سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طشت گذاری آیینی 600 ساله؛

عطشی کوتاه که تاریخ را سیراب کرد/ تجدید پیمان با سالار شهیدان

مراسم طشت گذاری از آیین های عزاداری مخصوص استان اردبیل است و در بیش از ۴۱ مسجد و حسینیه این شهر برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم طشت گذاری از آیین های عزاداری مخصوص اردبیل است و در بیش از ۴۱ مسجد و حسینیه این شهر برگزار می شود.



این مراسم در تمام شهرها و روستاهای استان نیز با ترتیب زمانی و مکانی برگزار می شود و حتی با آداب و رسوم مخصوص به همان شهر و روستا اجرا می شود.

اما آنچه غنای معنوی این مراسم را 2 چندان کرده است تجدید پیمان با سالار شهیدان به صورت نمادین است. طشت پر از آب که غالبا از جنس مس و برنز است در محل مناسبی در مسجد گذاشته شده و تا پایان ماه محرم در جای خود باقی می ماند.



در این آیین طشت‌ آب نماد آب فرات است و عزاداران با دست زدن به طشت به صورت نمادین بیعت خود با سالار شهیدان را تجدید می کنند. این سنت به تاسی از اقدام سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) در مقابل سپاه حر می باشد که به روایتی آن حضرت در روز ۲۷ ذیحجه‏ آب مشک ها را در طشت ها ریخته و همه لشکر حرّ و اسبان آنها را سیراب‏ کردند.

هر چند که مراسم طشت گذاری از دوران صفویه در اردبیل برگزار شده و قدمتی چندین ساله دارد اما در 2 سه دهه اخیر برگزاری این مراسم در سایر شهرهای استان و استان های همجوار چون آذربایجان شرقی و غربی و زنجان و حتی در استان هایی غیر از استان های ترک زبان نیز برگزار می شود .

درسال ۱۳۹۱ آیین سنتی "طشت گذاری" به عنوان یکی از آیین های عزاداری اردبیل همزمان با برگزاری اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی استان اردبیل در فهرست آثار ملی و معنوی کشور ثبت شد.

 آغاز مراسم طشت گذاری در استان اردبیل

آغاز آیین عزاداری ماه محرم در استان اردبیل به ویژه مرکز استان همزمان با 27 ذی الحجه و با مراسم طشت ‌گذاری در اردبیل برگزار می ‌شود که انجام این مراسم از گذشته تاکنون در استان اردبیل به منزله اعلام رسمى شروع سوگوارى است.

این آیین که حال و هوای خاص و اوج عشق به ساحت سیدالشهدا (ع) و تشنه لبان کربلا را گویاست در مدت 3 روز و در تمام شهرها و روستاها به انجام می‌‌رسد.

مراسم طشت گذاری امروز سه شنبه ۲۸ شهریور ساعت۱۴:۰۰ در مسجد اعظم اردبیل برگزار می شود.

 

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.