سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

جولان ثروتمندان یارانه بگیر ادامه دارد/ حذف نکردن یارانه پردرآمدها به صلاح اقتصاد کشور نیست

پرداخت یارانه به گروه های ثروتمند جامعه، معضلی است که استمرار آن باعث تحمیل خساراتی جدی به اقتصاد کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هدفمندی یارانه‌ها از نمونه طرح های اقتصادی است که متأسفانه در فرآیند اجرا آن‌چنان که باید اصولی و هوشمندانه اجرایی نشد.

بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان در گذشته به اجرایی نمودن چنین ساز وکاری مبادرت ورزیدند و این امر نشان دهنده ضرورت اجرایی شدن طرح مذکور است، اما مسیر غلطی که در طول سالیان گذشته استمرار پیدا کرد، نه تنها توفیقات آن را تحت تأثیر قرار داد بلکه اقتصاد کشور را نیز با چالش های عدیده ای همراه ساخت.

با وجود تاکید لحاظ شده در احکام بودجه سالانه، مبنی بر حذف یارانه ثروتمندان و دهک های پر درآمد کشور متأسفانه همچنان پرداخت یارانه به این طیف استمرار دارد.

البته در ماه های گذشته بخشی از این افراد و گروه ها از دایره مشمولان دریافت یارانه حذف شده اند، اما برخی کارشناسان معتقدند، سیر و روند عملیاتی شدن این مهم منطقی ،سازنده و موثر نیست.

محمد علی پور بیگی، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به لزوم جسارت هر چه بیشتر دولت در حذف افراد و گروه های پردرآمد از لیست دریافت یارانه اظهار کرد:  دریافت مبلغ 45 هزار تومان برای هر نفر، امتیازی است که بخشی از دریافت‌کنندگان این مبلغ، با وجود برخورداری از تَمَکُن مالی، به استمرار پرداخت آن تأکید می ورزند و به تبع حذف آنها از طیف یارانه بگیران خوشایند آنها نخواهد بود. 

وی افزود: آنچه که دارای اهمیت است، منافع عمومی و کلان کشور بوده که در این میان اولویت با این مؤلفه خواهد بود.

پوربیگی بیان کرد: استمرار رویه موجود در پرداخت یارانه ها، اقتصاد کشور را  تضعیف خواهد کرد و هر اقدامی که مانع از این پریشانی شود ضروری و غیرقابل اجتناب است، حتی اگر هزینه آن با ریزش و رویگردانی برخی از دوستداران و حامیان دولت همراه شود.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: هیچ دولتی در هیچ نقطه ای از دنیا، علاقه مند به ریزش آرای خود نیست، اما این موضوع (حذف یارانه ثروتمندان)، در میان مدت و بلند مدت به حصول توفیقات بیشتری برای دولت منجر خواهد شد، زیرا با چنین اقدامی، قدرت مانور دولت برای پیاده سازی طرح های اقتصادی تسهیل می شود و ثمرات و نتایج آن برای بسیاری از افرادی که از حذف خود و خانواده شان از دایره یارانه بگیران ناخشنود هستند، نتایج این اقدام را به تدریج درک خواهند کرد.

حذف دهک های ثروتمند، بار مالی تحمیلی به دولت را 12 هزار میلیارد تومان کاهش می‌دهد

حسین کاویانی،کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به ناتمام ماندن بسیاری از پروژه های عمرانی و روند کُند تخصیص و تأمین بودجه عمرانی مورد نیاز طرح های مذکور، بیان کرد:  با حذف دهک های ثروتمند جامعه از دایره یارانه بگیران، فشار مالی دولت کاسته می شود و در چنین شرایطی امکان رسیدگی و اتمام پروژه های عمرانی تسهیل و تسریع خواهد شد.

وی افزود: طبق گزارش های منتشر شده، در صورت حذف کامل دهک‌های ثروتمند و پردرآمد از لیست یارانه بگیران، حدود 12 هزار میلیارد تومان بار مالی تحمیلی به دولت کاهش می‌یابد و این عدد و رقم تا حد قابل توجهی در شرایط فعلی اقتصادی کشور، راهگشای بسیاری از مشکلات  اقتصادی خواهد بود.

کاویانی تصریح کرد: با حذف یارانه افراد،گروه ها و خانوارهای پردرآمد، زمینه و بستر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز به نحو شایسته تری فراهم می شود، در غیر این‌صورت در حصول اهداف مرتبط با این امر، با موانعی جدی مواجه می شویم و این عارضه سیر شکوفایی و توسعه اقتصادی کشور را نیز دچار اخلال خواهد کرد.

96 درصد از جامعه، یارانه نقدی دریافت می‌کنند

علی‌رغم تاکیدات  نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر لزوم حذف گروه های پردرآمد از  لیست افراد یارانه بگیر اما دولت همچنان، امر مذکور را بسیار آرام و کُند عملیاتی می سازد.

چندی پیش، محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گویی با رسانه ها اظهار کرد: پیرو قانون هدفمندی یارانه ها، پرداخت یارانه نقدی باید بخشی از درآمدهای هدفمند باشد نه تمامی آن و در حالیکه از همان ابتدا به نحو شایسته ای این امر خطیر محقق نشد.

وی ادامه داد:هم اکنون 96 درصد از جامعه یارانه دریافت می‌کنند، در حالیکه مقرر بود میزان حذف شدگان  معادل 30 درصد از کل مبلغ پرداخت یارانه نقدی باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است: دولت دهم از اساس، اعتقادی به حذف یارانه افراد و گروه‌های پردرآمد نداشت و دولت یازدهم نیز با وجود تاکید بر اجرایی ساختن این ضرورت، بعد از آغاز به فعالیت، در عمل خلاف این امر و به نوعی به سمت و سوی اهداف پوپولیستی حرکت کرد و گویی حذف یارانه را بخصوص در دو سال اخیر، پاشنه آشیل و خطری برای بقای خود پنداشته است.

وی گفت: به استناد تبصره 14 قانون بودجه 96 امسال باید 5/33 هزار میلیارد تومان مصروف پرداخت یارانه شود و به عبارتی 61 میلیون نفر از ایرانیان می‌توانند یارانه دریافت کنند. با چنین اوصافی حذف دو دهک بصورت کامل، ضروری است.

پور ابراهیمی بیان کرد: تا شش ماه دیگر، به‌صورت شفاف،گزارشی در خصوص نحوه عملکرد سازمان هدفمندی یارانه ها و دخل و خرج آن ارائه خواهد شد.

امید آن می رود در نیمه دوم امسال، دولت با اتخاذ تدابیر مؤثر و لازم،نسبت به حذف دهک های پردرآمد جامعه اقدام کند و در چنین شرایطی، می توان از محل حذف یارانه مذکور، حمایت های هرچه بیشتری را برای افراد و گروه های نیازمند لحاظ و به موازات آن در پیگیری و اجرای پروژه های عمرانی نیز به توفیقات هر چه بیشتری نائل شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
دولت 4درصدی یارانه ای 4 درصدی هارو قطع نمیکند
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
متاسفم
ناشناس
۰۲:۱۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
قشرکم درامد یارانه اش حذف شد وخیلیا ماشین مدل بالا خونه دوسه تا وشغل دارند حذف نشدن ..........
ناشناس
۰۰:۵۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
پدر من بازنشسته هست یارانه اش قطع شده
ناشناس
۰۰:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
45000 تومن خیلی کمه
ناشناس
۰۰:۴۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
96 درصد یارانه می گیرند؟
ناشناس
۰۰:۳۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
یارانه تون رو بدین به ما
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
من بچم 6 ماهه بدنیا اومده هنوز یارانشو نمی دن همه جا هم رفتم از پلیس +10 بگیر تا فرمانداری شهرستان حتی ثبت احوال جوابی دریافت نکردم منم دانشجو هستم وبیکار لطفا راهنمایی کنید
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
من بچم 6 ماهه بدنیا اومده هنوز یارانشو نمی دن همه جا هم رفتم از پلیس +10 بگیر تا فرمانداری شهرستان حتی ثبت احوال جوابی دریافت نکردم منم دانشجو هستم وبیکار لطفا راهنمایی کنید
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
من خودم با حقوق مادرم که هفتصدتومن مستمری داره زندگی میکنیم یا...اما یارانه میگیریم
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
یارانه من را که بازنشسته هستم و دوتا دانشجو دارم را قطع کردند
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
یارانه حق همه است
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
11 ماه است که یارانه من و خانواده قطع شده است ، اگر بگویم زندگیم تحت الشعاع قرار نگرفته ، راست نگفته ام مدیر من یارانه دریافت می کند و من 11 ماه است که محروم شده ام
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
فقط قشر ضعیف قطع شده
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
تشخیص ثروتمند از فقیر کار آسانی نیست طرف مثل گداها زندگی میکنه ولی پولداره یکی هم خیلی مرتب و ماشین خوب ولی همش بدهی و نزولی بدهکاره و ورشکسته میشه خیلی سخته تشخیص فقط دکترا صد در صد پولدارند ضمناً پولدارها هم حق استفاده از منابع کشورشان را دارند باید به همه یارانه بدهید طرف امروز پولدار فردا فقیر و برعکس
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
لطفا وخواهشمندم یارانه هارو افزایش بدهید ممنونم
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
خواهشمند مسئولان برای بیکاری جوانان چاره ای بیندیشند
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
چی بگم
فقط میتونم بگم متاسفم
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
چی بگم
فقط میتونم بگم متاسفم
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
خداوکیلی دوباره بنزین بشه لیتری 100 تومن و نون سنگک بشه دانه ار 100 تومن وپول آب و برق و گاز را هم برگردانید سر جای اولش قید یارانه را میزنم.
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
. نمیشه دوباره یارانه ثزمندان رو تشخیص بدیم .
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
یارانه حق همه مردم ایران هست چه ثروتمند چه فقیر -
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
یارانه حق نیازمندان است
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
یارانه حق نیازمندان است
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
خبر نگاران محترم چرا موضوع یارانه جا مانده ها را شما پیگیری نمی کنید ما سرپرستان خانوار از مرحله دوم ثبت نام جا موندیم خواهشا پیگیری کنید
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
از اول نباید به ثروتمندان میدادن...حالا مال فقیرا قطع میشه به ثروتمندان اضافه
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
یارانه حق هر ایرانیه چه ثروتمند چه فقیر
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
قراربودباگران شدن بنزین 4برابربشه ولی کو.زیادکه نشدهیچ تازه مال قش ضصصصعیف هم قطع شد.
مصطفی
۱۳:۰۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
ما رو با این مبلغ ناچیز تو کل دنیا رسوا کردین به خدا یک ریالش هم خرج خریدن حتی یه آدامس هم نمیشه از این دست میاد یه چیزی روش میزاریم واسه قبضها می دیم حالا هی میگین میدیم قطع می کنیم
کارمند بانک
۱۳:۰۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
من خودم کارمند بانک می باشم یارانه ام یک ساله قطع شده ولی حقوق افرادی از زیر دستم رد میشود آبدارچی شرکت نفت با ماهی 14میلیون حقوق ولی یارانه هم داره می گیره .
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
ما رو با این مبلغ ناچیز تو کل دنیا رسوا کردین به خدا یک ریالش هم خرج خریدن حتی یه آدامس هم نمیشه از این دست میاد یه چیزی روش میزاریم واسه قبضها می دیم حالا هی میگین میدیم قطع می کنیم
احمد
۱۲:۵۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
من 6 ماهه بیکارم و زن و یه بچه 10 ماهه دارم
قسط وام ازدواجم رو از همین یارانه میدادم و خرجی خونه م هم بابام میده
نه یه تک تومنی تو بانکی پول دارم و نه یه تکه کاغذ تو این دنیا به نام منه
رو چه حسابی یارانه منو قطع کردن
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
الان هم با این گرانی سوخت و قبوض و کالاها هزینه مردم چند برابر شده خوب نیست پافشاری کنه برای حذف یارانه ها .
محمد
۱۱:۵۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
چرا یارانه در قشر ضعیف قطع شده اما در قشر ثروتمند پابرجاست چرا
ماني
۱۱:۳۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
يارانه خيلي ها رو قطع كردن
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
به ثروتمندها بدین!!!!
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
یارانه حق همع است نبایدقطع بشه مخصوصا برا اونهایی که بیمه ندارند وکارگرندوپیرند فرزندانشون شغل ثابت ندارند
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
یارانه خود ماهم قطع شده است
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
حتما وضعت خوب بووه
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
من یک کارمند م یارانه ام 2 سال قبل قطع کردند ولی مدیرم و دیگران که حقوقشان3 برابر من هستند یارانه می گیرند 3 نامه به نوشتم دریغ ازجواب
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
وقتی تقسیم درآمدها ناعادلانه باشد مردم مجبورند یارانه بگیرند
چرا یک نفر حقوقش باید چند میلیونی و حتی چند ده میلیونی باشد ویکی کمتر از یک میلیون؟؟؟
رسول
۰۹:۵۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
من که خانه استیجاری مینشینم و بیکار هستم هیچ ملکی هم ندارم فقط یه دوچرخه دارم با چهار فرزند الان ده ماه که یارانه ام قطع شده چند بار مراجعه نمودیم فایده نداشت .
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
!یارانه قشر ضعیف روحذف کنند ویارانه ثروتمندان ودلالان ومالکین هکتارها زمین پابرجا باشد
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
اینها به بهانه حذف یارانه سروتمندان یارانه اقشار ضعیف را قطع میکنن مگه میشه بهشون چیزی گفت یا امام زمان خودت به داد برس
فهیمه
۰۹:۴۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
بابا به خداوندی خدا سوگند فقط قشر ضعیف حذف شدن
من هر کی رو که دیدم کارگر بود حذف شد
هر کی دوتا خونه و چندتا ماشین داشت حذف نشده
من مادرم سرپرست خانواره ما رو حذف کردن شکایت هم کردیم هیچکس جوابگو نیست. قطع شدن اون پول اون هم یهویی باعث شد ما از خرید بعضی مواد غذایی در ماه فاکتور بگیریم خرید میوه و گوشت کاهش پیدا کرد و سلامتی جسمی ما را تحت الشعاع قرار داد. مبلغ یارانه برای ما که چهار دختر به همراه یک مادر بودیم خیلی در هزینه ها کمکمیکرد.
حميد
۱۰:۳۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
با سلام . پدر من بازنشسته است و با برادر كوچكترم زندگي ميكند
و مادرم 6 سال قبل فوت شده است .
2 سال است يارانه پدر و برادر مجردم را قطع كرده اند . حتي پدرم خانه اي بنام خودش ندارد و تنها محل استمرار زندگي اش حقوق بازنشستگي و مبلغي كه من بعنوان پسر بزرگتر ماهانه به او پرداخت ميكنم ميباشد .
يارانه ضعفا قطع شده است
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
والا یارانه مارو هم قطع کردند
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
خوبه عالی