سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بزرگداشت شهریار هیچگاه ملی نشده است

یک فعال فرهنگی با اشاره به اینکه روز بزرگداشت استاد شهریار یک مناسبت ملی است، خاطرنشان کرد: با این حال این روز هیچگاه ملی نشده است، روز ملی شعر و ادب فارسی اگر به نام شخص دیگری بود، در بزرگترین تالارهای کشور مراسماتی با حضور رئیس جمهور و دیگر مسئولان کشور برگزار می‌شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛علی اصغر شعردوست  سومین جشنواره‌ی بین المللی نشان فرهنگی شهریار با بیان این مطلب افزود: اگر همت ریاست دانشگاه تبریز و همکاران ایشان برای برگزاری جشنواره‌ی نشان فرهنگی استاد شهریار نبود، در استان هم برنامه‌ای برای استاد برگزار نمی‌شد، باید بررسی کرد که چه حسادتی وجود دارد که نمی‌گذارند این روز ملی شود؟

شعردوست عنوان کرد: جشنواره‌ی بین‌المللی نشان فرهنگی استاد شهریار به یک نهاد قوی و ریشه‌داری تبدیل شده که ثمرات آن در صورت استمرار بیشتر مشخص می‌شود. به خاطر برگزاری این جشنواره، به رئیس دانشگاه تبریز تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: در طول این 17 سالی که از ثبت سالروز درگذشت استاد شهریار به نام روز ملی شعر و ادب فارسی می‌گذرد، مخالفان زیادی را دیدم و گاهی در جاهای اثرگذار هم مخالفت‌هایی با این نام گذاری وجود داشته است.

این فعال فرهنگی با اشاره به دعوت شدن به مراسم بزرگداشت خیام در نیشاپور، گفت: در آن سفر، مسئولان ارشد خراسان رضوی به بنده گفتند «نامه‌ای به امضای وزیر رسانده‌ایم که روز شعر و ادب فارسی از شهریار به فردوسی تغییر یابد، لطفاً شما مخالفتی نداشته باشید»؛ پس از آن مراسم موضوع را بررسی کردم و به وزیر وقت و مسئولان آذربایجان شرقی در خصوص تبعات این تصمیم هشدار دادم و حتی این موضوع را رسانه‌ای هم کردم.

وی تصریح کرد: متأسفانه در جلسه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز شعر و ادب فارسی در اردیبهشت ماه ثبت شد، این اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام نسنجیده‌ای بود؛ چرا که وجود دو روز برای شعر و ادب فارسی بیهوده است. چرا بی‌دلیل روز ملی شعر و ادب فارسی که همزمان با سالروز درگذشت استاد شهریار است را تغییر می‌دهند؟

شعردوست با بیان اینکه برخی می‌گویند به دیگر شعراء همچون فردوسی بی‌احترامی شده است، گفت: این موضوع درحالی مطرح می‌شود که روز بزرگداشت فردوسی، سعدی، خیام، و سایر شعراء در تقویم ثبت شده است.

این نماینده‌ی اسبق مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از روزنامه‌ها با استدلال می‌گویند «تا امروز روز شهریار بوده و دیگر کافی است»، گفت: برای ثبت این روز در تاریخ به خدا متوسل شده و از روح بزرگ شهریار کمک خواستم، می‌دانستم مخالفان زیادی خواهم داشت اما لحظه‌ای دریغ نکردم و روح استاد نیز در طول این 17 سال مرا یاری کرده است.

وی با بیان اینکه شهریار یک دهه از عمرش را برای انقلاب زندگی کرده است، گفت: شهریار برای رفع تکلیف در خصوص انقلاب شعر نگفته است، استاد بر اساس باور قبلی خود در خصوص مناسبت‌های مختلفی همچون تلاش جهادسازندگی، نهضت سواد آموزی، بسیجی و جبهه‌ها شعر می‌گفت.

شعردوست تصریح کرد: شهریار با اینکه فرزند آذربایجان بود اما حافظ ایرانیت، تمامیت خاک و اعتقادات خود و مردم بود، او همیشه با مردم زندگی می‌کرد و به همین دلیل هم محبوب بود.

وی گفت: چه بخواهند چه نخواهند شهریار خود را به یک امر قدسی و الهی پیوند زده است و چون امر قدسی نامیراست لذا شعر شهریار هم نامیراست.

انتهای پیام/خ

وجود دو روز برای شعر و ادب فارسی بیهوده است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.