دکتر مجتبی وحیدی اصل عضو هیئت علمی رشته کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای از تاثیر برگزاری نخستین کنفرانس بازیهای دیجیتال، روی صنعت گیم ایران گفته است.
دانشگاه شهید بهشتی چه دستآوردهایی در زمینه بازیسازی دارد؟
آزمایشگاه بازی سازی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1393 در دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر این دانشگاه، تاسیس شد. این آزمایشگاه از دو عضو هیات علمی، سه دانشجوی دکتری، شش فارغ التحصیل یا دانشجوی کارشناسی ارشد و 30 فارغ التحصیل یا دانشجوی کارشناسی تشکیل شده است که در شاخههای مختلف مرتبط با بازیهای کامپیوتری به فعالیتهای تحقیق و توسعه میپردازند. حوزههای اصلی تحقیقاتی آزمایشگاه شامل بازیهای جدی، گیمیفیکیشن، گیم آنالیتیکس، واقعیت مجازی و محاسبات مبتنی بر انسان است و پایاننامههای دکتری، ارشد و کارشناسی مختلفی با این موضوعات تعریف شده است. در سه سال اخیر، کارگاههای مختلف آموزش بازیسازی در سطح دانشگاه برگزار شده و تیمهای مختلف بازیسازی در آزمایشگاه مشغول طراحی و توسعه بازیهای مختلف هستند.
وضعیت پژوهش را در کشور در حوزه بازیهای دیجیتال چطور ارزیابی میکنید؟
در چند سال اخیر، توجه و تمایل زیادی در دانشگاههای کشور به مقوله مطالعات بازیهای دیجیتال به چشم میخورد. رشد پایاننامههای ارشد و دکتری و ارسال مقالات متنوع با موضوع بازیهای دیجیتال، گواهی بر این مدعاست. ارائه دروس مرتبط به بازیسازی و افزایش تعداد کارگاهها و دورههای آموزشی بازیسازی در دانشگاهها، در چند سال اخیر، بیانگر اراده مدیران آموزش عالی به افزایش تعامل صنعت بازیسازی کشور با نهادهای دانشگاهی و پژوهشی است.
نقش کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال در افزایش پژوهشهای این حوزه چیست؟
با توجه به جوان و نوپا بودن تحقیقات بازیهای دیجیتال در کشور، برگزاری کنفرانسهای مرتبط با بازیهای دیجیتال، نقش بسیار سازنده و جدی در توانمندسازی پژوهشگران و کارشناسان این حوزه دارد. کنفرانسهای این چنینی با گردهم آوردن فعالان دانشگاهی و صنعت بازیسازی به تعامل بیشتر متخصصان این دو طیف کمک میکند. ضمن آنکه با ترغیب دانشجویان و پژوهشگران به ارسال و تبادل ایدهها و دستاوردهای پژوهشی خود، زمینه را برای آگاهیبخشی بیشتر جامعه نسبت به اهمیت بازیسازی فراهم میآورد.
ویژگیهای اساسی کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال به ویژه از جنبه محورهای فنی و مهندسی چیست؟
این کنفرانس 4 ویژگی اصلی دارد:
تنوع بسیار زیاد محورهای کنفرانس به ویژه در حوزههای فنی و مهندسی که منجر به جذب افراد بیشتر برای شرکت در کنفرانس میشود.
تلاش برگزارکنندگان کنفرانس در دعوت از صاحبنظران و کارشناسان مرتبط یا غیرمرتبط به بازیسازی و ایجاد تعامل میان آنها، منجر به گشایش حوزههای جدید در تحقیقات بازیها خواهد شد.
جذابیت حوزههای فنی و مهندسی معرفی شده در کنفرانس، بهانهای برای ورود افراد بیشتری از این رشتهها به حوزه بازیسازی خواهد شد. برگزاری اولین دوره این کنفرانس در یک دانشگاه صنعتی، به این جریان، کمک بیشتری خواهد کرد.
چینش فعالان فنی و مهندسی در حوزه بازیسازی به عنوان هیات داوری کنفرانس، به داوری کارشناسانه و فنیتر مقالات ارسالی، کمک زیادی خواهد نمود.
انتهای پیام/