با نیم نگاهی به کشورهای توسعه یافته به این واقعیت پی می بریم که تقریبا در تمامی جوامع پیشرفته تا حدود بسیاری مشکلات عرصه حمل و نقل،حل و فصل شده و به این حوزه حساس به عنوان یکی از بخش های اولویت دار نگاه می شود.
به واقع خدمات رسانی به عموم مردم در عرصه مذکور در هر کشور و جامعه ای ضروری است که جامعه ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.
حمل و نقل بار نیز بخشی از این حوزه حساس و خطیر به شمار می رود و طیف زیادی از فعالان این حوزه، در عرصه مذکور(حمل بار) فعالیت می کنند و به نوعی در سایه این فعالیت تامین معیشت می کنند.
با عنایت به تعطیلات تابستانی در کشور ایران،فصل مذکور از سال ها و دهه های گذشته به فصل نقل و انتقالات شهره بوده و به نوعی،عمده جابجایی مستاجران و رونق بازار اجاره بها در این فصل رقم می خورد.
هر آنچه میزان جابجایی ها بیشتر شود به همان میزان بازار حمل و نقل بار و اثاثیه نیز از رونق افزون تری برخوردار خواهد بود،قاعده ای که در سال های گذشته نیز به بسیار تجربه شده،اما در تابستان امسال شرایط متفاوتی وجود داشت و با عنایت به سپری شدن آخرین روزهای تابستان،امیدواری برای گشایش بیشتر در این فصل،ناممکن به نظر می رسد.
اسدا...کبیری،یکی از فعالان حوزه حمل و نقل بار و اثاثیه در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی،با اشاره به رکود شدید حاکم بر بازار حمل و نقل اثاثیه اظهار کرد:در گذشته های نه چندان دور،حجم جابجایی ها و ضریب تقاضا برای ارائه خدمات در این خصوص به میزانی بالا و قابل توجه بود که کاهش شدید تقاضا در فصول پاییز و زمستان را نیز جبران می کرد.
وی افزود:اما در تابستان سه چهار سال اخیر،این میزان به نحو محسوسی افت داشته و متاسفانه تابستان امسال را می توان به اوج بی بازاری و رکود اقتصادیِ فعالان این عرصه تشبیه نمود.
کبیری عنوان کرد:با یک بررسی میدانی در بازار مذکور،این واقعیت مبرهن می شود که اساسا میل مستاجران به جابجایی به شدت تنزل یافته و بسیاری از این افراد و گروه ها،ترجیح دادند به تمدید قرارداد و توافق مجدد با صاحبخانه خود مبادرت ورزند.
این فعال حوزه حمل و نقل اثاثیه گفت:ظهور این پدیده در سال های اخیر باعث شده تا بسیاری از فعالان حوزه مذکور از منظر اقتصادی و معیشتی با مشکلات عدیده ای مواجه شوند و کم نیستند افرادی که به ناچار وانت،نیسان یا خاور خود را به فروش رسانده اند و با خرید خودروی سواری به جابجایی مسافر در داخل شهرها مشغول شده اند.
وی افزود:رکود موجود در بازار مسکن نشان داده که بسیاری از مشاغل تحت تاثیر این رکود قرار می گیرند و در صورت استمرار این وضع سرنوشت اقتصادی خوشایندی برای فعالان حوزه حمل و نقل پیش بینی نمی شود.
کبیری در تشریح ارتباط بازار مسکن با حمل و نقل بار گفت:بدون تردید هر آنچه بر ضریب ساخت و سازها و خرید و فروش مسکن افزوده شود،تقاضا برای جابجایی و حمل مصالح ساختمانی و اثاثیه منزل نیز تقویت می شود و به دنبال آن،تامین معیشت فعالان این بخش با سهولت هر چه بیشتری محقق خواهد شد.
فرهاد پورمختار،کارشناس حمل و نقل و عضو سابق اتحادیه مذکور در یکی از شهرستان های استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی،با اشاره به کاهش محسوس میزان جابجایی مستاجران گفت:برخی از آمار و ارقام غیر رسمی موید کاهش 30 تا 40 درصدی جابجایی ها در تابستان امسال است که این رقم و عدد برای افرادی که تنها راه تامین معیشت آنها از این مسیر(حمل و نقل اثاثیه)می گذرد بسیار سنگین و غیر قابل هضم خواهد بود.
وی افزود:این کاهش و تنزل کمی در جابجایی ها،صرفا معیشت فعالان حمل و نقل را تحت الشعاع قرار نمی دهد،بلکه کارگرانی که با زحمت و سختکوشی به جابجاییِ یَدیِ اثاثیه منزل از واحدهای آپارتمانی مبادرت می ورزند نیز با مشکلات اقتصادی جدی مواجه می شوند.
پورمختار عنوان کرد:این پدیده در شرایطی ظهور و بروز پیدا می کند که اساسا تعرفه حمل و نقل تغییری نکرده و در ارتباط با دستمزد کارگران حمل و نقل اثاثیه نیز در بسیاری از شهرستان ها این قاعده وجود دارد.
کارشناس حمل و نقل گفت:عوامل بسیاری در این رکود تاثیرگذار است که اصلی ترین دلیل آن به رکود حاکم بر اقتصاد کشور و بخصوص حوزه مسکن باز می گردد.
وی افزود:سختی ها و دشواری های جابجایی اثاثیه برای مستاجران و خساراتی که بعضا در حین جابجایی متحمل می شوند نیز مزید بر علت شده تا ضریب تقاضا برای جابجایی کاهش یابد و به واقع عمده مستاجران ترجیح می دهند در واحد و منزلی که سکونت دارند،قرار داد فی مابین میان موجر و مستاجر را تمدید نمایند.
پورمختار تصریح کرد: البته در صورت دریافت خدمات از مراکز و دفاتر مجاز حمل و نقل،خسارات احتمالی در حین جابجایی بر عهده مراکز مذکور خواهد بود و اگر متولی مجموعه اشاره شده از پرداخت خسارت امتناع ورزد،اتحادیه مربوطه،موضوع را بررسی و پیگیری خواهد کرد و بر همین مبنا و اساس است که عموما توصیه می شود متقاضیان،خدمات حمل و نقل را از مراکز مجاز دریافت نمایند.
وی در خاتمه یادآور شد:به هر ترتیب،تردیدی وجود ندارد که در صورت ایجاد رونق اقتصادی تمامی مشاغل از این تحول مُتِنَفِع می شوند که فعالان و کارگران حوزه حمل و نقل بار و اثاثیه نیز از آن مستثنی نخواهند بود.
انتهای پیام/