسر کشور باید بر اساس نیاز بوده و برنامهریزیها باید به گونهای باشد تا نیرو و فارغالتحصیل مازاد در برخی از رشتهها نداشته باشیم و برای ارتباط بیشتر با صنعت نیازمند همفکری و همکاری با سایر وزارتخانهها بوده و این کار توان علمی و مهارتی را بالاتر میبرد.
وی گفت: ما نباید محیطهای دانشگاهی را یک بعدی کنیم و در این زمینه باید کارهای خوبی علمی و فرهنگی انجام شود و همچنین از دانشجویان در انجمنهای علمی و صنفی استفاده کنیم تا به آنها شخصیت بدهیم.
انتهای پیام /